15

مشکلات داوران فوتبال بانوان از زبان الهه سامانیان ؛ سفر زمینی و حق الزحمه ناچیز

  • کد خبر : 21748
  • 06 خرداد 1398 - 13:26
مشکلات داوران فوتبال بانوان از زبان الهه سامانیان ؛ سفر زمینی و حق الزحمه ناچیز

الهه سامانیان یکی از کمک داوران لیگ برتر فوتبال زنان است. گرچه داوران فوتبال زنان اغلب ناشناس اند اما الهه سامانیان در یکی از معدود فرصت‌های یک داور زن برای بیان دغدغه‌ها با طرفداری همکلام شده است. او می‌گوید داوران لیگ فوتبال زنان زمینی مسافرت می‌کنند و حق الزحمه ناچیزی دارند.

پایگاه خبری ورزش زنان ایران – قضاوت داوران یکی از عمده ترین مشکلات مربیان و بازیکنان در لیگ برتر فوتبال بانوان محسوب می‌شود. به طوری که مربیان و بازیکنان بارها در مصاحبه‌های خود از قضاوت‌های غیرمنصفانه و ناعادلانه داوران در رقابتهای کشوری گلایه کرده و خواستار بالا بردن سطح فنی داوران فعال در مسابقات لیگ برتر کشور شده‌اند.

این موضوع ما را بر آن داشت که مصاحبه‌ای با الهه سامانیان یکی از داوران حاضر در این رقابتها ترتیب دهیم و نظر وی را در خصوص وضعیت داوران و سطح داوری در مسابقات لیگ برتر کشور جویا شویم.

الهه سامانیان از داوران برجسته استان فارس است که در مسابقات لیگ برتر بانوان حضور چشمگیری دارد. وی که متولد ۱۳۶۴ و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته فیزیولوژی ورزشی است، از سال ۱۳۸۳ وارد عرصه فوتبال شده و فعالیت‌های قابل توجهی در این رشته ورزشی داشته است. با این بانوی موفق در رابطه با فعالیت‌هایش در این عرصه و وضعیت و مشکلات داوران در مسابقات لیگ برتر بانوان به گفتگو نشستیم که مشروح گفتگوی سامانیان را در ادامه می‌خوانید.

 از چه زمانی وارد عرصه داوری شدید و چرا تصمیم گرفتید که در این زمینه به فعالیت بپردازید؟

از سال ۱۳۹۳ وارد عرصه داوری شدم. قبلا فوتبالیست بودم و به دلیل کمبود امکانات در ورزش بانوان و عدم رسیدگی مسئولین به فوتبال زنان تصمیم گرفتم بازی را کنار گذاشته و وارد عرصه داوری شوم.

داور سختگیری هستید؟

بله، من داور جدی و سخت گیری هستم و سعی می‌کنم احساساتم را در هنگام داوری کنار بگذارم و قضاوتی عادلانه داشته باشم. البته در هنگام قضاوت رفتار محترمانه را سرلوحه کارم قرار می‌دهم.

بسیاری از مربیان و بازیکنان معمولاً ضعف داوری را دلیل نتایج نامطلوب خود از مسابقات می‌دانند و بارها در مصاحبه‌های خود از این موضوع گله مند شده‌اند و معتقد هستند که سطح داوری در مسابقات لیگ برتر زنان بسیار پایین است. نظر شما در این مورد چیست؟

من این موضوع را قبول ندارم. ما از داوران باتجربه و توانمندی در مسابقات لیگ برتر کشور بهره می بریم. نمی‌توان قضاوت اشتباه داوران را به ضعف داوری آنها نسبت داد. حتی در مسابقات جهانی و آسیایی و رقابتهای لیگ برتر آقایان هم داوران دچار خطا می‌شوند و این یک مسئله طبیعی است. البته داوران اجازه اشتباه ندارند، اما ممکن است اشتباه کنند.

در واقع داوران ممکن الخطا هستند. از طرفی هم گله مندی مربیان و بازیکنان از داوران را باید به صورت دقیق بررسی کرد. باید ببینیم که این گله مندی به دلیل عدم کسب نتیجه مورد نظر مربیان از رقابتها است یا به خاطر ضعف داوری است؟! برخی از مربیان ضعف تیم خود را به گردن داوران می‌اندازند و همین مسئله باعث شده که در مسابقات لیگ برتر بانوان همیشه شاهد اعتراضات غیرمنطقی مربیان و بازیکنان باشیم.

