17

صحبت های مهین فرهادی زاد بعد از انتخاب به عنوان معاون وزیر ورزش| فرهادی زاد: نواب رییس باید قدرت بگیرند

  • کد خبر : 24365
  • 22 تیر 1398 - 23:09
صحبت های مهین فرهادی زاد بعد از انتخاب به عنوان معاون وزیر ورزش| فرهادی زاد: نواب رییس باید قدرت بگیرند

رئیس کمیسیون زنان کمیته ملی المپیک گفت: درباره راه‌اندازی بوکس زنان هنوز بررسی صورت نگرفته است.

پایگاه خبری ورزش زنان ایران- به دلیل بازنشسته بودن فریبا محمدیان و بعد از چندین ماه سرپرستی معاونت بانوان، 12 تیرماه وزیر ورزش در حکمی مهین فرهادی‌زاد را به عنوان معاون امور بانوان این وزارتخانه منصوب کرد.

مهین فرهادی‌زاد به عنوان رئیس کمیسیون زنان کمیته ملی المپیک فعالیت دارد که در انتخابات شورای المپیک آسیا به عنوان عضو کمیسیون انتخاب شد. فرهادی‌زاد در رشته تربیت‌بدنی تحصیل کرده و در زمان دانشگاه در رشته‌های والیبال و شنا فعالیت داشت.

گفت‌وگوی تفصیلی با مهین فرهادی زاد را در زیر می خوانید:

* بازنشسته نیستم

* باید در ورزش زنان نیروسازی کنیم

* باید از افراد متخصص و مدیر استفاده کرد

* امسال میزبان کمیسیون زنان شورای المپیک آسیا هستیم

* هنوز بحثی درباره راه‌اندازی بوکس زنان نشده

* دنبال راهکار برای جذب اسپانسر هستیم

* دغدغه من قوانین مربوط به بانوان است

شما سال‌ها در ورزش بانوان کار کرده اید از زمانهای خیلی دور در ورزش بانوان بوده اید و در این مدت نیز رییس کمیسیون زنان بودید. نظرتان درباره پست جدید چیست؟

این فعالیت در سال‌های دور برای من بود من قائم مقام ورزش بانوان بودم به همین دلیل با فضای ورزش زنان در کشور آشنا هستم. به دلیل ارتباطی که مسئولان ارشد وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک دارند که این ارتباط هماهنگ است کمیسیون ورزش زنان و معاونت امور بانوان می‌توانند در جهت هماهنگی با یکدیگر برای ارتقای ورزش زنان به هم کمک رسان باشند. ما در کمیسیون زنان کلاس های متعدد برای نواب رئیس بانوان گذاشتیم، در واقع اگر فضای همدلی و هماهنگی در بخش معاونت امور بانوان نبود این اتفاق نمی‌افتاد. بر اساس نیازها این امکانات فراهم شد و این شرایط حالا مهیاست کمیسیون ورزش زنان و معاونت امور بانوان در راستای هم در جهت ارتقای ورزش زنان کمک کنند.

با توجه به حضور شما در وزارت ورزش هجمه های زیادی در فضای مجازی مطرح شد مبنی بر اینکه شما بازنشسته هستید. شفاف می فرمایید چند سال سابقه کار دارید؟
من در دانشگاه الزهرا مدرس هستم. سابقه کاری من ۳۵ سال است اما من چون مدرک دکترا دارم می توانم به فعالیتم ادامه دهم. اگر در وزارت ورزش و جوانان شرایط ادامه کار یک فرد وجود نداشته باشد وزیر نمی تواند برای او حکم بزند.

در واقع اگر قرار بود بازنشسته ای در وزارت ورزش باشد وزیر ورزش می‌توانست از خانم محمدیان استفاده کند…
دقیقاً. از نظر قانونی امکان استفاده از بازنشستگان وجود ندارد. تمام دروس من برای تدریس در سال آینده در دانشگاه مشخص است که الان نمی توانم بروم. من سابقه و تجربه زیادی دارم. اعتقاد دارم در فضای ورزش بانوان باید نیروسازی کنیم؛ نیروهایی که شرایط فعالیت در سنین پایین را داشته باشند و تا سال های متمادی در ورزش کار کنند. شما می بینید با تغییر مدیریت ها عوامل و افراد هم تغییر می‌کنند اگر چه خوب است که بمانند و از تجربیات آنها استفاده شود. این تجربیات باید به کار گرفته شود.

