16

یادداشتی به بهانه موضوع شهربانو منصوریان: سلبریتی‌ها و شترسواری دولادولا

  • کد خبر : 8773
  • 22 مرداد 1397 - 8:37
یادداشتی به بهانه موضوع شهربانو منصوریان: سلبریتی‌ها و شترسواری دولادولا

آسو جواهری – پایگاه خبری ورزش زنان ایران :  سلبریتی‌پروری در روزگار سرمایه‌داری متاخر به یکی از مهمترین تکنیک‌های شکل‌دهی افکار و کنترل اذهان تبدیل شده است. سلبریتی‌هایی که مولود پیشرفت تکنولوژی و تنوع رسانه‌های گوناگون ارتباطی هستند و این روزها در ویترین سیاست، اقتصاد، اجتماع، هنر و … به تبلیغات و فروش مشغولند. خبر […]

آسو جواهری – پایگاه خبری ورزش زنان ایران سلبریتی‌پروری در روزگار سرمایه‌داری متاخر به یکی از مهمترین تکنیک‌های شکل‌دهی افکار و کنترل اذهان تبدیل شده است. سلبریتی‌هایی که مولود پیشرفت تکنولوژی و تنوع رسانه‌های گوناگون ارتباطی هستند و این روزها در ویترین سیاست، اقتصاد، اجتماع، هنر و … به تبلیغات و فروش مشغولند.

خبر جنجالی راه‌ندادن خواهران منصوریان به صداوسیما به دلیل هماهنگ نبودن با پوشش مورد قبول این سازمان، بهانه نگارش این یادداشت در نقد این رفتار شد. طبق ویدئویی که چندی پیش در شبکه‌های مجازی منتشر شد، پوشش خواهران منصوریان‌ هیچ‌ مشکلی نداشت و تقریبا شبیه به پوشش میلیون‌ها نفر از زنان دیگر جامعه بود، پوششی که احتمالا مورد تایید نهادهای نظارتی از جمله گشت ارشاد است. اما چرا آن‌ها را به صداوسیما راه ندادند سوالی نیست که در این یادداشت قصد پاسخگویی به آن را داشته باشم.

در این‌جا قصد دارم گذری کوتاه بر رفتار سلبریتی‌ها در خصوص تلاش برای کسب منفعت؛ که چیزی جز تلاش برای محبوب و چهره شدن و ماندن نیست، در نسبت با جریان‌های قدرت و مردم ، بپردازم.

با اشاره به اسامی چهره‌های معروف به هنرمند، همچون باران کوثری، الهام پاوه نژاد، مهناز افشار، نوید محمدزاده، ترانه علیدوستی، علیرضا افتخاری، اکبر عبدی، رضا کیانیان، احمد نجفی و…، ورزشکارانی چون کاوه رضایی، فرهاد مجیدی، علیرضا منصوریان، کیانوش رستمی، کیمیا علیزاده و …بازمی‌گردیم به موضوع سلبریتی‌ها و حرکت آن‌ها دوشادوش طبقه دارای قدرت که دست بر قضای مناسبات سیاسی، اجتماعی اگر با اغماض نگوییم در مقابل مردم عادی هستند، بی‌شک در یک سو و در یک کشتی هم با آن‌ها نیستند.(اشاره به صحبت‌های اخیر محمدجواد ظریف)

اگر از همان صحبت‌های آقای ظریف استفاده کنیم شاید مناسب‌ترین توصیف برای جایگاه مردم عادی و بی‌بهره از رانت و رسانه، حضور در دریا و در حال دست‌وپا برای غرق نشدن باشد، نه حضور در کشتی پر شده با اختلاس‌هایی چون صندوق ذخیره ارزی فرهنگیان و چه و چه.

اما جایگاه سلبریتی‌ها کجاست؟سعید حجاریان، تئوریسین‌ جریان اصلاحات چندی پیش در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد گفته بود: ما اصلاح‌طلبان باید حرف‌هایمان را از زبان سلبریتی‌های بزنیم.”

این‌جا دقیقا همان‌ نقطه حضور سلبریتی‌هاست. حرکت دوشادوش منفعت. این حرکت را به خوبی در جریان انتخابات گذشته در هر دو جریان اصلی دیدیم. استفاده جریان‌های سیاسی از سلبریتی‌ها برای نفوذ در دل مردم و ترویج افکار و ایده‌های مورد وثوق طبقه خود، در مورد نام برده، خود اشاره به بازی در زمین انتخابات و سیاست دارد و در در حوزه دیگر به موضوعی دیگر مثل اقتصاد یا هنر.

همانطور که برندهای بزرگ تجاری در دنیا و ایران برای تبلیغ محصولات و فروش آن‌ها از چهره‌ها استفاده می‌کنند، در حوزه سیاست نیز این اتفاق رخ می‌دهد، اما تفاوت مهم ابزار تبلیغات شدن در سیاست با تبلیغ برای برندهای تجاری در نسبت آشکار با مردم است. در ورزش و هنر چند سلبریتی داریم که نه فقط زمان به خطر افتادن منافع فردی‌شان، که همواره از «مردم» و مشکلاتشان بگوید و در کنار آن‌ها باشد؟

باز گردیم به موضوع خواهران منصوریان. بر همه واضح و مبرهن است که در ایران حجاب موافقان و مخالفان و دو شکل حجاب به طور عمده در جامعه وجود دارد. حجاب رسمی و چادر که روایت مورد قبول طبقه سنتی و مذهبی( مرفه و غیرمرفه) و حاکمیت و حجاب عرفی و روایت دیگر همان مانتو و شلوار و مقنعه یا روسری در اشکال مختلف است.

الهام چرخنده بازیگر سابق،یکی از بحث‌برانگیزترین چرخش‌های فکری یکی از سلبریتی‌ها در سال‌های اخیر را داشت که این روزها به یکی از مجریان ترویج حجاب‌برتر یا همان روایت رسمی شده است. در سال 1393 عکسی از خواهران منصوریان با چادر در کنار الهام چرخنده همراه با مصاحبه‌های متعدد منتشر شد که طبق گفته یکی از خواهران خبر از چادری شدن همه اعضای خانواده می‌داد.

این خبر را بگذارید کنار عکس‌های متعدد بدون چادر اخیر و اتفاق روزهای گذشته راه ندادن به صداوسیما به دلیل پوشش. بدون شک مساله در چادری شدن یا نشدن، تغییر و تحول فکری و … نیست، چرا که هر دو حجاب (چادر یا مانتو) نه فقط اختیاری که مورد قبول نهادهای نظارتی است.

موضوع بحث برانگیز، همراهی سلبریتی‌های ورزشی و هنری با پروپاگاندای جریان‌های اصلی؛ که هیچ‌گاه مردم نبوده‌اند؛ و به تناوب در راس امور اجرایی قرار می‌گیرندو استفاده تبلیغاتی از رسانه‌های آن‌ها، برای محبوبیت و معروفیت است.

متاسفانه آفتاب سلبریتی‌بازی زود غروب می‌کند و به نظر تنها راه ماندن روی جلد، تیتر یک بودن، حضور در مصاحبه‌های رنگارنگ تلویزیونی و رادیویی و در یک کلام شهرت شترسواری دولادولا است.

اطلاعات خبر: *نویسنده: آسو جواهری *تنظیم کننده: حامد اسماعیلی*منبع: اختصاصی*انتشار ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ – ساعت ۰۸:۳۷

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=8773

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.