همه چیز درباره شیما آل سعدی | زندگی دختر آرام شیراز ؛ از معادلات شیمی تا تیم ملی کاراته | افرا ورزش | رسانه ورزش زنان ایران
19

همه چیز درباره شیما آل سعدی | زندگی دختر آرام شیراز ؛ از معادلات شیمی تا تیم ملی کاراته

  • کد خبر : 19289
  • 26 فروردین 1398 - 16:57
همه چیز درباره شیما آل سعدی | زندگی دختر آرام شیراز ؛ از معادلات شیمی تا تیم ملی کاراته

این شیماست. نمونه برجسته ای از دختری که در سرزمین پارس بالیده است. قوی، متکی به خود و مستقل. محصول سارا سروش نیا در شیراز و حالا بخشی از امید ایران به تیم ملی کاراته.

فرزانه قنبر دزفولی – پایگاه خبری ورزش زنان ایران – تیم ملی کاراته در راه حضور در مرحله جدیدی از لیگ جهانی کاراته است. کاراته وان آتی در مراکش و سپس ترکیه برگزار می شود و شیما آل سعدی، سال ها پس از بالیدن در چشم و چراغ ایران، شیراز و سپس کلنجار رفتن با معادلات شیمی و سولفات و کربنات، اینجا در تیم ملی کاراته است. جایی که کارهای زیادی برای انجام دادن دارد.

شیما آل سعدی متولد بیست و ششم مردادماه ۱۳۷۲ یکی از ورزشکاران فعال و موفق استان فارس به شمار می‌رود که تمام زندگی خود را از سن هشت سالگی با کاراته سپری کرده است. دختر شیرازی دارای کمربند مشکی دان ۳ است و می گوید اگر به موقع آزمون‌ها را پیگیری می‌کرده، اکنون به دان ۴ رسیده بود.

او با پشتکار و تلاش فراوان در کنار ورزش حرفه‌ای خود از تحصیل دور نمانده و دارای مدرک کارشناسی مهندسی شیمی است. این دختر ورزشکار که حدود هفت سال، سابقه حضور در اردوهای تیم ملی در رده سنی جوانان تا بزرگسالان را دارد، موفق به کسب افتخارات و عناوین قابل توجهی شده است.

فهرست موفقیت های شیما آل سعدی :

کسب مدال طلای مسابقات بین المللی جایزه بزرگ جام بسفر ترکیه ۲۰۱۸، مدال برنز قهرمانی آسیا تیم ملی بزرگسالان ۲۰۱۸، کسب مدال برنز لیگ جهانی اندونزی در تیم ملی بزرگسالان، مدال برنز لیگ جهانی ترکیه در تیم ملی بزرگسالان به عنوان اولین بانوی رده سنی امید، کسب مدال برنز تورنمنت بین المللی امارات به عنوان بانوی لژیونر برای باشگاه الاتحاد عراق، حضور در اولین اعزام تیم ملی جوانان به یونان، حضور در رقابتهای جهانی اسپانیا در رده سنی امید، کسب سه مدال طلای پیاپی در مسابقات انتخابی تیم ملی در رده سنی امید، دریافت دو مدال طلای از رقابتهای المپیاد ایرانیان، کسب دو مدال طلا از مسابقات المپیاد دانشجویی، کسب پنج مدال طلا از مسابقات بین المللی کاپ ایران زمین و کسب مدال‌های رنگارنگ دیگر در سایر مسابقات کشوری و سبکی

گفتگوی آی دبلیو اسپورتس را با شیما آل سعدی از نظر می گذرانید:

* چه شد که رشته ورزشی کاراته را انتخاب کردید؟

علاقه پدر و مادرم به ورزش باعث ایجاد انگیزه و اشتیاق در من شد و برای اینکه بتوانم سالم و هدفمند زندگی کنم و قدرت عبور از تنگناها و مشکلات زندگی را داشته باشم به ورزش کردن روی آوردم و از آنجا که کاراته باعث برطرف شدن نیازهای ذوقی من می‌شد، کاراته را به عنوان ورزش قهرمانی انتخاب کردم. در واقع ورزش رزمی پر از تقارن، نظم، زیبایی و ذوق است.

