15

ورزش بانوان در کرمان/ راه اندازی پایگاه قهرمانی تخصصی و علاقه دختران به ورزش های رزمی

  • کد خبر : 2448
  • 08 فروردین 1397 - 16:43
ورزش بانوان در کرمان/ راه اندازی پایگاه قهرمانی تخصصی و علاقه دختران به ورزش های رزمی

دکتر محمد تقی امیری خراسانی مدیر کل ورزش و جوانان استان کرمان در گفتگویی با IWSports وضعیت ورزش بانوان در استان کرمان ، چالش ها و رویکردهای توسعه ورزش زنان در سال 97 در این استان را تشریح کرد.

به گزارش رسانه ورزش زنان ایران IWSports ؛ در بخشی از برنامه بررسی میدانی ورزش بانوان در استان ها در کرمان با محمد تقی امیری خراسانی ، مدیر کل جوان و خوش برخورد ورزش و جوانان استان کرمان به گفتگو نشستیم.

در المپیک ریو 2 پرچمدار ایران بانوان کرمانی بودند که برای این استان افتخار است. استان کرمان با جمعیتی نزدیک به 3 میلیون و 200 هزار نفر و 23 شهرستان یک استان پهناور محسوب می شود و بدیهی است خدمات رسانی به یک استان پهناور و با تعداد شهرهای بسیار ، چالش های خاص خود را دارد.

با این حال، در سفر به کرمان عزم و دیدی وسیع در مورد توجه به ورزش بانوان مشهود بود. دکتر محمد تقی امیری خراسانی مدیر کل خوش فکر ورزش و جوانان استان کرمان در این گفتگو درباره ورزش بانوان در کرمان صحبت کرده است:

راه حل عادلانه: فضای ورزشی تخصصی بانوان

بزرگترین معضل برای ورزش بانوان این است که زمان تمرین و فعالیت های ورزشی آن ها با ورزش مردان به صورت عادلانه تقسیم نمی شود. گاهی می بینیم که تاج و گل سرسبد سانس های اماکن ورزشی به ورزش مردان داده می شود.

در باشگاه های ورزشی خصوصی ، ساعات تمرین صبح برای بانوان و ساعات عصر و شب در اختیار مردان قرار داده می شود. در این شرایط تکلیف آن زن کارمندی که می خواهد ورزش کند و در ساعات صبح ، درگیر کار و مشغله حرفه خود است چیست؟ بنا بر این چه در زمینه نیازمندی اماکن ورزشی ، چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی نیازمند سالن ها یا اماکن ورزشی تخصصی ورزش بانوان هستیم.

نه رویا پردازانه ، نه آرمان گرایانه

مرحله بعدی کار این است ، فضای ورزشی تخصصی ویژه بانوان در هر رشته ورزشی در اختیار داشته باشیم. چرا نباید یک استخر به طور اختصاصی برای بانوان وجود داشته باشد؟ چرا نباید یک زمین فوتبال به طور کامل به زنان اختصاص داده شود؟

این ها نه رویا پردازانه است و نه آرمان گرایانه. این ها ، حق ورزش برای زنان است.  اگر درباره تساوی حقوق زن و مرد شعار می دهیم پس این هم بخشی از برنامه ما برای عملی کردن شعارها است.

من این مورد را به فریبا محمدیان معاون امور بانوان وزارت ورزش گفتم که وقتی وارد یک مجموعه می شوید تابلویی با مضمون خواهر گرامی حجابت را رعایت کن قرار داده شده است و در جاهای دیگر هم این را می بینیم. اما آیا ما برای خواهران عزیزمان ، یک سالن ورزشی مناسب یا پارک استانداردی ایجاد کرده ایم که بتوانند با لباس راحت ورزش کنند؟

در کرمان ما 2 پارک بانوان داریم که شهرداری برای احداث آن ها اقدام کرده است اما در بسیاری از شهرهای استان کرمان پارک بانوان وجود ندارد.

چالشی به نام عقاید قومی و فکری

در بخش نرم افزاری ، یکی از محدودیت ها برای ورزش ، محدودیت های عقایدی ، فکری و قومی مربوط به یک منطقه است.

بسیاری از والدین این اجازه را به دخترشان نمی دهند که ورزش کند. در بخشی از منطقه قلعه گنج در روستای رمشک حتی اجازه نمی دادند که زنان در پیاده روی خانوادگی شرکت داشته باشند.

