بررسی عملکرد دختران ورزشکار ایران در المپیک جوانان آرژانتین | افرا ورزش | رسانه ورزش زنان ایران
16

بررسی عملکرد دختران ورزشکار ایران در المپیک جوانان آرژانتین

  • کد خبر : 13210
  • 27 مهر 1397 - 11:48
بررسی عملکرد دختران ورزشکار ایران در المپیک جوانان آرژانتین

عملکرد دختران ورزشکار ایران در المپیک جوانان شامل 5 مدال از حضور 14 ورزشکار دختر بود. پرونده حضور دختران ورزشکار ایران در بازی های المپیک جوانان در آرژانتین بسته شد و یک طلا ، یک نقره و 3 برنز برای ایران به دست آمد که همه این مدال ها در 2 رشته به دست آمد.

حامد اسماعیلی –  پایگاه خبری ورزش زنان ایران آی دبلیو اسپورتس ؛ اعزام نزدیک به ۵۰ ورزشکار از ایران از جمله ۱۴ دختر ورزشکار به بازی های المپیک جوانان بوئنوس آیرس نشان داد کمیته ملی المپیک ، حضور در المپیک جوانان را جدی تلقی کرده است.

ایران در ۲ دوره گذشته المپیک جوانان تعداد ورزشکار محدودی داشت اما در ۲۰۱۸ آرژانتین ، ورزشکاران خود را افزایش داد و ۱۴ دختر ایران صاحب ۵ مدال شامل یک طلا ، یک نقره و ۳ برنز شدند و نقشی مهم در قرار گرفتن ایران در رده هفتم مجموع مدال های این مسابقات ایفا کردند.

۵ مدال ایران توسط کاراته کاها و تکواندوکاران به دست آمد به طوری که هر ۳ کاراته کای دختر اعزامی مدال گرفتند و از ۳ دختر تکواندوکار نیز ۲ نفر صاحب مدال شدند. در جودو ، نماینده ایران به دلیل مشکل استفاده از حجاب امکان مسابقه را پیدا نکرد و در تیراندازی با کمان ، قایقرانی و بسکتبال سه نفره مدال نگرفتیم.

ابتدا بپردازیم به مدال های کسب شده. در تکواندو کیمیا همتی نقره گرفت و یلدا ولی نژاد طلا تا یلدا تنها دختر طلایی کاروان ایران در آرژانتین باشد. در تیم تحت هدایت فاطمه صفرپور ، مهلا مومن زاده ، تکواندوکار دسته سبک وزن ایران هم شایسته مدال بود و روی او حساب باز شده بود اما بد شانسی گریبان او را گرفت و وداعی زودهنگام با مسابقات داشت.

کیمیا همتی هم در حالی به نقره بسنده می کرد که انتظار پیروزی از او در فینال برابر حریف مراکشی – با توجه به برتری او بر حریف روس قدرتمندش در نیمه نهایی – می رفت. با این حال ، تکواندوکاران ایران در بوئنوس آیرس نمره قبولی گرفتند و مزد ماه ها تلاش خود را دریافت کردند.

در کاراته ، دختران ایران توسط فاطمه خنکدار ، مبینا حیدری و نگین آلتونی برنز گرفتند. آیا کسب این مدال ها راضی کننده است؟ در این باره باید نظر سمانه خوش قدم ، مربی تیم اعزامی را بدانیم. هر یک از ۳ دختر ما در کاراته ، از ۴ مسابقه خود ۲ بازی را باختند و نگین آلتونی فقط با یک برد از ۴ بازی برنز گرفت.

به نوعی ، آن ها از روش خاص برگزاری مسابقات بهره بردند و با برنز به کار خود پایان دادند اما شاید کمی هوشیاری می توانست کمک کند تا در کاراته حداقل یک یا دو کاراته کا در فینال داشته باشیم. در عین حال واضح است که نباید خود را پشت ۳ مدال برنز آن ها پنهان کنیم. در کاراته باید بیشتر و بیشتر کار کنیم.

