23

پای صحبت مونا آشفته ؛ جوان ترین لژیونر والیبال ایران از ترکیه و تیم ملی می گوید

  • کد خبر : 17911
  • 25 اسفند 1397 - 15:09
پای صحبت مونا آشفته ؛ جوان ترین لژیونر والیبال ایران از ترکیه و تیم ملی می گوید

مونا آشفته جوان‌ترین لژیونر والیبال ایران و شاغل در تیم بالیکسیر ترکیه است. ملی پوش ۱۸ ساله اولین تجربه باشگاهی اش در خارج از ایران را مثبت و سازنده ارزیابی می‌کند.

پایگاه خبری ورزش زنان ایران – مونا آشفته اصالتاً گرگانی است اما در تهران بالیده و به والیبال ایران معرفی شده است. زمانی که در ۸ سالگی با پدیده‌ای به نام توپ والیبال آشنا می‌شد احتمالاً پیش بینی نمی‌کرد که خیلی سریع‌تر از حد تصور سر از تیم ملی ایران دربیاورد.

شاید عجیب به نظر برسد که بازیکنی با خصوصیات فیزیکی او متولد دی ماه ۷۹ است و تنها ۱۸ سال سن دارد. ۱۳ ساله بود که به تیم ملی نوجوانان فراخوانده شد و از آن پس پله پله در رده‌های سنی تا تیم ملی بزرگسالان بالا آمد.

در لیگ برتر، ۲ سال در دانشگاه آزاد و یک سال در آبنوس حضور داشت و امسال به بالیکسیر در لیگ ترکیه پیوست. حضور او در ترکیه پس از آن رخ داد که در سال ۹۷ یکی از مهره‌های تیم ملی جوانان در مسابقات قهرمانی آسیا بود و سپس به عنوان جوان‌ترین بازیکن تیم ملی بزرگسالان در مسابقات جام کنفدراسیون والیبال آسیا به میدان رفت و بخشی از ترکیب تیم موفق جواد مهرگان بود.

مونا آشفته در آستانه پایان لیگ والیبال ترکیه در گفتگویی با پایگاه خبری ورزش زنان ایران درباره تجربه اش در کشور همسایه صحبت کرده است:

تجربه‌ای ۱۰ برابر ارزشمندتر از ۶ سال در تیم ملی

حضور من در ترکیه خیلی ناگهانی اتفاق افتاد. بالیکسیر در لیگی قرار دارد که شامل ۲ گروه ۱۴ تیمی است. سبک بازی تیم‌های حاضر در لیگ ترکیه با تیم‌های ایرانی متفاوت است.

۶ سال در سطح ملی حضور داشته ام اما در همین چند ماه در ترکیه به اندازه ۱۰ برابر تجربه ۶ ساله ملی، مطالب جدید و تجربیات تازه ای آموخته ام. از نظر جو و فضای اجتماعی، بافت جامعه ترکیه به ایران نزدیک است و زندگی در ترکیه تفاوت‌های اساسی و چالش ساز برای من ایجاد نکرد.

به استثنای رده‌های پایه که دوره اردوی طولانی دارد، در رده بزرگسالان اردو کوتاه است و مسابقات نیز در یک بازه زمانی کوتاه انجام می‌شود و فرصت زیادی برای قرار داشتن در کوران مسابقه و تجربه بازی‌های سنگین وجود ندارد.

اگر ۸ بار در تیم ملی به مسابقات مختلف اعزام شده باشم نهایتاً ۸۰ روز در کوران مسابقه بوده ام اما در ترکیه ۶ ماه است که در فضای مسابقه قرار دارم و می‌توانم بگویم این شرایط تازه بر طرز فکر من هم اثر گذاشت و تجربه بسیار خوبی برای من بود.

سطح فنی لیگ ترکیه؛ تیم ضعیف وجود ندارد

در لیگ ترکیه تیم ضعیف وجود ندارد و سطح تیم‌ها بسیار به هم نزدیک است. برای مثال در زمانی که تیم ششم جدول بودیم توانستیم تیم دوم جدول را شکست دهیم. این سطح نزدیک تیم‌ها به هم حاصل وضعیت حرفه ای والیبال زنان در ترکیه است.

تیم بالیکسیر شانسی برای صعود به پلی آف ندارد اما می‌خواهیم تا آخرین دیدار از اعتبار تیم دفاع کنیم. از گروه ۱۴ تیمی، ۴ تیم به پلی آف می‌روند و ۴ تیم به دسته پایین‌تر سقوط می‌کنند و در این رقابت تنگاتگ به دنبال بقا هستیم.

اعزام به فرودگاه؛ از فرودگاه به اردو

سوم فروردین آخرین بازی تیم برگزار می‌شود و سپس به ایران باز می‌گردم. مدت کوتاهی استراحت دارم. امسال فشار زیادی روی من و مهسا صابری بود و با آسیب دیدگی نیز مواجه شدیم و نیاز به استراحت داریم. پس از دوران استراحت، به اردوی تیم ملی می‌پیوندم. ۶ سال است هیچ استراحتی ندارم. از اعزام به فرودگاه و از فرودگاه به اردو.

ارزش مهرگان؛ آینده ایران با او روشن است

امسال در مسابقات جوانان آسیا با ابراهیم وادی، تیم بسیار خوبی داشتیم اما کم تجربگی مانع از موفقیت تیم شد. سپس به اردوی بزرگسالان ملحق شدم و این فرصت را داشتم تا از جواد مهرگان چیزهای جدیدی یاد بگیرم.

کار کردن با مهرگان را دوست دارم و خوشحالم که او باز هم در راس تیم ملی است. او انرژی مثبتی به تیم می‌دهد و با او می‌توانیم به موفقیت‌های بزرگی برسیم. در جام کنفدراسیون آسیا برابر کره جنوبی، قزاقستان و استرالیا خیلی خوب بودیم. مهرگان به بازیکنان جوان فرصت می‌دهد و این اتفاق برای من رخ داد. امیدوارم او سال‌ها در تیم ملی بماند و تیم ملی با او روی سکو خواهد رفت.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=17911

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.