 اما با فعالیت هایی که در آن منطقه انجام شد ، مردان دیدند که حضور زنان در یک برنامه ورزشی منافاتی با عقاید ندارد و حالا خودشان شرایطی فراهم می کنند که زنان منطقه هم بتوانند ورزش کنند. این یکی از مواردی است که نشان می دهد فرهنگ سازی در اهداف سلامتی مردم تا چه حد می تواند مهم باشد.

ظرفیت ورزشکاران زن : صبر و فیزیک!

در استان کرمان ، بیشتر مقام و مدال آوری ها در حوزه زنان اتفاق افتاده است و این ، کرمان را در موقعیت ویژه ای قرار می دهد. با این رویکرد ، به دنبال مسیری هستیم که با افزایش حمایت های مالی و معنوی ، تعداد ورزشکاران زن استان کرمان افزایش پیدا کند.

ما در جامعه ای زندگی می کنیم که دچار مشکلات اقتصادی و محدودیت خاص خود است. ذات عصب شناختی و فیزیولوژی زنان به گونه ای است که زنان از دقت و صبر بیشتری بهره مند هستند.

بنا بر این یک ورزشکار زن برای رسیدن به موفقیت ، آرام تر و صبورتر است در حالی که در ورزش مردان به کرات دیده ایم که با بروز کمبودها ، کار به تحریم تمرین و گلایه از قدر نشناسی می کشد. این ظرفیتی است که ما در بخش ورزش زنان داریم و می توانیم از این ظرفیت به نحو احسن بهره برداری کنیم.

موضوع دیگر فیزیولوژی جسمانی زنان در استان کرمان است که در مناطق جنوبی به دلیل اقلیم این استان ، بافتی نزدیک به مردان دارد و می توانیم از این ظرفیت جسمانی ، در رقابت های برون مرزی و جهانی در رقابت با زنانی که دارای بافت ظریف تر هستند در راه کسب موفقیت و مدال آوری استفاده کنیم.

مورد ویژه هاکی سالنی بانوان

اشکال دیگری هم که من به شخص وزیر منتقل کردم این است رشته های فعالی در ورزش بانوان در کشور وجود دارد که فعالیت خوبی دارد ، اردوهای ملی آن هم تشکیل می شود اما خبری از اعزام برون مرزی نیست که نمونه واضح آن برای استان کرمان ، رشته هاکی سالنی است.

 مشکل پوشش و حجاب هم مطرح نیست و از مشکلات مالی برای اعزام صحبت می کنند. حتی استان کرمان اعلام کرده زمانی که ما در آن رشته 5 بازیکن ملی و داور و مربی در سطح تیم ملی داریم حاضر هستیم هزینه آن را تقبل کنیم تا انگیزه این بچه ها با حضور در مسابقات برون مرزی حفظ شود.

 زمانی که هاکی سالنی ایران در بخش مردان به جمع 4 تیم برتر جهان می رسد قطعا این ظرفیت در بخش زنان ایران هم وجود دارد و چرا از این ظرفیت برای کسب افتخار استفاده نکنیم؟

رئیس هیئت هاکی استان کرمان یک فرد علاقمند است که برای هاکی هزینه می کند و پذیرفته که هزینه اعزام تیم ملی را نیز بپردازد. چرا از این موقعیت استفاده نشود؟ جامعه بین المللی باید ببیند که محدودیت ها شرعی و عرفی ما نمی تواند مانع از حضور زنان ما در عرصه ورزش شود.

علاقه دختران کرمانی به ورزش های رزمی

علاقمندی دختران کرمانی به ورزش محدوده به رشته های خاصی نیست با این حال این علاقمندی در رشته های رزمی بیشتر دیده می شود.

 این که کارت بیمه و آمار ورزشکاران سازمان یافته را هم ملاک علاقمندی به یک رشته ورزشی بدانیم صحیح نیست زیرا با توجه به این که تعداد قابل توجهی از دختران ورزشکار در بیش از یک رشته ورزشی فعالیت می کنند ممکن است کارت بیمه صادر شده مربوط به یک رشته و علاقمندی و اولویت اصلی ورزشی آن ورزشکار رشته دیگری باشد.

