20

ورزش بانوان در سال ۹۷ | از سال رویایی کبدی تا قهرمانی فوتسال و بارقه امید در کشتی و وزنه برداری

  • کد خبر : 18359
  • 13 فروردین 1398 - 4:13
ورزش بانوان در سال ۹۷ | از سال رویایی کبدی تا قهرمانی فوتسال و بارقه امید در کشتی و وزنه برداری

[ad_1] به گزارش پایگاه خبری ورزش زنان ایران به نقل از ایسنا، سال ۱۳۹۷ برای ورزش بانوان تمام شد اما موفقیت‌ها و شکست‌هایی که به دست آمد در خاطر اهالی ورزش باقی می‌ماند. یکی از بهترین اتفاقاتی که در ابتدای سال ۹۷ افتاد قهرمانی تیم ملی فوتسال بانوان بود که موجی از شادی را در […]

[ad_1]

به گزارش پایگاه خبری ورزش زنان ایران به نقل از ایسنا، سال ۱۳۹۷ برای ورزش بانوان تمام شد اما موفقیت‌ها و شکست‌هایی که به دست آمد در خاطر اهالی ورزش باقی می‌ماند. یکی از بهترین اتفاقاتی که در ابتدای سال ۹۷ افتاد قهرمانی تیم ملی فوتسال بانوان بود که موجی از شادی را در کشور به راه انداخت. در ادامه بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا توجه را به سمت بانوان کاروان اعزامی ایران جلب کرد اما رضایت چندانی از عملکرد آنها حاصل نشد.

البته برخی از رشته‌ها چون کبدی و قایقرانی افتخار آفرینی کردند. علاوه بر این در سالی که گذشت بانوان برخی از رشته‌ها برای اولین بار حضور در مسابقات بین‌المللی و جهانی را کسب کردند. بسکتبال، کشتی و وزنه برداری قدم در راه تحقق آرزوهایی گذاشتند که سال‌ها فقط رویایش را در سر داشتند. آنها راهشان را آغاز کردند هرچند کم جان و آرام اما به آینده امیدوار هستند.

ورزش بانوان در بازی‌های آسیایی

۱۰۵ بانوی ورزشکار ایران در رشته‌های مختلف به بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا اعزام شدند. کاروان بانوان ایران در این بازی‌ها ۱۸ مدال کسب کردند. این در حالی است که در دوره قبل این بازی‌ها و در اینچئون کره جنوبی ۵۷ بانوی ورزشکار ۱۶ مدال کسب کردند. در واقع در این دوره افزایش ۴۸ نفری بانوان تنها دو مدال را در پی داشت که البته با افت کیفی نیز همراه بود. از لحاظ مرغوبیت مدال رشته‌های کبدی، ووشو، قایقرانی و تیروکمان در بخش بانوان موفق تر از بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ بودند اما رشته‌های تیراندازی، کاراته، تکواندو و دوومیدانی عملکرد ضعیف‌تری داشتند خصوصاً تیراندازی که یک طلا و دو نقره دوره قبل آن به تنها یک برنز در بازی‌های آسیایی جاکارتا تبدیل شد.

در این دوره هیچکدام از بانوان در بخش انفرادی موفق به کسب مدال طلا نشدند اما تیم ملی کبدی بانوان تاریخ‌سازی کرد و برای اولین بار قهرمان بازی‌های آسیایی شد.

بانوان مدال‌آور بازی‌های آسیایی به شرح زیر هستند:

طلا: تیم ملی کبدی بانوان

نقره: مرجان سلحشوری (پومسه زنان)، زهرا کیانی (تالو ووشو)، الهه و شهربانو منصوریان (ووشو)، تیم قایقرانی رویینگ چهار نفره دختران، نازنین ملایی، تیم دو نفره نازنین رحمانی و مریم امیدی پارسا، هدیه کاظمی (قایقرانی)، طراوت خاکسار و رزیتا علیپور (کاراته).

برنز: مه‌لقا جام بزرگ (تیراندازی)، تیم قایقرانی رویینگ دو نفره دختران (قایقرانی)، ناهید کیانی (تکواندو)، حمیده عباسعلی و پگاه زنگنه (کاراته)، تهمینه کربلایی (پنجاک سیلات).

فوتسال؛ تکرار قهرمانی و بی توجهی رسانه ملی

اردیبهشت ماه بود، در حالی که صدا و سیمای ملی ساز خود را می‌زد، علاقه مندان به ورزش بانوان پای گیرنده‌های اینترنتی خود شاهد درخشش دختران فوتسالیست ایران و دومین قهرمانی آنها در جام ملت‌های آسیا بودند. در همین مسابقات تیم ایران تندیس بازی جوانمردانه را گرفت و نام فرشته کریمی و سارا شیربیگی به عنوان ارزشمندترین بازیکن و خانم گل مسابقات اعلام شد.

