20

نگاهی به تونس 2018 ؛ سلطه قاره آسیا در تکواندو رو به پایان است

  • کد خبر : 3026
  • 25 فروردین 1397 - 11:31
نگاهی به تونس 2018 ؛ سلطه قاره آسیا در تکواندو رو به پایان است

پرونده مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان برای تیم ملی کشورمان با تک مدال برنز مبینا کلیوند در وزن اول بسته شد. نگاهی به وضعیت مدال های تکواندو در عرصه جهان نشان می دهد دوران سلطه قاره آسیا بر این رشته که خاستگاه آن شرق آسیا است رو به پایان است.

به گزارش رسانه ورزش زنان ایران IWSports ؛ مسابقات قهرمانی تکواندو جهان از سال 1973 در شهر سئول کره جنوبی کلید خورد و الیته بانوان تا سال 1987 جایی در این مسابقات نداشتند. این ورزش از سال 2000 و در المپیک سیدنی رسما بعنوان یکی از ورزشهای المپیک شناخته شد. بدون شک قهرمان بلامنازع این ورزش کشور کره جنوبی است : خاستگاه تکواندو!

درسال 2000 و 2004 که این ورزش به تازگی پا به عرصه بازیهای المپیک گذاشته بود، آسیا و کشورهایی چون کره جنوبی، چین و تایپه بر این ورزش سلطه داشتند و سهم قاره اروپا و امریکا به زحمت به 5 و 6 مدال در مجموع می رسید.

نتایج سرمایه گذاری کشورهای اروپایی از سال 2008 به بعد به ثمر نشست و شیب عجیبی در نمودار کسب مدال کشورهای اروپایی دیده شد. با اوج گرفتن این نمودار در اروپا، افول و پسرفت در آسیا و امریکا به چشم آمد.

کشورهایی چون بریتانیا، فرانسه، روسیه، اسپانیا و صربستان که از سال 2000  با اطمینان از ماندگاری تکواندو در المپیک ، در بخش پایه، مطالعات و سرمایه گذاری خود را آغاز کردند و از سال 2008 به بعد مزد سرمایه گذاری خود را گرفتند و با معرفی چهره هایی چون الکسی دنیسنکو (روسیه)، خوئل گونزالز (اسپانیا)، محمد لوتاتو، جید جونز و بیانکا واکدن (بریتانیا)، نورتاتار و سروت تازگل (ترکیه)، میلیکا ماندیچ و تیجانا بوگدانوویچ (صربستان) و … میوه های این سرمایه گذاری را چیدند.

در پایان مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان و در بخش بانوان نام 3 کشور روسیه، بریتانیا و صربستان در میان 4 تیم اول به چشم می خورد. از طرفی ترکیه که درخششی در این دوره از رقابتها نداشت، با اعزام جالب توجه ورزشکاران خود به رقابتهای مختلف بین المللی و اوپن، چشمی به آینده نزدیک تکواندو در بخش بانوان دارد.

اعزام 60 تکواندوکار درقالب تیم ملی و باشگاهی (تقریبا 4 برابر ایران) به رقابت های جام ریاست فدراسیون اروپا که به زودی در یونان برگزار می شود موید این موضوع است.چه کسی ست که نداند هدف از این اعزام ها، اصلاح رنک المپیک و تامین نیروی جایگزین و تازه نفس و ایجاد رقابت و شکوفایی استعدادها بین بازیکنان است.

همین اصلاح رنک سبب می شود در مسابقاتی مانند گرند اسلم که موضوع  سید بندی در چیدمان جداول، مطرح است، تکواندوکار صاحب شانس بالایی برای حضور در سکوی آن رقابتها باشد.از طرفی کشورهای آفریقایی و بخصوص ساحل عاج را نباید نادیده گرفت! با این تفاسیر، باید پیش بینی کنیم که قدرت از قاره آسیا در حال جابجایی است.

 

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=3026

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.