 یکی از ایراداتی که در وزارت ورزش وجود دارد مربوط به استفاده کارمندان به عنوان نواب رئیس است که هیچ تجربه ای ندارند و در فدراسیون فعالیت می‌کنند برنامه ای دارید که از افراد متخصص به عنوان نواب رئیس بانوان استفاده شود؟
به نکته بسیار خوبی اشاره کردید؛ فضای ورزش زنان در فدراسیون‌ها باید قوت بگیرد کسی که بانی این کار است و می‌تواند به ریاست محترم فدراسیون و افرادی که در فدراسیون کار می کنند این وظیفه را پیگیری کند نایب رئیس است. اگر نایب رئیس ما جزئی از آن رشته باشد با زیر و بم هایی که از آن رشته می شناسد می تواند این فضا را قوی تر پیگیری کند. من خودم را مثال میزنم؛ سالهای بسیار دور که فکر می‌کنم دهه ۶۰ بود انجمن تیراندازی قرار بود راه اندازی شود.

ما کسی را نداشتیم که در بخش زنان تیراندازی بداند مانند وضعیت کشتی بانوان در حال حاضر. در آن زمان خانم طاهریان که مسئول ورزش بود به من گفت چون این رشته قرار است با پوشش راه اندازی شود می خواهیم از نگاه مدیریت شما استفاده کرده و این رشته را راه بیندازیم. من نه تیرانداز بودم و نه تیراندازی را می دانستم فقط آنجا را مدیریت کردم. خوشبختانه الان تیراندازی در وضعیتی است که زنان در آن بسیار فعال تر و مدال آورتر از مردان به شمار می روند.  مثلا در رشته بسکتبال بسکتبال فریده شجاعی فعال است یا مثلا در رشته های دیگر ممکن است نواب رئیس از آن را داشته باشند اما باید بتوانیم از افراد متخصص و مدیر در بخش بانوان استفاده کنیم فقط متخصص بودن هم می تواند کارساز باشد متخصصی که مدیر باشد آرامش بدهد رشته خودش و ورزشکاران را بشناسد به احترام بگذارد و احترام ببینند می تواند به ارتقای ورزش بانوان هم کمک کند.

 پس شما در دوره فعالیت خود این موضوع را در برنامه‌هایتان قرار خواهید داد؟

 بله حتماً. خانم فریبا محمدیان هم همین موضوع را اعمال می‌کرد اما اگر جایی اشتباه صورت می گیرد یا نظری انجام می شود ما هم سعی می کنیم کمک کنیم تا چاره‌ای اندیشیده شود اما در هر صورت روسای فدراسیون ها تلاش کنند بهترین حالت برای رشته شان مهیا شود.

شما پیشنهاد میزبانی کمیسیون زنان شورای المپیک آسیا را داده اید آیا مشخص است این نشست چه زمانی و در چه شهری برگزار خواهد شد؟

هنوز مشخص نشده است. پایان سال ۹۷ کمیسیون های تحت پوشش شورای المپیک آسیا تغییر کردند کمیسیون زنان آسیا هم کلاً تغییرات داشت. ما اردیبهشت ماه درخواست میزبانی کمیسیون زنان شورای المپیک آسیا را مطرح کردیم. تلاش این است امسال حتماً این میزبانی را بگیریم اگر نشد مطمئن باشید سال آینده میزبانی را خواهیم داشت اما تلاش این است که میزبانی حتما امسال اتفاق بیفتد. کمیسیون زنان سیاست های ورزش زنان آسیا را می‌دهد، مشورت دهی می کند به همین دلیل است که می بینیم می گویند ۳۰ درصد باید در پست‌های مدیریتی زنان باشند یا اینکه در المپیک بحث سهمیه ها برابر مطرح می شود و یا بخشی از سهمیه های کشتی را می گیرند که به زنان می دهند. اینها نشات گرفته از افرادی است که در کمیسیون زنان هستند. ما هم می‌خواهیم از اطلاعات آنها استفاده کنیم و همزمان با برگزاری این کمیسیون در ایران چند نفر از مسئولان برتر آسیا نیز دعوت می شوند تا بتوانیم اطلاعات مربوط به کشورشان را در این زمینه و حوزه هایی که از ما جلو هستند، بگیریم. ما هم اطلاعاتی از حوزه هایی که جلوتر هستیم به آنها ارائه می دهیم. تلاش ما این است که از شورای المپیک آسیا امتیاز بگیریم. در واقع می توانیم در رشته هایی که سرآمد هستیم کمپ هایی را برگزار کنیم تا از دیگر کشورهای آسیایی در ایران حضور داشته باشند یا به عنوان مثال اگر چین در رشته ای سرآمد است می تواند با برگزاری کمپ به دیگران کمک کند. امیدوارم این نگاه مشورتی در آسیا اجرایی شود.

