13

تیم ملی والیبال بانوان در AVC کاپ ؛ امیدوارتر از همیشه / نگاهی به عملکرد گذشته در کاپ آسیا

  • کد خبر : 10559
  • 21 شهریور 1397 - 10:58
تیم ملی والیبال بانوان در AVC کاپ ؛ امیدوارتر از همیشه / نگاهی به عملکرد گذشته در کاپ آسیا

تیم ملی والیبال بانوان ایران در مسابقات کاپ آسیا موسوم به AVC کاپ به میدان می رود. پس از یک تجربه مفید در مجارستان حالا شاگردان جواد مهرگان از نظر سطح امید به نتیجه گیری در بالاترین سطح در تاریخ والیبال بانوان ایران قرار دارند.

حامد اسماعیلی – پایگاه خبری ورزش زنان ایران آی دبلیو اسپورتس ؛ برای تیم ملی والیبال ایران ، کاپ آسیا یک فرصت ویژه برای خودباوری است. با وجود همه چالش ها ، ماه ها تمرین و فشار در تیم ملی والیبال بانوان اکنون همه ما را به نقطه ای رسانده که نگاهی متفاوت به تیم ملی مان داریم. نگاهی توام با امید و انگیزه.

حضور جواد مهرگان در راس تیم ملی بانوان کمک بزرگی برای این تیم بود. به عبارت دیگر ترکیب انتخاب های درست در تیم ملی از یک سو و یک برنامه ریزی بی وقفه و منظم برای تیم ملی از سوی دیگر کار را به سمت و سویی پیش برد که امروز دیدگاه مثبت و روشن تری در مورد کیفیت تیم ملی والیبال بانوان در AVC کاپ در اذهان وجود دارد.

تیم مهرگان در تورنمنت سلش پیتر مجارستان ، ته مانده تردیدها را هم از بین برد و در مصاف با تیم هایی اروپایی که مشت نمونه خروار از مدل اروپای شرقی والیبال جهان بودند عملکرد قابل توجه داشت. این عملکرد اکنون ما را به روزهای پیش رو که باید در برابر قدرت های والیبال زنان آسیا بایستیم امیدوار کرده است.

ستاره های ایران چه کسانی هستند؟

تیم ملی والیبال بانوان در AVC کاپ آسیا در تایلند با ترکیب شبنم علیخانی، ندا چملانیان، فاطمه حسنی، فرزانه مرادیان، مهسا صابری، شکوفه صفری، مونا آشفته، الهام فلاح، سودابه باقرپور، تهمینه درگذنی، مهسا کدخدا، مائده برهانی، نگار کیانی و مونا دریس محمودی به میدان می رود.

مرضیه ابراهیم زاده (سرپرست) اکرم قهرمانی و پدیده بلوری زاده (مربیان) جواد مهرگان (مشاور فنی یا همان سرمربی) مهدی هاشمی (مشاور بدنسازی) هانی فرخی (آنالیزور) اسامی کادر فنی تیم ملی والیبال ایران را تشکیل می دهند.

ایران البته در کاپ آسیا داور هم دارد. نسرین حق شناس داور بین المللی والیبال ایران که از سال 2009 به لیست داوران بین المللی اضافه شده و سوابق روشنی در قضاوت های بین المللی دارد در این مسابقات نیز حضور خواهد داشت.

داستان AVC  کاپ

کاپ والیبال آسیا یا AVC کاپ از سال 2008 راه اندازی شد و ماهیتی متفاوت از تورنمنت قدیمی قهرمانی آسیا که از 1975 کلید خورده ، دارد. اولین دوره کاپ آسیا در تایلند برگزار شد و تاکنون 5 دوره از آن برگزار شده که چینی ها در 4 دوره آن قهرمان شده اند و فقط یک بار تایلند در 2012 آلماتی ،  توانست در فینال چین را شکست دهد.

در دوره گذشته در سال 2016 در ویتنام ، چین در فینال 3 بر صفر قزاقستان را برد و قهرمان شد و تایلند و ژاپن تیم های سوم و چهارم آن دوره از مسابقات بودند و به نوعی این 4 تیم به اضافه کره جنوبی را می توان قدرت های والیبال زنان آسیا بر شمرد.

استرالیا از این دوره در تایلند 2018 برای اولین بار وارد کاپ آسیا می شود و در حقیقت این برای اولین بار است که AVC کاپ در سه گروه برگزار می شود و تعداد تیم های آن دو رقمی (10 تیم) شده است. استرالیا با رنک 42 جهان احتمالا یک حریف سرسخت به حریفان ایران اضافه می کند اما فراموش نکنیم که ایران به تیمی متفاوت تبدیل شده است.