در قایقرانی ، یک شانس مسلم مدال را از دست دادیم. نیروانا اسدبیگی در کانو اسلالوم شانس زیادی برای کسب مدال داشت. او در دور انتخابی در بارسلون درخشیده بود و آن طور که خودش هم اذعان کرد برای کسب طلا یا نقره به آرژانتین سفر کرده بود.

او با اقتدار پیش رفت اما در جنگ هزارم ثانیه ها هم نیمه نهایی را واگذار کرد و هم رده بندی را تا در یک قدمی کسب مدال برنز ، فرصت را از دست بدهد و دستش از مدال کوتاه و خالی بماند. او یکی از شایسته ترین های ما بود و قدردان زحمات او و مربی اش کتایون اشرف که البته در آرژانتین حضور نداشت ، هستیم.

دیگر نماینده ایران در قایقرانی ، هانیه بیداد ، دختر رویینگ ایران بود. گرچه هانیه از این که نتوانسته به مدال برسد ناراضی است اما نگاهی واقع بینانه به مسابقات و شرکت کنندگان نشان می دهد هانیه بیداد به واقع، کار بسیار پیچیده ای برای قرار گرفتن در برترین ها داشته است.

به بیان ساده تر ، عدم راهیابی هانیه بیداد به جمع برترین ها ، هرگز یک ناکامی تلقی نمی شود زیرا هانیه رقبایی داشت که شرایط آماده سازی بهتری داشتند و میدان بیشتری – مثل مسابقات جهانی جمهوری چک – دیده بودند. با این حال بیداد باید از این تجربه برای میادین مهم آینده بهره برداری کند.

در جودو ، داستان مارال مردانی در جامعه ورزش ایران خبرساز شد. او تنها ورزشکار المپیک جوانان بود که به آرژانتین رفت و بدون برگزاری مسابقه به خانه بازگشت. مسئله حجاب در مسابقات بین المللی رسمی جودو ، با ممانعت مسئولان برگزاری از حضور مارال مردانی در میدان مسابقه ، از این پس شرایط تازه ای را برای جودوکاران زن مسلمان در همه کشورها ایجاد می کند و باید دید آیا مردانی در جودو ماندگار می شود یا خیر.

در تیراندازی با کمان ، سوگند رحمانی کماندار اهل جزیره کیش تنها دختر ایرانی این مسابقات بود که در ریکرو انفرادی و میکس با هدایت زهرا شعبانی مسابقه داد و از شانزدهم نهایی جلوتر نرفت. وضعیت او نیز همانند هانیه بیداد است. ایرادی بابت صعود نکردن به مراحل بالا به او وارد نیست و حضور در المپیک جوانان ، یک فرصت تجربی بزرگ برای او بود.

در بسکتبال ۳ نفره ، ایران تنها تیم دختران خود را در رشته های تیمی به آرژانتین فرستاد. گرچه دختران بسکتبالیست ایران در هر ۴ بازی خود در دور گروهی بازنده شدند اما این حضور برای تیم بی تجربه و میدان ندیده ایران بسیار ارزشمند و همانند بذری است که برای آینده کاشته می شود.

آن ها برابر مجارستان ، رومانی و آلمان بازنده شدند و در بازی آخر برابر تیم قدرتمند و عنوان دار چین ، چیزی نماینده بود که حریف را متوقف کنند. بازی با چین ، نمایانگر پیشرفت پله به پله در تیم بسکتبال ایران بود.

به عنوان یک نتیجه گیری از عملکرد دختران ورزشکار ایران در المپیک جوانان، کسب ۵ مدال از یک گروه ۱۴ نفره راضی کننده است. بازی های المپیک جوانان یک رویداد جدید و رو به توسعه است با این حال موفقیت در این رویداد ، می تواند نقش یک کاتالیزور برای موفقیت های آتی همین ورزشکاران در تورنمنت های مهم آینده دارد : المپیک ۲۰۲۰ توکیو و بازی های آسیایی ۲۰۲۲ هند.

مربیان اعزامی به المپیک جوانان آرژانتین

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=13210

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.