قبل از آشنایی من با کاراته و چند سال پیش از شروع فعالیت‌هایم در این رشته ورزشی عکس دو کاراته کا که در حال مبارزه بودند را از صفحه روزنامه برش زدم و این عکس را بر روی یکی از صفحات دفتر نقاشی ام چسباندم. در آن زمان من حتی معنای کومیته و کاتا را نمی‌دانستم. سال‌ها گذشت و من در این رشته ورزشی شروع به فعالیت کردم.

یک روز که به طور اتفاقی دفتر نقاشی دوران کودکی ام را ورق می‌زدم، آن عکس را دیدم و واقعاً متعجب شدم. شاید راهی که انتخاب کردم از همان دوران کودکی در ضمیر ناخودآگاهم وجود داشته است.

* از موفقیت‌هایتان در مسابقات اخیر بگویید.

خوشبختانه در سالی که گذشت موفق به حضور در مسابقات آسیایی ۲۰۱۸ شدم و توانستم مدال برنز این مسابقات مهم را از آن خود کنم. در دو دوره پشت سر هم در دو لیگ جهانی پاریس و دوبی با ارائه عملکرد عالی موفق شدم نفر اول رنکینگ دنیا و نایب قهرمان جهان در سال ۲۰۱۸ را شکست بدهم و این شروع خوبی برای من بود.

* مربیان شما تا کنون چه کسانی بوده‌اند؟

من کاراته را زیر نظر خانواده سروش نیا که خانواده دوم من محسوب می‌شوند، شروع کردم. در واقع سارا سروش نیا به عنوان اولین مربی ام در این رشته ورزشی بود. لیلا بهرامی هم مربی قهرمانی ام است که برای پیشرفتم در این رشته تلاش بسیاری کرده اما در حال حاضر در مواقعی که در اردوی ملی حضور ندارم، در شیراز خودم تنها و بدون مربی تمرین می‌کنم.

* از تیم ملی و تجاربتان از میادین بین المللی بگویید.

من ۷ سال است که به طور مرتب در اردوهای تیم ملی حضور دارم. در واقع از همان سالی که اردوی تیم ملی جوانان برای اولین بار تشکیل شد، موفق شدم به این اردوها راه پیدا کنم.

Shima Al-Sadi , Iranian karate player in Iran karate national team training session – Tehran , Iran

البته برای رسیدن به این جایگاه تلاش بسیاری کردم و سختی‌های زیادی را متحمل شدم. شاید کمتر کسی توان تاب آوردن در برابر این سختی‌ها و ناملایمات را داشته باشد. هر کس جای من بود امکان داشت از ادامه دادن این راه ناامید می‌شد و دست از تلاش می‌کشید.

اراده مهمترین اهرم موفقیت است. ملی پوش شدن علاوه بر استعداد، نیاز به اراده‌ای آهنین و تلاش و پشتکار زیادی دارد. یک ورزشکار که در سطح قهرمانی فعالیت می‌کند باید همیشه امیدوار باشد و از شکست خوردن ناامید نشود.

* حمایت خانواده تان چقدر در رسیدن شما به افتخارات بزرگ تأثیرگذار بوده است؟

خانواده ام همیشه همراه و پشتیبان من بوده و هستند. آنها از هر نظر مرا قوی و مستقل بار آورده‌اند. همان طور که گفتم در مسیر رسیدن به اهدافم و برای یک پله بالا رفتن شکست‌ها و سختی‌های زیادی را متحمل شدم. اما خانواده ام در هر شرایطی به من انگیزه و شهامت ایستادگی دادند. از آنها به دلیل حمایت بی دریغشان بی نهایت سپاسگزارم و دست تک تک اعضای خانواده ام را می بوسم.