سپس موجی از پیام‌های تبریک مسئولان مختلف به راه افتاد، حسن روحانی (رئیس جمهور) اسحاق جهانگیری (معاون اول رئیس جمهوری) مسعود سلطانی فر (وزیر وزش و جوانان) و برخی از نمایندگان مجلس تنها چند مورد از کسانی بودند که به تیم ایران تبریک گفتند. برخی با انتقاد از عملکرد تلویزیون خواستار پخش رسانه‌ای مسابقات بانوان شدند و عده‌ای دیگر وعده پرداخت سریع‌تر پاداش دختران قهرمان و دیدار ملی‌پوشان با وزیر ورزش را دادند. اما گذشت زمان نشان داد که همه آنها وعده‌هایی برای بازی با افکار عمومی بود.

تیم ملی تعطیل شد، شهرزاد مظفر، سرمربی تیم ملی و برترین سرمربی فوتسال بانوان ایران با قراردادی دو ساله به کویت رفت. لیگ با حواشی زیادی آغاز شد و با قهرمانی نامی نو به پایان رسید.

در همین حین کمیته فنی بعد از ۹ ماه تعطیلی تیم ملی، علی رعدی را به عنوان مشاور فنی و زیور بابایی و شهناز یاری را به عنوان مربیان تیم انتخاب کرد اما یاری این حرکت را توهین به بانوان قلمداد کرد و به اردوی تیم ملی نیامد. تیم ملی حتی بدون حضور فرزانه توسلی که به او لقب عقاب آسیا دادند به کار خود ادامه داد و قبل از پایان سال دو بازی دوستانه با روسیه برگزار کرد.

جامعه داوری فوتسال نیز در سالی که گذشت شاهد اتفاقات خوشایندی بود. گلاره ناظمی به عنوان نماینده داوران ایرانی برای اولین بار فینال فوتسال بازی‌های المپیک جوانان را قضاوت کرد. پس از آن به همراه زری فتحی، دیگر داور بین‌المللی فوتسال در جام ملت‌های فوتسال بانوان اروپا سوت زدند تا نماینده‌ای شایسته برای بانوان داور ایرانی باشند.

بسکتبال؛ باتجربه‌های تازه نفس در مسیر درخشش

نزدیک به یک سال از مجوز بازی با پوشش اسلامی فیبا (فدراسیون جهانی بسکتبال) گذشته بود که تیم‌های باشگاهی نفت آبادان و کوشا سپهر سبلان راهی مسابقات باشگاهی غرب آسیا شدند. هر چند با چندین شکست و حذف از گروه همراه بود اما کسی را از بسکتبال دلزده نکرد چرا که این دختران در آغاز راهی طولانی قرار گرفته بودند.

پس از آن تیم ملی سه نفره راهی مسابقات قهرمانی آسیا شد. تجربه و بار فنی حریفان (استرالیا و ژاپن) به تلاش دختران ایران چربید اما آنها را با تجربه تر کرد و همین شد که با حضور در جام جهانی فیلیپین و قرار گرفتن در مقابل قدرت‌هایی چون آمریکا و روسیه دست و پا بسته نبودند و هرچند باختند اما خوب بازی کردند و حتی در آخرین بازی خود برابر آندورا به برتری رسیدند.

علاوه بر این تیم‌سه نفره بزرگسال در مسابقات غرب آسیا قهرمان شد و در رقابت‌های آسیایی علی رغم شروع خوب، در نیمه نهایی شکست خورد و فینال را از دست داد. تیم سه نفره زیر ۲۳ سال در دو رویداد بازی‌های آسیایی جاکارتا و پس از آن مسابقات جهانی به مرحله یک چهارم نهایی صعود کرد اما با شکست در این مرحله از دور رقابت‌ها کنار رفت.

تیم ملی پنج نفره زیر ۱۸ سال هم در دسته دوم مسابقات قهرمانی آسیا پنجم شد و در این دسته باقی ماند. بازی‌های المپیک جوانان آرژانتین دیگر رویدادی بود که تیم ایران در آن شرکت کرد اما دختران سه نفره زیر ۱۸ سال با شکست در تمامی دیدارهای مرحله گروهی خود از دور رقابت‌ها حذف شدند. در نهایت پرونده بسکتبال بانوان ایران در سال ۱۳۹۷ با قهرمانی تیم دانشگاه آزاد در لیگ بسته شد.

والیبال و پیشرفت امیدوار کننده تیم ملی

در سالی که گذشت تیم‌ ملی والیبال بانوان در مسابقات آسیایی موفق به کسب نتایج خوبی شدند که البته این نتایج در رده های پایه چنگی به دل نزد. ابتدا تیم ملی نوجوانان در قهرمانی آسیا به مصاف حریفان خود رفت اما در نهایت هفتم آسیا شد و تنها دو پله نسبت به قبل صعود کرد. پس از آن تیم جوانان هم شانس خود را در قهرمانی آسیا امتحان کرد اما نتوانست جایگاه خوبی را کسب کند و با یک پله صعود هشتم شد.

