9

بررسی حضور گزینشی زنان در ورزشگاه ؛ نور امید یا پروژه گمراه کردن فیفا؟

  • کد خبر : 13047
  • 25 مهر 1397 - 11:02
بررسی حضور گزینشی زنان در ورزشگاه ؛ نور امید یا پروژه گمراه کردن فیفا؟

برای اولین بار پس از ۴ سال ، زنان ایرانی به طور گزینشی توانستند در یک مسابقه فوتبال مردان در ایران حاضر شوند. اما آیا این اتفاق نور امیدی به آزادی عمومی ورود زنان به ورزشگاه است یا صرفا ابزاری برای بستن دهان فیفا؟ آزادی حضور زنان در ورزشگاه ها پلن مشترک وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال است و فعلا ، حضور زنان تماشاگر در مسابقات باشگاهی مطرح نیست.

حامد اسماعیلی – پایگاه خبری ورزش زنان ایران آی دبلیو اسپورتس : موضوع حضور زنان حتی به صورت محدود در دیدار دوستانه مردان ایران و بولیوی در ورزشگاه آزادی تهران به اندازه مهم بود که وب سایت مارکا و بلیچر ریپورت نیز در این باره واکنش های مثبتی نشان دادند.

در این میان ، موضوع حضور گزینشی زنان در ورزشگاه ، خود باعث واکنش های مختلفی در داخل ایران شد. در حقیقت همه زنان تماشاگر شامل بازیکنان تیم های ملی زنان بزرگسالان و زیر ۱۹ سال به همراه جمعی از خانواده های منتسب به بازیکنان ، عوامل فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ بودند و در این بین حضور نفیسه روشن ، بازیگر تلویزیون در این جمع عجیب بود!

واکنش های صورت گرفته ، قابل تامل است و به طور کلی به ۲ دسته تقسیم می شود : دسته اول ، به این اقدام حتی با وجود گزینشی بودن آن امیدوارانه نگاه می کنند و عقیده دارند یک شروع خوب برای آزادی تدریجی ورود همه زنان علاقمند به فوتبال به ورزشگاه ها است.

دسته دوم اما نگاه متفاوتی دارند. آن ها می گویند پس از فشارهای فیفا در ماه های گذشته به ایران بر سر آزاد سازی ورود زنان به ورزشگاه ها به عنوان یک الزام ، فدراسیون فوتبال تلاش کرده در بازی با بولیوی شرایطی را فراهم کند که بازیکنان تیم های بانوان خود را به جای تماشاگر و با لباس شخصی – و نه البسه متحد الشکل تیم های ملی – به روی سکوها بفرستد و به فیفا بگوید که حضور زنان را آزاد کرده است.

به عقیده دسته دوم ، پس از کاهش فشارهای فیفا بر ایران ، داستان به عقب باز می گردد و اتفاق بازی ایران و بولیوی نه تنها یک نقطه امید نیست بلکه نوعی فریب است و قرار نیست اتفاق شادی بخشی رخ دهد.

بررسی دیدگاه طرفین ما را به نقاط جالبی می رساند. از یک منظر ، می توان دیدگاه دسته دوم را منتفی دانست. علت هم این است که اگر ایران در یک یا چند بازی به این شکل اجازه ورود زنان به ورزشگاه ها را بدهد و سپس این فرآیند را متوقف کند آیا فیفا ساکت خواهد ماند؟ خیر. آن ها به سرعت متوجه آن چه می گذرد خواهند شد و این بار با شدت عمل بیشتری ایران را تحت فشار می گذارند.

از سوی دیگر ، تا کجا می توان بازیکنان تیم های ملی را به جای تماشاگر واقعی قالب کرد؟ یک بازی ؟ دو بازی ؟ پنج بازی؟ مگر بازیکنان تیم های ملی بانوان برای دیدن مسابقات تیم ملی مردان و پر کردن صندلی ها استخدام شده اند؟ بالاخره یک روز ، دیر یا زود ، سکوها باید در اختیار عموم قرار گیرد. شاید در ابتدا ، این کار به صورت محدود انجام شود (برای مثال زیر ۵ درصد ظرفیت صندلی) اما آیا این یک شروع خوب نیست؟

حتی در بدبینانه ترین نگرش، با ورود منطق به ماجرا ، متوجه می شویم این یک مسیر روشن است. تابو شکسته شده و در آینده نزدیک ، درهای ورزشگاه آزادی به سوی عموم زنان تماشاگر باز خواهد شد اما فقط برای تیم های ملی. این ، پلن مشترک وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال است و فعلا ، حضور زنان تماشاگر در مسابقات باشگاهی مطرح نیست.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=13047

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 4
  1. خیلی از بانوان دوست دارن بازی تیم های محبوبشون رو ببینن و بازی های استقلال و پرسپولیس رو تماشا کنن. اما این که کار بخواد با تیم ملی شروع شه هم خیلی خوبه و بابتش خوشحالم

  2. به امید این که بتونیم هر چه زودتر اولین بازی تیم ملی مون رو ببینیم بدون این که گزینشی در کار باشه. واقعا آزار دهنده س که بعضیا بتونن برن و بعضیا نه

  3. به هر حال باید از جایی شروع می شد و ما بهش کاملا امیدوار هستیم

  4. مطمئن باشید اگر اولین فراخوان عمومی رو بدن که ورود زنان آزاد شد انقدر موضع گیری میشه که نطفه خفه میشه کل قضیه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.