داستان فهیمه نعمت اللهی ؛ خاطرات و خطرات کاراته کایی که موتورسوار شد | افرا ورزش | رسانه ورزش زنان ایران
22

داستان فهیمه نعمت اللهی ؛ خاطرات و خطرات کاراته کایی که موتورسوار شد

  • کد خبر : 2125
  • 27 اسفند 1396 - 11:39
داستان فهیمه نعمت اللهی ؛ خاطرات و خطرات کاراته کایی که موتورسوار شد

فهمیه نعمت اللهی یک موتورسوار از شهر آباده در استان فارس است که علاقه به موتور سواری وی را تبدیل به یکی از چهره های موفق موتور کراس کشور کرده استو نعمت اللهی از زندگی ورزشی خود ، بی مهری ها و البته استقبال از وی در خارج از خانه اش در فارس سخن گفته است.

به گزارش رسانه ورزش زنان ایران IWSPORTS ، فهیمه نعمت الهی متولد ۱۳۶۷، ساکن شهرستان آباده و دارای مدرک فوق لیسانس بیو مکانیک ورزشی است. وی حدود ۱۵ سال به صورت حرفه ای در رشته ورزشی کاراته فعالیت داشته و ۱۱ مدال بین المللی در سبک شوتوکان را نیز کسب کرده است.

نعمت الهی که از شهریور ماه ۱۳۹۵ فعالیت در رشته موتورسواری را به صورت حرفه ای آغاز نموده، به عنوان اولین بانوی موتورسوار در جنوب کشور محسوب می شود که با شرکت در مسابقات موتور کراس جام دهه فجر در کلاس ۲۵۰ سی سی در گروه B توانسته است، عنوان قهرمانی این رقابتها را از آن خود کند.

در ادامه گفتگو با این بانوی موفق موتورسوار را می خوانید:

*چه شد که به موتور سواری علاقمند شدید؟

از دوران کودکی علاقه فراوانی به هیجان و ورزش کردن داشتم، به همین دلیل از سن 10 سالگی وارد رشته رزمی کاراته شدم و حدود 15 سال در این رشته فعالیت کردم.در حال حاضر دارای کمربند دان ۴ کاراته و هم چنین ۱۱ عنوان بین المللی در این رشته هستم.

از همان دوران کودکی به موتور و موتورسواری نیز علاقمند بودم. البته برادرم هم علاقه زیادی به موتورسواری داشت و همیشه موتورهای بسیار زیبایی می خرید. اما من اجازه سوار شدن نداشتم و سهم من از این هیجان و زیبایی فقط عکس گرفتن در کنار این موتورها بود.

*پس چطور شد که از کاراته به سمت موتور سواری تغییر رشته دادید؟

بنا به دلایل مختلف مجبور شدم از فعالیت در رشته کاراته کناره گیری کنم.پس از کناره گیری از کاراته، علاقه ام را به موتورسواری و تجربه هیجان در این رشته با همسرم در میان گذاشتم. همسرم اصرار داشت که از ابتدا بایستی خودمان یک موتور تهیه کنیم و به شدت مخالف بود که برای انجام تمریناتم موتور دیگران را قرض بگیریم.

به همین دلیل در شهریور ۹۵ اقدام به خرید یک دستگاه موتور کراس ۲۵۰ سی سی کردیم و سپس به یادگیری موتورسواری مشغول شدم. تا قبل از آن هیچ گونه آشنایی با موتور و نحوه سوار شدن آن نداشتم. جا دارد که از آقای خسرو بهجت و محمد بهجت که من را در خرید موتور یاری کردند، تشکر کنم چراکه آنها شرایط بسیار ویژه ای را برایم فراهم نمودند و بدون حمایت و کمکشان قادر به خرید موتور و فعالیت در این رشته نمی شدم.

*وقتی رشته موتورسواری را انتخاب کردید، نظر خانواده تان چه بود؟

همسرم از همان ابتدا که فعالیت هایم را در این رشته آغاز کردم در کنارم بود و برای حمایت و پیشرفت من از هیچ همکاری و همیاری دریغ نکرد و در واقع می توانم بگویم که همسرم بهترین حامی و مشوق من در این رشته است. اما خانواده خودم و همسرم با فعالیت هایم در موتورسواری مخالف هستند و حضور من به عنوان یک زن در این رشته برای آنها خوشایند نیست. خانواده خودم که یک بار هم به دیدن تمریناتم نیامده اند وحتی نگران هستند که با فعالیت در این رشته آسیب ببینم.

*در واقع بسیاری از مردم جامعه ما مانند خانواده شما موتورسواری را رشته ای مردانه قلمداد می کنند.نظر شما در این مورد چیست؟

من با این نوع نگاه موافق نیستم و از نظر من بانوان هم می توانند در این رشته مانند آقایان فعالیت های قابل توجهی داشته باشند. در ایران زنان آموزش دیده و قهرمان در این رشته کم نیستند و در حال حاضر بانوانی در کشورمان در موتورسواری فعالیت دارند که آقایان به گردشان هم نمی رسند.

