تاریخ : یکشنبه, 11 خرداد , 1399 Sunday, 31 May , 2020
0

یادداشت الهام قانعی درخصوص آمادگی روانی بر فعالیت بدنی

  • کد خبر : 24196
  • 18 تیر 1398 - 17:52
یادداشت الهام قانعی درخصوص آمادگی روانی بر فعالیت بدنی

در ُبعد فيزيكى مديتيشن و مراقبه باعث طولانى تَر شدن روند آنابوليك يا سلول سازى مي شود و به نوعى مانع روند كاتابوليك (مرگ سلولى) يا فرو ريختگى مي شود. اين دقيقا به خاطر خاصيت پذيرنده بودن سلول هاي بدن است.

پایگاه خبری ورزش زنان ایران-  الهام قانعی؛ زمانى كه سطح بركه آرام است ما تقريبا مي توانيم كف بركه را مشاهده كنيم و زمانى كه سطح بركه آشفته باشد به سختى ممكن است ما زير آب را ببينيم .دقيقا به همان شكل زمانى كه ذهن ما آرام است و به موضوعي فكر نمي كنيم و اميال خود را كنترل مي كنيم مي توانيم خود را ببينيم و اين دقيقا همان يوگا است .

ما مي توانيم آشفتگى هاى ذهنمان را كنترل كنيم چه از درون چه از بيرون. از درون به روى خود متمركز مي شويم . زمانى كه ما هر تحركي مثل رالىِ توپ تنيس(اصطلاحا پاس كار ِى مستمر يك توپ بدون خطا ) ، دارت يا گلف را با تمركز انجام مي دهيم باقى فكرهادر سرمان خاموش مي شود . زمانى كه حس مي كنيم آن روز خوب بازى كرديم دليل داشتن تمركز بيشتر براي صحيح بازى كردن است . بله ، اين خوشحالي به خاطر تمركز ذهن بوده.

در آن زمان تمام نگرانى ها و مشكلات دنيا در ذهن ما ناپديد مي شود. توانايي تمركز ذهن در همه ى انسان ها به طور ذاتى وجود دارد و يك اتفاق عجيب و فوق العاده نيست . همواره تمام توانايي هاى لازم براى خاموش كردن افكار اضافه را داريم ، زمانى كه ذهن ما بر روى موضوعى متمركز باشدديگر گير زمان حس نمي شود و اين همان حوزه ى زمان حال ابدي ست . زمان چيزى جز تغيير ذهن بشر نيست . زمان ، فضا و عليت و تمام تجارب بيرونى مخلوق ذهن بشر است.

تمام خوشحالى كه از طريق ذهن مان به دست مى آوريم موقت و زود گذر است و طبيعت محدودى دارد. براى رسيدن به خوشحالى ماندگار و صلح مطلق بايد اول چگونه آرام كردن ذهن را ياد بگيريم تا بتوانيم تمركز كنيم و از ذهن فراتر برويم. با تمركز به روي درون خود ما مي توانيم تجربه ى يك تمركز عالى را عميق تَر كنيم. اين حالت را مديتيشن ميگوييم. مديتيشن چيزى نيست كه بتوان آن را توصيف كرد ، مديتيشن يك حال و احوال است . حس كردنى . گفتنش مانند گفتن رنگ براى يك شخص نابيناست.

تمام تجربه هاى معمولى بشر در ابعاد زمان ، فضا(مكان) و عليت . آگاهى و فهم عادى ما فراتر از مرزها نمي رود. آگاهى و فهم عادى ما فراتر از مرزها نمي رود مگر با تمركز. تجارب كه محدود در زمان حال و گذشته و آينده باشد نمي توان متعالى باشد . مفهوم زمان خيالى است ، چون پايدار نيست . زمان حال بسيار كوچك و زود گذر است . گذشته و آینده در زمان حال وجود ندارد . ما در زمان خيالى زندگى مي كنيم.

حالت مراقبه از تمام محدوديت ها فراترمي رود،در آن گذشته و آينده بى معناست. فقط هوشيار ىازخويشتن،(من هستم) در زمان حال ابدى. اين حالت تنها زماني كه تغيير و تحول هاى ذهن آرام است ممكن مي شود ، شبيه اين وضعيت به اين حالت، خواب عميق است.

تجربه ي خواب عميق ، جايي كه زمان و مكان و عليت وجود ندارد. با اين حال مراقبه با خواب عميق فرق دارد، از اين رو كه مستقيما تغيير عميقي در روان و روحيه إيجاد مي كند. با محدود كردن و آرام كردن نوسانات ذهن ،مراقبه باعث صلح و آرامش ذهنى مي شود. در ُبعد فيزيكى مديتيشن و مراقبه باعث طولانى تَر شدن روند آنابوليك يا سلول سازى مي شود و به نوعى مانع روند كاتابوليك (مرگ سلولى) يا فرو ريختگى مي شود. اين دقيقا به خاطر خاصيت پذيرنده بودن سلول هاي بدن است. هر كدام از سلول هاى بدن ما از طريق غريضه ى ضمير نا خود آگاه ما اداره مي شود . سلول ها هم آگاهى فردى و هم آگاهي جمعى دارند.

زماني كه افكار اميال به درون ما ريخته مي شوند سلول ها به همان جهت فعال مي شوند . بدن ما هميشه فرمان ُبردار تقاضا يا دستور گروه است. به طور علمي ثابت شده كه افكار مثبت ، نتيجه اى  به جاى می گذارند.

از آنجا كه مراقبه حالت مثبت ذهن ما را طولانى تَر مي كند تأثير آن در طولانى مدت در همه ى ابعاد زندگي حس مي شود. مديتيشن يا مراقبه ياد گرفتنى يا ياد دادنى نيست . مثل اينكه بگوييم خواب ديدن ياد گرفتنى ست . مراقبه و خواب هيچ يك ياد دادنى نيست. آدم در هر دو اين حالات فرو مي رود. البته نكته هاى دقيق و مشخصى براى تكنيك هاى انجام مديتيشن وجود دارد.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=24196

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.