فوتبال بانوان ایران در مقدماتی المپیک / از تیم ملی سیرجان تا حضور یک فوتسالیست! | افرا ورزش | رسانه ورزش زنان ایران
16

فوتبال بانوان ایران در مقدماتی المپیک / از تیم ملی سیرجان تا حضور یک فوتسالیست!

  • کد خبر : 13718
  • 06 آبان 1397 - 17:35
فوتبال بانوان ایران در مقدماتی المپیک / از تیم ملی سیرجان تا حضور یک فوتسالیست!

فوتبال بانوان ایران در راه مقدماتی المپیک قرار دارد. مسیر صعود آسیایی ها به المپیک پیچیده است اما به نظر می رسد ایران به آسانی از گروه خود در دور اول صعود می کند و چالش ها برای تیم ملی فوتبال زنان ایران از دور دوم آغاز می شود.

به گزارش پایگاه خبری ورزش زنان ایران آی دبلیو اسپورتس ؛ تیم ملی فوتبال بانوان ایران قرار است در مسابقات مقدماتی المپیک توکیو شرکت کند. مرحله مقدماتی در قاره آسیا پیچیده و طولانی است و قرار است از بین تیم های حاضر در مقدماتی در نهایت ۲ تیم به المپیک صعود کنند تا به همراه ژاپن میزبان ، سهم قاره آسیا در المپیک ۲۰۲۰ توکیو ۳ تیم باشد.

ایران هنوز نتوانسته در آسیا در فوتبال زنان توانایی ایستادن در برابر قدرت های قاره را به دست بیاورد. به همین دلیل ایران دارای شانس صعود نیست اما حضور در این رقابت ها به معنای میدانی برای محک خوردن تیم ملی با سایر تیم های آسیایی است.

بر خلاف فوتبال مردان که در المپیک ، تیم های زیر ۲۳ سال مجاز به شرکت در آن هستند در فوتبال زنان ، بازی های المپیک محدودیت سنی ندارد و تیم های ملی بزرگسالان هر کشور در آن شرکت می کنند.

مریم آزمون هدایت تیم ملی فوتبال بانوان را بر عهده دارد و حسین عبدی نیز به عنوان مشاور فنی به کمک آزمون آمده است. آن ها باید از ۱۷ آبان در تایلند درگیر مسابقات دور اول مقدماتی المپیک شوند و در گروه B با تیم های هنگ کنگ، امارات و لبنان مسابقه دهند.

بازیکنان ، منتخب شنیده ها و سوابق گذشته

۲۳ بازیکن در فهرست نهایی اعزامی تیم ملی قرار دارند. الهام فرهمند، هاجر دباغی، زهرا سربالی ، مونا حمودی، سارا ظهرابی نیا، الهام عنافجه ، فاطمه سهرابی، عارفه سید کاظمی، فاطمه امینه برازجانی، زهرا قنبری، سمانه چهکندی ، بهناز طاهرخانی، شبنم بهشت ، افسانه چتر نور، شقایق روزبهان، ملیکا متولی، فاطمه گرایلی، فروغ موری ، سارا قمی، زهرا خواجوی ، مریم نامی، حدیث بساط شیر و کویستان خسروی

اسامی بازیکنان تیم ملی ، قابل پیش بینی است. در حقیقت آزمون ، بازیکنانی را به تیم ملی دعوت کرده که در گذشته نیز همواره فراخوانده می شدند. به دلیل ساز و کار ناقص در زمینه نظارت بر عملکرد بازیکنان ، کادر فنی یا نماینده ای از سوی نیمکت تیم ملی ، بازی های لیگ برتر در فصل گذشته را زیر نظر نداشته است و به عبارت دیگر می توان گفت در تیم ملی فوتبال بانوان ، بازیکنان بر اساس ۲ عامل شنیده ها و سوابق گذشته به تیم ملی دعوت می شوند.

تیم ملی سیرجان؟

آمار بالای بازیکنان حاضر در فهرست نهایی تیم ملی فوتبال بانوان از تیم شهرداری سیرجان سبب شده برخی به کنایه ، تیم اعزامی را تیم ملی سیرجان بدانند. ۷ بازیکن از ۲۳ بازیکن ملی پوش را بازیکنان شهرداری سیرجانی تشکیل می دهند که سال گذشته نایب قهرمان لیگ شد. به طور کلی ۱۵ بازیکن از ۲۳ بازیکن تیم ملی از تیم های شهرداری بم و شهرداری سیرجان ، قهرمان و نایب قهرمان فصل گذشته هستند.