*از چه سالی موتورسواری در پیست را آغاز کردید؟

من به قصد موتورسواری در پیست و با نگاهی ورزشی وارد این رشته شدم. به محض اینکه موتورم را تهیه کردم، تمریناتم را در پیست شهرستان آباده آغاز کردم و به جرأت می توانم بگویم که آباده دارای بهترین پیست در سطح استان فارس است.

متأسفانه هنوز مدت زیادی از تمرینات من در این پیست نگذشته بود که به دلیل تعمیرات و حاشیه های گوناگون پیست به مدت هشت ماه تعطیل شد. این اتفاق برای ما که تازه وارد این رشته شده بودیم، بسیار ناراحت کننده بود و ما مجبور شدیم در بیابان و جاده های خارج از شهر تمرینات خود را ادامه دهیم.

*در خصوص موتورسواری در رشته کراس توضیح دهید و چرا موتور کراس را انتخاب کردید؟

اگر بخواهم موتور کراس را در یک جمله توضیح دهم باید بگویم که این رشته نهایت هیجان است و در این رشته می توانیم هیجانی را تجربه کنیم که قابل توصیف نیست، من هم علاقه زیادی به هیجان و سرعت دارم و به همین دلیل این رشته را انتخاب کردم.هنگام موتورسواری احساس رهایی می کنم و حس پرواز کردن دارم و واقعا بیان این حس برایم غیر قابل توصیف است.

*در شهر هم موتورسواری می کنید؟

خیر، تمام سعی خودم را می کنم که این اتفاق نیفتد. من معمولا ورزش موتورسواری را در مکان اختصاصی خودش انجام می دهم. دو روز در هفته در پیست نقش جهان اصفهان تمرین می کنم.در روزهای دیگر هفته هم تمریناتم را در بیابان ها و جاده های اطراف شهر انجام می دهم.

*تا به حال هنگام موتورسواری دچار سانحه شده‌اید؟

بله،همان ابتدای فعالیت هایم، در یکی از پرش های سخت، زمین خوردم و دستم شکست. البته این اتفاق نتیجه بی تجربگی من در این رشته و نداشتن مربی بود. اگر با رعایت اصول و با به کار بردن تاکتیک و تکنیک های صحیح به فعالیت در این رشته بپردازیم،هیچ گاه اتفاق ناگواری برایمان رخ نمی دهد.

*هدف نهایی تان در موتورسواری چیست؟

در ابتدا هدفم این است که در مسابقات حرفه ای کشوری نشان طلا را کسب کنم و هدف نهایی من حضور در مسابقات برون مرزی و راندن موتور در کنار بهترین های این رشته در دنیا و به دست آوردن عنوان قهرمانی در این رقابتها است.

*عجیب ترین کاری که تاکنون با موتور انجام داده اید چه بوده است؟

در موتورسواری هر روز برای شما یک روز عجیب است و هر روز می توانید یک هیجان جدید را تجربه کنید،اما آخرین کار جالبی که در مسیر پیشرفت در این رشته انجام دادم، این بود که توانستم یک پرش تقریبا ۱۰ متری را با موفقیت داشته باشم.

*موتوری که درحال حاضر دارید مدلش چیست؟

موتور جدیدم را که دو ماه پیش تهیه کردم، یک موتور کراس کاوازاکی ۲۵۰ مدل ۲۰۱۷ است.

*به عنوان یک خانم موتورسوار برنامه غذایی خاصی دارید؟

بله، موتورسواری رشته بسیار سنگینی است که نیاز به برنامه غذایی دارد. برنامه غذایی من برای فعالیت در این رشته تحت نظر متخصص تغذیه است. البته توجه به این امر مهم و ضروری را به همه دوستان ورزشکار هم توصیه می کنم.

*یک موتورسوار خوب باید چه خصوصیات و شرایطی داشته باشد؟

باید علاوه بر داشتن تکنیک و تاکتیک خوب، از آمادگی جسمانی و بدنی قوی برخوردار باشد.بسیاری از مربیانم یکی از عوامل موفقیت و پیشرفت زودهنگام من در این رشته را داشتن بدن ورزشی و مقاومم می دانند.گاهی موتوری که حدود ۱۱۰ کیلوگرم وزن دارد، زمین می خورد.بسیاری از خانم ها حتی نمی توانند موتور را از زمین بلند کنند.

*از سطح مسابقات بین المللی اطلاعی دارید؟یعنی می دانید ما چقدر با آن ها فاصله داریم؟

همیشه فیلم های مربوط به مسابقات جهانی موتورسواری را تماشا می کنم.با اینکه رشته موتورسواری بانوان در ایران بسیار نوپا است اما بانوان موتورسوار ما فاصله چندانی از ورزشکاران آسیایی ندارند.البته فاصله ما تا سطح جهانی نسبتا زیاد است ولی بانوان ما از استعداد و پتانسیل بالایی در این رشته برخوردار هستند که می توانند خیلی سریع این فاصله ها را کم کنند و خود را به جایگاه مطلوبی برسانند.