* تیم ملی در راه کسب سهمیه المپیک قرار دارد. جایگاهتان برای کسب سهمیه را چطور می بینید؟

خوشبختانه امکانات و شرایط خوبی برای ما مهیا شده است و همه مسئولین فدراسیون با برگزاری مستمر اردو‌های تمرینی و اعزام تیم ملی به تمامی مسابقات در تلاش هستند که زمینه‌ای فراهم کنند تا تیم ملی بتواند نتیجه مطلوبی برای کسب سهمیه المپیک بگیرد و من هم برای سهمیه تلاش می کنم.

در حال حاضر ستاره موسوی سرمربی تیم ملی در رده بزرگسالان است و سمانه خوش قدم هدایت تیم ملی در رده سنی امید و جوانان را به عهده دارد و من در اردوهای تیم ملی از راهنمایی‌های این دو مربی بهره می برم.

Shima Al-Sadi in joint training camp of France & Iran national karate teams – Paris , France

تمرینات سخت و پرفشار کاراته از جمله تمرینات میدانی، بدنسازی و چابکی و همچنین تمرینات ذهنی زیر نظر روانشناس ورزشی به صورت جدا و مجزا انجام می‌شود و ما هر روز تقریباً ۴ ساعت یعنی دو جلسه در روز را به تمرین کردن اختصاص می‌دهیم و پس از چند جلسه تمرین، یک جلسه هم برای استراحت و ریکاوری بازیکن در نظر گرفته می‌شود.

* تاکنون با آسیب جدی و سنگینی روبرو بوده اید؟

بله متأسفانه من آسیب‌های زیادی از فعالیت در این رشته ورزشی دیده‌ام. بدترین و شدیدترین آسیبی که به من وارد شد، شکستگی بینی و زانویم در حین مسابقه بود که این آسیب دقیقاً قبل از اعزام به مسابقات برایم اتفاق افتاد. من حدود ۹ ماه در آکادمی ملی تمرینات سختی را گذرانده بودم و این شکستگی‌ها باعث شد از تمریناتم عقب بمانم. البته بعد از سه یا چهار ماه دوباره تمریناتم را از صفر شروع کردم.

* ذهنیتی که عموم مردم جامعه نسبت به ورزش‌های رزمی دارند این است که افراد فعال در این رشته‌های ورزشی، دارای شخصیت‌های خشنی هستند. نظر شما در این مورد چیست؟

همان طور که گفتید بسیاری از مردم وقتی که اسم کاراته و یا به طور کلی هنرهای رزمی را می‌شنوند تصویر یک ورزش خشن در ذهنشان نقش می‌بندد و افراد فعال در این رشته ورزشی را افرادی پرخاشگری می‌دانند. اما در حقیقت، این طور نیست.

کاراته نه تنها ورزش خشنی نیست بلکه روحیه لطافت، افتادگی و بزرگ منشی را در هنرجو پرورش می‌دهد. کاراته یک هنر است و من با فعالیت در این رشته ورزشی به خدا نزدیکتر شدم و یاد گرفتم که چگونه صبور باشم و با سختی‌های زندگی مقابله کنم.

کاراته باعث شد که شخصیت آرام، سالم و مستقلی در من شکل بگیرد. در واقع من شخصیت خشنی ندارم و کاملاً مخالف خشونت هستم و به همان اندازه که به کاراته علاقه دارم، از مطالعه کتاب، نقاشی کردن و موسیقی نیز لذت می برم. هر کدام از این کارها در شرایط خاص باعث آرامش روحی و تمرکز ذهنم می‌شود.

* چه اهدافی را دنبال می‌کنید؟

من معمولاً از اهدافم صحبتی نمی‌کنم چون به این جمله اعتقاد دارم که “به عمل کار برآید به سخندانی نیست”. اما همه هدف‌هایم برایم مشخص و واضح هستند و با تمام وجودم در مسیر دستیابی به اهدافم حرکت می‌کنم.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=19289

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.