در مورد همه تیم ها ، همه لیست ها و خط خورده ها حرف و حدیث وجود دارد و عجیب نیست که لیست نهایی تیم اعزامی نیز معترض داشته باشد. با این حال تمرکز انتخاب بازیکنان از تیمی که کمک مربی تیم ملی ، سرمربی همان تیم است باعث شده این زمزمه ها تقویت شود.

بازیکن فوتسال در تیم ملی فوتبال؟ خوابیم یا بیدار؟

شاید برای شما باور کردنش آسان نباشد اما بازیکنی در تیم ملی فوتبال بانوان و در لیست ۲۳ نفر اعزامی حضور دارد که امسال در لیگ برتر فوتسال بازی می کند. الهام عنافجه بازیکن تیم فوتسال حفاری خوزستان است که همراه با تیمش در صدر جدول نیم فصل لیگ فوتسال هم قرار دارد اما در عین ناباوری به تیم ملی فوتبال دعوت شده است و در لیست نهایی هم هست!

عنافجه چون امسال در لیگ فوتسال به میدان رفته طبیعتا در لیگ برتر فوتبال بانوان اجازه بازی ندارد.  یعنی انقدر در فوتبال ، کمبود بازیکن داریم که به سراغ یک بازیکن شاغل در لیگ فوتسال رفته ایم که تا سال آینده اجازه فوتبال بازی کردن در هیچ باشگاهی را هم ندارد؟ باور کنیم؟ خوابیم یا بیدار؟

کار آسان ایران برای صعود

ایران قرار بود ۴ حریف داشته باشد که ماکائو انصراف داد. از بین ۳ حریف باقی مانده ، لبنان و امارات حریفان دندان گیری نیستند بخصوص امارات که فوتبال زنان در آن بسیار نوپا است و ایران می تواند روی ۶ امتیاز از ۲ بازی حساب باز کند. همین ۶ امتیاز صعود ایران را تضمین می کند بدون این که نتیجه دیدار با تیم ناشناخته هنگ کنگ اهمیتی داشته باشد.

از این گروه ۴ تیمی ۲ تیم به صورت قطعی به مرحله دوم می روند و حتی تیم سوم گروه هم با تیم های سوم گروه های دیگر بازی خواهد کرد و بدین ترتیب شانس صعود پیدا می کند. بدین ترتیب ، تیم ملی از حالا صعود کرده است و سفر به تایلند برای این مسابقات ، سفری تهی از چالش خواهد بود و پس از آن ، دور دوم فروردین ۹۸ انتظار تیم ملی را خواهد کشید.

مسیر راهیابی به المپیک

علاوه بر گروهی که ایران در آن قرار گرفته ، ۳ گروه دیگر نیز در مرحله اول مقدماتی وجود دارند که یک گروه ۵ تیمی و ۲ گروه دیگر مثل گروه ایران ۴ تیمی است. در مجموع از این ۴ گروه ، ۱۰ تیم (۸ تیم اول و دوم گروه ها به همراه ۲ تیم از جمع ۴ تیم سوم گروه ها) جواز حضور در مرحله دوم را کسب می کنند.

در مرحله دوم علاوه بر ۱۰ تیم صعود کرده از مرحله اول ، تیم های ملی ازبکستان و ویتنام وارد کارزار می شوند تا مجموعا ۱۲ تیم تشکیل دهند. این ۱۲ تیم در ۳ گروه ۴ تیمی قرار می گیرند. تیم های اول هر گروه به مرحله سوم صعود می کنند.

در مرحله سوم ، ۳ تیم صعود کننده از مرحله دوم همراه با تیم های چین ، کره جنوبی ، استرالیا ، کره شمالی و تایلند ، جمعا ۸ تیم را تشکیل می دهند و در ۲ گروه ۴ تیمی قرار می گیرند که ۲ تیم برتر هر گروه به نیمه نهایی می روند و در نیمه نهایی به صورت رفت و برگشت مسابقه می دهند تا در نهایت تیم های برنده یعنی ۲ تیم به همراه ژاپن میزبان المپیکی شوند.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=13718

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.