12

نگاهی بر نایب قهرمانی دختران بسکتبال در اردن؛ اولین سکوی تاریخ بسکتبال زنان

  • کد خبر : 19833
  • 02 اردیبهشت 1398 - 19:49
نگاهی بر نایب قهرمانی دختران بسکتبال در اردن؛ اولین سکوی تاریخ بسکتبال زنان

تیم بسکتبال گروه بهمن با کسب عنوان نایب قهرمانی مسابقات بسکتبال زنان غرب آسیا در اردن به کار خود پایان داد. دوم شدن در بین ۵ تیم شاید جایی برای پایکوبی نداشته باشد اما آنها در رویدادهایی مشابه هرگز روی سکو نرفته بودند. چه قبل و چه بعد از انقلاب.

به گزارش پایگاه خبری ورزش زنان ایران ؛ رقابت‌های بسکتبال زنان غرب آسیا طی سال‌های گذشته به طور منظم برگزار شده اما تغییر اساسی آن حضور دختران بسکتبالیست ایران از سال ۲۰۱۸ در این رقابت‌ها است. با رسمیت یافتن حجاب اسلامی در رویدادهای رسمی بسکتبال از سوی فیبا، درهای میادین بین المللی به سوی بسکتبال زنان ایران گشوده شد.

پس از حضور ناموفق تیم‌های پالایش نفت آبادان و کوشا سپهر سبلان در مسابقات ۲۰۱۸، امسال تیم گروه بهمن برای حضور در این رقابت‌ها راهی اردن شد. در مسابقات بسکتبال زنان غرب آسیا اردن و لبنان و گاهی فلسطین و سوریه حضوری فعال دارند و ایران، عضو جدید این رویداد است اما خبری از بسکتبالیست‌های زن از کشورهایی چون عراق، امارات، قطر یا کویت در آن نیست.

تیم گروه بهمن گرچه تنها نماینده ایران در این مسابقات بود اما در حقیقت به عنوان تیم قهرمان در این رخداد حاضر نشد. قهرمانان هر سال لیگ بسکتبال ایران با یک سال تاخیر فرصت حضور در مسابقات غرب آسیا را پیدا می کنند و با توجه به انصراف تیم پالایش نفت آبادان قهرمان لیگ 96 از حضور در اردن به دلیل مشکلات مالی، گروه بهمن،  با ترکیبی از بهترین‌های ایران با شمایل یک تیم ملی واقعی راهی اردن شد.

آنها در ۴ بازی خود صاحب ۳ برد برابر الثوره سوریه، ارتدوکس اردن و الفحیص اردن شدند و مسابقه اول را به هومنت من لبنان باختند تا تیم لبنانی قهرمان و بهمن نایب قهرمان شود. البته یکی از پیروزی‌های بهمن برابر ارتدوکس با غیبت تیم اردنی در میدان همراه بود که دلیل آن هم اعلام نشده است. اتفاق جذاب دیگر انتخاب دلارام وکیلی ستاره بلند قامت ایرانی به عنوان بهترین شوت زن ۳ امتیازی مسابقات بود.

با این نتایج گروه بهمن نایب قهرمان این مسابقات شد. موفقیتی که نه قبل و نه پس از انقلاب به دست نیامده بود و بسکتبال ایران هرگز نتوانسته بود در بخش زنان در هیچ رویداد رسمی روی سکو قرار گیرد. این موضوع، اهمیت عملکرد دختران ایرانی در اردن را نشان می‌دهد.

آیا نایب قهرمانی در اردن به معنای پیشرفت است؟ برای این اظهار نظر زود است. ایران به تازگی مجوز حضور در مسابقات بین المللی بسکتبال زنان را کسب کرده اما نشانه‌های امیدبخش قابل انکار نیست. ایران در بسکتبال سه نفره زنان به وضوح پیشرفت کرده و لیگ باکیفیتی دارد و نسلی از بازیکنان جوان در حال پرورش هستند بنا بر این انتظار تبدیل شدن نایب قهرمانی بهمن به یک قهرمانی نه چندان دور، غیر منطقی نیست.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=19833

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.