*پس اعتقاد دارید که اگر دختران موتورسوار کشورمان در مسابقات جهانی شرکت کنند، قابلیت رقابت با ورزشکاران جهانی را خواهند داشت؟

هیچ چیز غیر ممکن نیست.بالاخره باید در این میادین حضور پیدا کنیم تا بتوانیم پیشرفت داشته باشیم.البته بانوان ما برای پیشرفت و موفقیت باید مورد حمایت قرار بگیرند و قبل از وارد شدن به میادین جهانی بایستی مربی مجرب، امکانات کافی و پیست مناسب در اختیار آنها گذاشته شود.

*پیش آمده که با آقایان مسابقه بدهید؟

خیر، اما برای بالا بردن سطح فنی موتورسواری بانوان بهتر است شرایطی فراهم شود که ما بتوانیم این مسابقات را با آقایان هم تجربه کنیم.

*تا چه اندازه پیست های موتورسواری ما استاندارد هستند؟

پیست موتورسواری به خاطر شرایط خاص موتورها و لاستیک ها، استهلاک زیادی دارد. این پیست ها هر ماه نیاز به ترمیم و استاندارد سازی دارند اما متأسفانه همیشه برای رسیدگی به این امور با کمبود بودجه روبه رو هستیم و کسی هم در این زمینه حمایت نمی کند.

*با چه مشکلاتی در این رشته ورزشی رو به رو هستید؟

متأسفانه مشکلات همیشه جلوتر از ما چادر می زنند،یکی از مشکلات ما برای فعالیت در شهرستان عدم وجود مربی است.من بعد از تعطیل شدن پیست شهرستان آباده برای ادامه فعالیت هایم به شیراز آمدم اما با برخورد و استقبال سرد مسئولین هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان فارس مواجه شدم و به من گفتند تا سال ۹۷ مشخص نیست که می توانیم پیست را آماده کنیم یا نه!

*یعنی هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان فارس از شما حمایت نکرد؟

اگر بخواهم شفاف و صریح باشم باید بگویم که از سوی هیئت فارس اصلا حمایت نشدم، حتی با من و همسرم برخورد بدی داشتند. ما که از این مسائل و برخورد آنها بسیار ناراحت شده بودیم با هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان اصفهان مکاتبه کردیم و در کمال تعجب با استقبال بسیار گرمی از سوی مسئولین این استان روبه رو شدیم.

آنها بلافاصله برای من مربی و ساعات تمرین را مشخص نمودند.من هم با انرژی بسیار بالا شروع به انجام تمریناتم کردم و نتیجه آن کسب مقام در مسابقات کشوری بود.ناگفته نماند شب قبل از مسابقه رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان فارس با من تماس گرفت و گفت که هیئت استان فارس اجازه شرکت در مسابقات را به من نمی دهند و این کارم را تخلف می دانند.

البته قبول داشتند که کم کاری از سمت هیئت استان فارس بوده است.متأسفانه هنوز هم با طعنه ها و کم لطفی های مسئولین استان و شهرستان مواجه هستم.آیا شما به عنوان یک خبرنگار ورزشی تا قبل از کسب این مدال از حضور یک بانوی موتورسوار در استان خود اطلاع داشتید؟!!

من به شما می گویم که حتی اگر می پرسیدید، تمامی مسئولان این رشته و حتی بعضی از ورزشکاران به شما می گفتند که خانم ورزشکاری در این رشته ورزشی نداریم.اما شبی که متوجه شدند که احتمال دارد بتوانم در این رشته مدال کسب کنم، جنگ اعصاب را شروع کردند و حواشی به راه انداختند.

*آیا عدم حمایت مسئولین باعث دلسردی شما از ادامه فعالیت در این رشته ورزشی شده است؟

نه به هیچ وجه، روز به روز انگیزه ام برای فعالیت بیشتر و بیشتر می شود و قصد دارم فعالیتهایم را در این رشته با پشتکار بیشتری ادامه دهم.

*در پایان اگر صحبتی باقی مانده،بیان کنید.

من به عنوان اولین بانوی موتورسوار در استان فارس به تمامی بانوان علاقمند به این رشته، توصیه می کنم که از مسائل فرهنگی بیم و هراسی نداشته باشند و اوج هیجان و شادابی را با حضور در این رشته تجربه کنند. البته موتورسواری رشته پرهزینه ای است.از مسئولین سیاسی استان و شهرستان و از همه کسانی که به این رشته علاقه دارند نیز خواهش می کنم که تمامی تلاش خود را برای حمایت از موتورسواری و بانوان فعال در این رشته به کار بگیرند.

از آقایان حمید هوشمند، جلال ماه پیشانیان، نوروز کریمییان و تمام کسانی که تاکنون سهم بسزایی در پیشرفت و موفقیت هایم در این رشته داشته اند و مرا در این مسیر همراهی کرده اند،بی نهایت سپاسگزارم.همچنین جا دارد از همسر عزیزم تشکر ویژه ای داشته باشم که اگر کنارم نبود، نمی توانستم فعالیتهایم را در این رشته ادامه دهم.

*فرزانه قنبر دزفولی / IWSPORTS فارس

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=2125

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.