چالش دیگر در مورد صحت آمار ورزشکاران سازمان یافته ، افرادی است که به صورت همگانی ورزش می کنند و فعالیت قابل توجهی به عنوان ورزش دارند اما هرگز کارت بیمه ورزشی دریافت نمی کنند و به صورت رسمی ثبت نمی شوند. بنا بر این آمار ورزشکاران سازمان یافته آمار دقیقی نیست.

به حیطه ورزش های رزمی برگردیم. با وجود این که شاید برخی تصور کنند دختران به رشته های ورزشی رزم محور علاقه ندارند اما حداقل در استان کرمان چنین نیست.

 هر گاه مسابقات ورزشی رزمی در کرمان برگزار می شود با استقبال خوبی مواجه هستیم و آمار دعوت شدگان به تیم ملی در رشته های رزمی از استان کرمان هم قابل توجه است البته مراد از ورزش های رزمی الزاما سبک های رزمی نیست و همه رشته های رزم محور مثل تکواندو ، کاراته ، کونگ فو و جودو را شامل می شود.

علاوه بر رزمی ، در فوتبال و البته تیراندازی با کمان به دلیل وجود زهرا نعمتی کماندار کرمانی در راس این رشته در ایران ، استقبال خاص و خوبی ایجاد شده است.

برنامه های سال 97 ؛ راه اندازی پایگاه قهرمانی بانوان کرمان

در سال 97 همانند همه استان ها به دنبال حضور ملی پوشان بیشتر در بازی های آسیایی و پارآسیایی جاکارتا هستیم. در این بحث ، هم به دنبال بیشترین ملی پوش هستیم و هم بیشترین مدال آور.

 ما در سال 96 بخش اعظم کمک های خود را به حوزه بانوان داشته ایم و حتی گاهی تیم های بانوان را به طور آشکار نسبت به تیم های مردان در اولویت قرار داده ایم. برای مثال هیئت جودو درخواست کمک برای اعزام به مسابقات قهرمانی کشور داشته که ما برای اعزام تیم بانوان کمک قابل توجهی داشته ایم در حالی که در بخش مردان این میزان کمک وجود نداشته است.

از همه هیئت های ورزشی استان کرمان خواسته ایم برنامه ای برای توسعه ورزش بانوان در آن رشته ورزشی در سال 97 را به ما اعلام کنند و سعی ما بر این است که هیئتی که در این بخش با جدیت عمل کند از حمایت ویژه اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان بهره مند شود.

یکی دیگر از برنامه ها ، راه اندازی پایگاه قهرمانی ویژه بانوان در استان کرمان است که به صورت دائمی و تمام وقت در اختیار دختران ورزشکار کرمان قرار گیرد. برای این منظور ، از ظرفیت خیران و هیئت های ورزشی استفاده می شود و برنامه ما احداث یک پایگاه جدید است و نه تغییر کاربری در فضاهای در اختیار.

نقش پررنگ خیرین و برنامه برای میزبانی

استان کرمان در 3 سال اخیر ، در جمع 3 استان برتر کشور در زمینه جذب اعتبار از خیرین برای توسعه ورزش بوده است و امیدواریم به زودی استان اول باشیم. البته در این زمینه ، رتبه اهمیتی ندارد و هدف این است که میزان اعتباری که از این محل برای کمک به ورزش جذب می شود نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد.

کرمان و میزبانی از مسابقات ورزشی بانوان

عقیده دارم در حوزه کلان، اگر با چالش مشکلات مربوط به حجاب اسلامی مواجه هستیم می توان تمهیداتی در نظر گرفت که رویداد بین المللی فقط با حضور زنان انجام شود .

 بی حجاب بودن تیم های خارجی نباید مانع از برگزاری یک رویداد بین المللی در ایران شود. این موضوع، سبب توسعه ارتباطات بین المللی ایران در حوزه ورزش زنان می شود.

اما در حوزه استان کرمان ، بهترین برنامه هایی که می توانیم در دستور کار قرار دهیم اخذ میزبانی اردوهای ملی بانوان و برگزاری و میزبانی مسابقات قهرمانی کشور و فراملی در این بخش در سال 97 است.

اعتقاد ما بر این است که هر اندازه میزبانی از مسابقات ورزشی بانوان در استان کرمان افزایش یابد به خودی خود ، راهی برای استعدادیابی ورزشی از میان دختران استان فراهم می کند.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=2448

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.