در مورد سهمیه ها صحبت کردید فدراسیون جهانی بوکس هم حجاب زنان مسلمان را مصوب کرد آیا فکر می کنید بتوان این رشته را در ایران راه اندازی کرد؟

هنوز بحثی در ارتباط با بوکس نشده، چون هنوز بررسی در این خصوص صورت نگرفته است. اجازه دهید بررسی بیشتری کنم خبر آن را به شما خواهم داد.

فوتبال طرفداران زیادی دارد در بخش بانوان نیز در رده های مختلف این رشته فعال است اما گله های زیادی از نبود اسپانسر مطرح می‌شود که باعث انحلال تیم های باشگاهی رشته و خیلی از تیم های بانوان در رشته‌های دیگر شده، نظرتان در این باره چیست؟

من با کمیسیون بازاریابی صحبت کردم طرحی برای این موضوع پیدا کنیم این یک واقعیت است. زمانی که میزبان بازی‌های کشورهای اسلامی زنان بودیم این موضوع را مطرح کردیم تا همه کشورها با توجه به ملاحظات فرهنگی ما در مسابقات شرکت کنند مثلاً ورود مردان، عکاس و خبرنگاران مرد ممنوع بود به همین دلیل چون بعد خبری و تصویری کم بود، اسپانسر هم استقبال از این موضوع نمی کرد، البته این اتمام کار نیست و باید دنبال راهکارهای بگردیم. مثلا می توان سوبسید مالی، فضایی و تجهیزات را مطرح کرد یا اینکه بگوییم اگر اسپانسر ها به دنبال کمک به بانوان باشند تسهیلاتی به آنها داده می شود. باید قوانین برای اسپانسرها به گونه ای باشد تا بتوانند در بخش زنان حمایت کنند باید دنبال این راهکار باشیم.

 کمیته ملی المپیک، فدراسیون ورزش زنان را راه‌اندازی کرد سرپرست آن هم مشخص شد اما هیچ خبری از فعالیت این فدراسیون نیست…
نخستین گام که خیلی مهم و بزرگ به شمار می‌رود این بود که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک در خصوص احیای این فدراسیون گام برداشتند بعد هم مسئول آن مشخص شد. حالا باید کمک کنیم تا فضا برای شروع کار مهیا شود. شروع کار سخت نیست چرا که اعضای هیئت رئیسه با برگزاری جلسه می توانند برنامه‌ها را مشخص کنند. در فعالیت فدراسیون سطح تسهیلات و امکانات مطرح است که باید فراهم شود.

 فکر می کنید بتوان دوباره بازی‌های زنان کشورهای اسلامی را در ایران برگزار کرد؟
نمی‌دانم این موضوع باید در برنامه های فدراسیون مطرح شود اما اگر از من می پرسید اعتقاد دارم هر چقدر برنامه مسابقاتی، آموزشی، تمرینی و اردویی برای زنان بگذاریم هیچ جای دوری نمی رود این کمک به ورزش زنان است.

شما فعالیت زیادی در ورزش زنان دارید وقتی به عنوان معاونت امور بانوان معرفی شدید موضوعی بود که به عنوان دغدغه اصلی بخواهید در ابتدا به آن بپردازید؟

بحث قوانین را باید بگویم که دغدغه ماست. ما تا جایی جلو می رویم که روی لطف و مرحمت مسئولان است، این دوره، دوره بسیار هماهنگی است. در اساسنامه جدید فدراسیون ها نواب رئیس بسیار قدرت گرفته اند.

اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی هنوز به تصویب نرسیده است…
کار رو به اتمام است. یکی از مواردی که ما در بخش استان ها داشتیم تنزل مسئولان زن بود. ما نمی خواهیم دلمان را به این پستها خوش کنیم اما اینها هم انگیزه است. این انگیزه‌های قانونی باعث رشد بخش ورزش زنان خواهد شد. اگر قوانین وجود داشته باشد که در بخش مردان اسپانسرها با دل و جان می آیند به ورزش زنان هم کمک کنند بسیار خوب خواهد بود.

 

اطلاعات خبر: نویسنده: شبنم روحی تنظیم کننده: بهاره محمدی*منبع: فارس*انتشار 22 تیر ۱۳۹۸ – ساعت 23:06

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=24365

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.