رفتار اجتماعی غیر حرفه ای ، سنگی در برابر الگوسازی در ورزش بانوان | افرا ورزش | رسانه ورزش زنان ایران
14

رفتار اجتماعی غیر حرفه ای ، سنگی در برابر الگوسازی در ورزش بانوان

  • کد خبر : 12041
  • 11 مهر 1397 - 20:03
رفتار اجتماعی غیر حرفه ای ، سنگی در برابر الگوسازی در ورزش بانوان

ورزش ایران قهرمانان زیادی دارد. مراد از قهرمان الزاما یک ورزشکار مدال آور نیست. ما از کسانی صحبت می کنیم که برای مدتی طولانی توانسته اند قلب ها را فتح کنند ، الگو شوند و در اذهان باقی بمانند.

حامد اسماعیلی – آی دبلیو اسپورتس: موفقیت ورزشی و مدال الزاما سبب الگو سازی نمی شود. در مسیر تبدیل یک ورزشکار موفق به یک قهرمان ماندگار و الگو ، 2 عامل نقشی حیاتی و غیر قابل اجتناب دارد: یکی تداوم در موفقیت ها و دیگری رفتار و منش حرفه ای و اجتماعی مناسب.

شاید همین تعریف کافی باشد برای این که سری به خود بزنیم و شاخص های عملکردی و البته رفتاری خود را با متر و معیار اصول ماندگار شدن بسنجیم.

بخشی از مسیر ، مربوط به دوران ورزشی ورزشکار است. این که چگونه تمرین کند ، در مسابقات داخلی و بین المللی چه عملکردی داشته باشد، تا چه اندازه در لحظات بحرانی توان اتخاذ تصمیم درست داشته و تا چه حد در مسیر ورزشی خود ثابت قدم باشد.

به عنوان مکملی برای بخش اول قضیه ، قسمت دوم و مهم تر از راه می رسد : رفتار اجتماعی. برگردیم به دختران ورزشکار. گاهی از خود سوال می کنیم که چرا ورزش زنان فاقد توانایی الگو سازی است. یکی از پاسخ های مهم ، درگیر بودن اذهان و دیدگان مردم با ورزش مردان است در حالی که ورزش زنان به اندازه ورزش مردان دیده نمی شود.

اما باید به مباحث مهم تر بپردازیم. بخش بزرگی از ناتوانی در الگوسازی در ورزش زنان به ضعف ارتباط و مدل رابطه با محیط برمی گردد. نوعی غریبگی با رسانه ها ، ضعف در زمینه رفتار حرفه ای در محیط پیرامونی و چهره ای که یک ورزشکار از خود به نمایش می گذارد.

گاهی نمایی که از چهره یک ورزشکار حتی ملی پوش داریم بسیار مایوس کننده تر از همه ناکامی هایی است که شاید در میدان مسابقه گریبانگیر او یا تیم ملی شده. این نما را اما کسی جز خود ورزشکار نمی سازد.

دختر جوان و مستعدی را در نظر بگیرید که بر حسب استعداد خدادادی و فیزیک مناسب به سرعت در یک رشته ورزشی پیشرفت می کند و به سطح رقابت در سطح اول لیگ سراسری و یا بازی در تیم ملی می رسد اما وجود او به دلیل خلاهای اجتماعی و مسیر غیر استانداردی که طی کرده ، تهی از بلوغ است.

عکس تزیینی است

مراد از بلوغ چیست؟ به زندگی زوج های جوانی که قصد جدایی دارند و البته دلایلشان برای جدایی خنده دار به نظر می رسد نگاه کنید. آن چه به ذهن شما می رسد این است که آن ها از بلوغ کافی برای تشکیل یک زندگی مشترک برخوردار نبوده اند . همین مدل را به میدان ورزش بیاورید. ورزشکاری که از همان بلوغ – توانایی هماهنگ سازی خود با شرایط جدید – برخوردار نیست دچار مصائب زیادی خواهد شد.

در اثر فقدان بلوغ ‏ ، ورزشکار ملی در بالاترین سطح نیز نمی تواند برای هم سن و سالانش ‏، مردم و ورزشکاران جوان تر به یک الگو و محور پیشرفت تبدیل شود. او توانایی تشخیص مدل رابطه با رسانه ها را ندارد ‏، در فضای عمومی و شبکه های اجتماعی دور از شان خود به عنوان سرمایه ملی رفتار می کند و ایده ای برای ماندگار شدن در قلب ها ندارد.

راه حل ‏اما مثل یک ورد و دعای آنی نیست. ما نیاز به فرهنگ سازی در ورزش زنان داریم اگرچه در ورزش مردان نیز افراد بسیار معدودی توانسته اند به الگو تبدیل شوند. مقایسه رفتار چند فوتبالیست در ورزش مردان با یکدیگر ، روش مناسبی برای تعیین خط مشی ماست. به این اسامی نگاه کنید : یک سوی کار سردار آزمون و مهدی طارمی و سوی دیگر سید جلال حسینی و علی علیپور. هر یک از آن ها فوتبالیست های بزرگی از نظر فنی هستند اما کافی است به بازخوردهای اجتماعی در مورد این اسامی نگاه کنید . به سبک زندگی آن ها ، مراودات و رفتار آن ها در فضای مجازی و مسیری که طی می کنند.

در ورزش زنان ، ما چهره هایی داریم که هر یک می توانند الگو باشند. به خصوص این که معمولا دختران ورزشکار به مراتب دشوارتر از پسران می توانند وارد ورزش حرفه ای شوند و رشد کنند و همین یعنی عنصری که دیگران را به تحسین وا می دارد. به عبارت دیگر در طی مرحله اول راه ‏، قهرمان زیاد داریم اما در مرحله دوم چه؟

انتشار تصویر یکی از ورزشکاران تیم های ملی بانوان در یک کانال تلگرامی با الفاظ رکیک اتفاقی شرم آور بود اما مقصر آن اتفاق که بود؟ فقط شخص ورزشکار که اجازه می دهد تصاویر شخصی اش در فضایی عمومی منتشر شود و حتی خود او برای انتشار این تصاویر تلاش می کند با این ایده که ْلازم است دیده شویمْ. غافل از این که گاهی دیده نشدن بهتر از بد دیده شدن است.

به نظر می رسد فرهنگ سازی در رفتار حرفه ای ورزشی امروز به نیاز جدی برای جامعه ورزش زنان تبدیل شده بخصوص این که شبکه های اجتماعی همه ما را در همسایگی یکدیگر قرار داده است.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=12041

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.