به اجتناب ناپذیر بودن اشتباهات داوران اشاره کردید. برای اینکه این اشتباهات به حداقل برسد، چه باید کرد؟

از نظر من داوران برای پیشرفت در عرصه داوری باید سطح دانش و تجربه خود را بالا ببرند. داوران فعال در استان‌ها می‌بایست علم خود را به روز کنند. قضاوت داوران در برخی از مسابقات آقایان که در رده سنی پایین برگزار می‌شود نیز تأثیر بسیار زیادی در پیشرفت آنها دارد. همچنین برگزاری کلاس‌های توجیهی و آموزشی و تماشای مسابقات فوتبال هم می‌تواند به داوران کمک کند تا سطح خود را از نظر فنی بالا ببرند. باید تمامی این عوامل دست به دست هم دهند تا اشتباهات داوری به حداقل برسد و ما کمتر شاهد قضاوت‌های ناعادلانه داوران در مسابقات باشیم.

 کسب تجربه از طریق حضور در میادین ورزشی تا چه اندازه می‌تواند به پیشرفت داوران کمک کند؟

تجربه حضور در میادین مختلف ورزشی مهم‌ترین رکن برای پیشرفت داوران به شمار می‌رود. بدون شک حضور در هر مسابقه‌ای می‌تواند یک تجربه خوب برای داوران و حتی مربیان و ورزشکاران محسوب شود. مهم نیست که این مسابقات در چه سطحی باشد. شرکت در رقابتهای استانی و لیگ‌های مختلف می‌تواند تأثیر زیادی در پیشرفت داوران داشته باشد.

با توجه به تجربه‌ای که در داوری دارید، مهمترین مشکل فوتبال بانوان از نظر شما چیست و برای رفع این مشکلات چه راهکارهایی ارائه می‌دهید.

من در جایگاهی نیستم که بتوانم همه مشکلات را بازگو کنم. اما می‌توانم بگویم که مدت هاست در عرصه داوری جوانگرایی نکرده‌ایم و پس از داوران برجسته ای مانند سلطنت نوروزی، سلما رضوی، فاطمه سپاهی، جمیله کشاورز و پریناز پرهیزگار، داور توانمندی پرورش داده نشده است. باید در زمینه داوری جوان گرایی کنیم و به پرورش افراد مستعد و علاقمند در این عرصه بپردازیم.

 از نظر شما یک داور خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

داور خوب در درجه اول باید آمادگی جسمانی بالایی داشته باشد. مدیریت، قدرت تصمیم گیری، داشتن استایل خوب و بالا بودن علم داوری از دیگر ویژگی‌های یک داور توانمند به شمار می‌رود. داوران به عنوان قاضی یک میدان، مسئولیت تصمیم گیری یک دیدار را برعهده دارند و باید به تمامی فاکتور‌های تأثیر گذار بر این موضوع دقت کنند.

مشکلات داوران فعال در مسابقات کشوری چیست و چه در خواستی از مسئولین دارید.

متأسفانه حق الزحمه داوران بسیار کم است و برای ما وقت گذاشتن و فعالیت در این عرصه با دستمزدهای کنونی اصلاً عقلانی نیست و نمی‌توان به این کار به عنوان یک شغل نگاه کرد. این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته بحث داوری نهادینه شده، به گونه‌ای که داوری در این کشورها به عنوان شغل و تخصص مورد توجه قرار گرفته است اما ما از دستمزدهای پایینی برخوردار هستیم و فقط به دلیل علاقه و عشقی که به داوری داریم، در این زمینه فعالیت می‌کنیم. مشکل ایاب و ذهاب داوران از دیگر مشکلات ما به شمار می‌رود. متأسفانه داوران فعال در مسابقات لیگ برتر کشور برای حضور در این رقابتها باید بیشتر مسافت‌ها را به صورت زمینی طی کنند و این موضوع هم مشکلات بسیاری را برای ما به دنبال دارد.

در پایان اگر صحبت ناگفته ای باقی مانده، بیان کنید.

در پایان از تمام زنان و دختران سرزمینم می‌خواهم که اجازه ندهند مشکلات و محدودیت‌های اجتماع مانع رسیدن آنها به اهداف و آرزوهایشان شود. آنها باید رؤیاهایشان را دنبال کنند. زنان و دختران می‌توانند در تمام امور زندگی پا به پای مردان فعالیت کنند و با تلاش خود به هر چه می‌خواهند برسند. اگر به بانوان ورزشکار اهمیت داده شود، بدون تردید شاهد موفقیت‌های چشمگیری از آنها خواهیم بود.

اطلاعات خبر: *نویسنده: فرزانه قنبر دزفولی *تنظیم کننده: حامد اسماعیلی *منبع:  اختصاصی*انتشار ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ – ساعت ۱۳:۰۵

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=21748

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.