در ادامه تیم پیکان به عنوان نماینده ایران در جام باشگاه‌های والیبال بانوان آسیا به رقابت با دیگر تیم‌ها پرداخت و بدون ارتقا جایگاه نسبت به قبل در جایگاه ششم ایستاد. تیم ملی بزرگسالان آخرین تیم اعزامی بود که در جام کنفدراسیون آسیا شرکت کرد اما در حالی هشتم شد که برنامه ریزی عجیب کنفدراسیون والیبال آسیا مانع از قرار گرفتن ایران روی سکوی بهتر شد. ایران در این مسابقه برای اولین بار توانست تیم های بزرگی را شکست دهد و نتایج تیم ملی با حضور جواد مهرگان روی نیمکت تیم ملی امیدبخش بود.

لیگ برتر والیبال بانوان نیز در نهایت با قهرمانی ذوب آهن اصفهان به پایان رسید در حالی که رقابت جذاب ذوب آهن و پیکان که در نهایت پوئن شماری قهرمان را تعیین کرد اوج التهاب را به لیگ هدیه کرد. لیگ امسال همچنین تحت تاثیر کاهش تعداد تیم ها و نیز مشکلات حاشیه ای در تیم توپکای بابلسر قرار گرفت.

فوتبال؛ امید در اردوی دختران

دختران فوتبالیست ایران در سالی که گذشت رویدادهای مهمی را از حضور در قهرمانی آسیا تا تلاش برای کسب سهمیه المپیک، تجربه کردند. تیم نوجوانان در مرحله اول مقدماتی قهرمانی آسیا با سه پیروزی و یک شکست به مرحله دوم صعود کرد اما در این مرحله نتوانست نتیجه خوبی کسب کند و حذف شد.

شاگردان کتایون خسرویار در تیم جوانان دو بازی تدارکاتی با تیم اردن برگزار کردند و با پیروزی در این دیدارها راهی مسابقات قهرمانی آسیا شدند. آنها با صعود از مرحله اول ۶ تا ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ در مرحله دوم برابر رقبای خود به میدان می‌روند. این تیم اسفند ماه سال ۱۳۹۷ در تورنمنت دوستانه سوچی شرکت کرد و با دو پیروزی و یک شکست به کار خود پایان داد.

تیم ملی بزرگسالان نیز در مرحله اول انتخابی المپیک شرکت و به عنوان صدرنشین به مرحله دوم صعود کرد. سپس همراه با ترکیبی از بازیکنان نوجوانان و جوانان راهی تورنمنت کشورهای آسیای مرکزی (کافا) شد و عنوان نایب قهرمانی را به دست آورد. سپس تیم بزرگسال راهی تورنمنت هند شد اما نتایج ضعیفی کسب کرد و با سه شکست پیاپی نگرانی‌هایی را در راه المپیک به وجود آورد.

علاوه بر این در دو دیدار دوستانه با بلاروس هم شکست خورد. این دیدار ابتدا قرار بود در ورزشگاه آزادی برگزار شود تا دختران فوتبالیست ایران برای اولین بار بازی در این ورزشگاه را تجربه کنند اما این اتفاق نیفتاد. شاگردان مریم آزمون در تیم بزرگسال فروردین ماه سال ۱۳۹۸ در مرحله دوم انتخابی المپیک برابر فیلیپین، فلسطین و چین تایپه به میدان می‌رود.

فراز و نشیب کشتی و حرکت آرام وزنه برداری

هشتم اردیبهشت ماه اتحادیه جهانی کشتی با ثبت مسابقات بین‌المللی کشتی کلاسیک بانوان در تقویم این اتحادیه موافقت کرد. پس از آن مسابقات عمومی و انتخابی تیم ملی، چهار فصل لیگ و دو دوره مسابقات قهرمانی کشور برگزار شد. علاوه بر این ملی‌پوشان ایران به مسابقات بین‌المللی لبنان اعزام شدند و با دو مدال طلا و دو برنز قهرمان شدند.

نکته قابل توجه در این اعزام حضور نداشتن آنا واسلینکو (سرمربی تیم) همراه با کشتی‌گیران ایران بود. او قبل از اعزام ایران را ترک کرد و دیگر بازنگشت. در ادامه با رفتن رسول خادم مسابقات جهانی این رشته لغو و تیم ملی تعطیل شد. در بخش کشتی آلیش هم یک دوره مسابقات قهرمانی کشور و چند دوره اردوی تیم ملی برگزار شد اما اعزام این تیم به مسابقات جهانی آلیش به دلیل مشکلات مالی فدراسیون لغو شد. بعد از آن آلیش تقریباً به حالت نیمه تعطیل درآمد.

دختران وزنه بردار نیز برای اولین بار حضور در مسابقات بین‌المللی را تجربه کردند. چهار بانوی وزنه بردار به مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا اعزام شدند. در این مسابقات الناز باجلانی مقام پنجمی را به دست آورد و تیم ایران نیز در رده بندی کلی در جایگاه نهم آسیا قرار گرفت. قرار است تیم ملی بزرگسالان نیز اواخر فروردین ماه سال ۱۳۹۸ به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شوند.

در هندبال نیز تیم ملی هندبال بانوان در مسابقات قهرمانی آسیا در ژاپن نتایج قابل توجهی به دست نیاورد.

[ad_2]

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=18359

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.