15

باشگاه‌های بزرگ برای حضور در ورزش بانوان بهانه می‌گیرند | کدام حاشیه؟ کدام هزینه؟

  • کد خبر : 20341
  • 12 اردیبهشت 1398 - 12:50
باشگاه‌های بزرگ برای حضور در ورزش بانوان بهانه می‌گیرند | کدام حاشیه؟ کدام هزینه؟

باشگاه‌های ورزشی بزرگ و نامدار در ایران جز در مواردی ویژه علاقه‌ای به حضور در ورزش بانوان نشان نمی‌دهند. پرهیز از حاشیه‌های مرتبط با حوزه ورزش زنان یکی از دلایل عنوان شده برای این غیبت محسوس است اما به نظر می‌رسد این، نوعی بهانه تراشی برای هزینه نکردن در ورزش زنان باشد.

پایگاه خبری ورزش زنان ایران – نگاهی به فعالیت باشگاه‌های ورزشی بزرگ و خوشنام در سطح جهان نشان می‌دهد تقریباً همه آنها در بخش زنان نیز فعالیتی چشمگیر دارند. با این وجود در ایران، باشگاه‌های حرفه‌ای یا بهره مند از منابع دولتی یا خصوصی قابل توجه از زیر بار تیمداری در ورزش زنان فرار می‌کنند.

از میان ۱۶ تیم حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران، تنها ۴ تیم در ورزش زنان حضور دارند. سپاهان فعال‌ترین باشگاه مشارکت کننده در ورزش زنان است که در لیگ ۹۷ در ووشوی بانوان قهرمان شد.

در فوتبال بانوان در پایان نیم فصل در جمع بالانشینان حضور دارد، در لیگ برتر هندبال بانوان در رده چهارم قرار گرفت، در شمشیربازی قهرمان شد و در لیگ والیبال نشسته نیز قهرمانی را جشن گرفت ضمن اینکه در چند رشته دیگر ورزشی بانوان نیز فعالیت‌هایی دارد.

ذوب آهن، دیگر باشگاه معتبر ورزش ایران است که در ورزش بانوان نیز سرمایه گذاری قابل توجهی دارد. ذوب آهن با وجود کاهش سطح فعالیت خود در این حوزه، در لیگ ۹۷ در لیگ برتر والیبال قهرمان و در هندبال بانوان سوم شد، در لیگ برتر فوتبال بانوان یکی از تیم‌های قدرتمند است و در والیبال نشسته نیز تیم دارد.

نفت آبادان نیز با نام پالایش نفت آبادان در لیگ‌های برتر بسکتبال، فوتسال و تنیس روی میز فعالیت دارد و پیکان نیز تنها در والیبال بانوان در لیگ برتر این رشته فعالیت می کند اما خبری از نام‌های بزرگی چون پرسپولیس، استقلال، تراکتورسازی، پدیده و فولاد در ورزش زنان نیست.

اخیراً سایپا اعلام کرده می‌خواهد در فوتسال و والیبال در ورزش بانوان حضور یابد اما گفته می‌شود این حضور محدود و در سطح استانی است. هزینه‌ها در ورزش بانوان به مراتب پایین‌تر از ورزش مردان است، بازیکنان و مربیان دستمزدی بسیار پایین‌تر از تیم‌های مردان دریافت می‌کنند و مخارج جانبی بسیار کمتری دارند.

با این توصیف، آنچه علت عدم حضور باشگاه‌های بزرگ در ورزش بانوان عنوان شده، مسائل حاشیه‌ای است. یکی از مدیران باشگاه‌های بزرگ پیش از این عنوان کرده بود که نمی‌خواهد باشگاهش را با مسائل حاشیه‌ای که برای دختران ورزشکار پیش می‌آید درگیر کند اما سوال این است که آیا این حواشی بالاتر از مشکلاتی است که امروز در فضای فوتبال ایران جریان دارد و تیترهای رسانه‌ها را به خود اختصاص داده است؟

توسعه ورزش زنان در بخش قهرمانی به معنای کمک به افزایش شانس مدال آوری در میادین بزرگ بین المللی نظیر بازی‌های آسیایی و المپیک است. با ورود باشگاهی به نام لوازم خانگی کن به عرصه تکواندو، فضا برای پرورش کیمیا علیزاده‌های بیشتری فراهم شده است و در فوتسال، با ورود نامی نو اصفهان و ادامه فعالیت صنعت مس کرمان و شرکت ملی حفاری اهواز فوتسال زنان ایران توانسته ستاره‌های خود را حفظ و پدیده‌های جوانی را برای آینده رو کند.

در فوتبال زنان، در غیاب نام‌های بزرگ، شهرداری‌های استان کرمان شامل بم و سیرجان و راه یاب ملل مریوان در کردستان بخش مهمی از بار شخصیت حرفه‌ای فوتبال بانوان ایران را به دوش می کشند و در بسکتبال، اسپانسرهای رابطه‌ای و شخصی نقش مهم‌تری نسبت به سایرین دارند. با وجود فعالیت باشگاه‌هایی چون نامی نو در چند رشته ورزشی بانوان و ثبات حضور پالایش نفت آبادان و ذوب آهن و سپاهان، حضور باشگاه‌های اسم و رسم دار رنگ و بوی دیگری به ورزش زنان می بخشد.

عصر بهانه گیری برای صرف نظر از ورزش زنان پایان یافته است. ورزش زنان در رسانه‌ها به مراتب بیش از گذشته دیده می‌شود، هزینه‌های میلیاردی ندارد و بخشی از مسئولیت باشگاه‌ها در قبال آینده ورزش ایران است. دختران ورزشکار، با حجاب، سختی و مشقت و در میان بازخوردهای منفی گاه و بیگاه از سوی کوته فکران، در میدان مانده‌اند و چشم به حمایت دارند.

اطلاعات خبر: *نویسنده: حامد اسماعیلی *تنظیم کننده: – *منبع: اختصاصی *انتشار ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ – ساعت ۱۳:۱۸ 

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=20341

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.