در گذشته چه کرده ایم؟ ؛ مسیری صعودی

ایران در اولین دوره AVC کاپ آسیا در سال 2008 غایب بود اما از سال 2010 همیشه در این مسابقات حضور داشته است. در 2010 ، ایران با سه شکست پیاپی 3 بر صفر از چین ، کره جنوبی و قزاقستان در دور گروهی ، درمرحله حذفی هم با 3 شکست 3 بر صفر از تایلند ، چین تایپه و ویتنام در نهایت هشتم شد.

در 2012 ، ایران در دور گروه 3 بر صفر به چین و ژاپن و 3 بر یک به ویتنام باخت و در مرحله حذفی ، 3 بر صفر به ترتیب مقابل تایلند ، کره جنوبی و چین تایپه بازنده شد و دوباره در جایگاه هشتم قرار گرفت.

در سال 2014  در چین ، ایران در دور گروهی 3 بر صفر به کره جنوبی و چین و 3 بر یک به ویتنام باخت تا عملکردی مشابه 2012 داشته باشد. در مرحله حذفی 3 بر یک به ترتیب برابر قزاقستان و چین تایپه بازنده شد اما در مسابقه برای کسب مقام هفتم ، 3 بر صفر ویتنامی را شکست داد که در دور گروهی 3 بر یک به این تیم باخته بود و بدین ترتیب اولین برد تاریخ والیبال بانوان ایران در کاپ آسیا به دست آمد.

در سال 2016 ، در ویتنام ، ایران دور گروهی را با شکست 3 بر 2 برابر ویتنام ، 3 بر صفر برابر چین تایپه و  تایلند به پایان برد و در دور حذفی 3 بر یک به ژاپن باخت اما در مسابقه بعدی توانست 3 بر یک ویتنام را شکست دهد تا تخصص خود را در بردن ویتنامی ها در مرحله حذفی نشان دهد. ایران البته در آخرین مسابقه برای کسب عنوان پنجمی 3 بر یک مغلوب چین تایپه شد و با رتبه ششم که بهترین رتبه ایران در ادوار AVC کاپ به شمار می رود کارش را به پایان برد.

نگاهی به 4 حضور ایران در کاپ آسیا نشان می دهد ایران در مسیری صعودی قرار گرفته است.در سال 2014 کسب مقام هفتم و اولین برد و در سال 2016 کسب مقام ششم ، بدون شک تصادفی به دست نیامده و اکنون در 2018 تایلند همه چیز برای کسب بهترین رتبه تاریح والیبال زنان ایران در کاپ آسیا مهیا است.

امیدواری جواد مهرگان

جواد مهرگان مشاور فنی تیم ملی والیبال بانوان درباره اردوی برگزار شده در مجارستان می گوید: رای ما مهم بود برابر حریفان اروپایی بازی کنیم زیرا آنها مدرن بازی می کنند و ما می توانستیم خود را محک بزنیم. همچنین با تیمی مسابقه دادیم که 5 سال پی در پی است که عنوان نخست لیگ برتر مجارستان را در اختیار دارد و  قهرمان لیگ مرکزی اروپا است. این بازی به ما کمک فراوانی کرد زیرا آنها برترین بازیکنان قاره اروپا را دارند.

مهرگان در ادامه درباره دستاوردهای این سفر خاطر نشان کرد: حضور ما در این تورنمنت با تمامی شکست ها و پیروزی ها به ما کمک کرد تا از نظر ذهنی و روانی چالش های خوبی را داشته باشیم و در برخی موارد برنده و برخی موارد بازنده بودیم که باید بهتر باشیم. از نظر تاکتیکی و تکنیکی نیز درس های زیادی گرفتیم که به ما در ادامه برنامه های پیش رو کمک زیادی خواهد کرد.

مشاور فنی تیم ملی بانوان درباره وضعیت تیم ایران در آستانه رقابت های AVC کاپ افزود: تیم ما در آمادگی کامل است و بهترین فرم خود را دارد و ترکیب اصلی خود را شناختیم و امیدوارم در مسابقات بازی به بازی شرایط بهتری پیدا کنیم.

برنامه بازی ها

ایران در گروه سوم AVC کاپ قرار گرفته است و اولین مسابقه خود را یکشنبه 25 شهریور برابر قزاقستان برگزار می کند. دوشنبه 26 شهریور با فیلیپین مسابقه می دهد و سه شنبه 27 شهریور نیز با استرالیا بازی می کند و سپس وارد مرحله حذفی خواهد شد.

مسابقات در شهر “ناخون راچاسیما”ی تایلند برگزار می شود که در تایلند به این شهر “کورات” نیز می گویند. متوسط دمای هوا در زمان برگزاری تورنمنت در کورات بین 31 تا 33 درجه سانتی گراد است. این شهر 166 هزار نفر جمعیت دارد.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=10559

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.