20

نگاهی به ادوار تکواندو قهرمانی زنان آسیا ؛ دلخوش به طلای فاطمه نعمتی و تخصص در کسب برنز

  • کد خبر : 2610
  • 13 فروردین 1397 - 20:42

تیم ملی تکواندو بانوان ایران در حالی آماده حضور در رقابت های قهرمانی آسیا می شود که تا کنون 6 بار در مسابقات تکواندو قهرمانی زنان آسیا حضور داشته و سهم حضور در این 6 دوره یک طلا، 3 مدال نقره و 13 مدال برنز بوده است.

به گزارش پایگاه خبری ورزش زنان ایران IWSports ؛ دختران تکواندوی ایران خود را برای حضور در مسابقات تکواندو قهرمانی زنان آسیا آماده می کنند و تمرینات آن ها زیر نظر مهرو کمرانی در حال انجام است.

امسال و با وجود دختران قدرتمند کشورمان کسب چند مدال طلا در بیست و سومین دوره از مسابقات قهرمانی دور از دسترس نیست. دختران ما 5  تا 7 خرداد ماه بر روی شیاپ جانگ خواهند رفت.

اکنون نگاهی داریم به گذشته ملی پوشان دختر تکواندوی ایران در ادوار مسابقات تکواندو قهرمانی زنان آسیا و مدال هایی که به طور عمده به رنگ برنز بوده است.

2006 بانکوک و تک مدال مهروز ساعی

 اولین حضور ایران در مسابقات تکواندو قهرمانی زنان آسیا  به سال 2006 و هفدهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در بانکوک بر می گردد. در این سال تیم ملی ایران با ترکیب 6 نفره نازیلا نظامی، سارا خوش جمال فکری، زینب حیدری، نسرین احمدی، مهروز ساعی و افسانه شیخی در تورنمنت حضور پیدا کرد و به مدال برنز مهروز ساعی بسنده کرد.

مهروز ساعی که در وزن هفتم و منهای 72 کیلوگرم در ترکیب تیم ملی تکواندوی بانوان حضور داشت در بازی اول حریفی از بحرین را از پیش رو برداشت و در مبارزه دوم و در امتیاز طلایی بازی را به تکواندو کار پرافتخار چینی واگذار کرد و به مدال برنز رسید. هدایت تیم ما در این دوره از مسابقات را سون کره ای و مینو مداح برعهده داشتند.

2008 ژنگ ژو به رنگ طلا

دومین حضور تیم ملی تکواندو بانوان در سال 2008 و در ژنگژو چین بود که با طلای فاطمه نعمتی در وزن اول و برنز سهیلا سیاحی همراه شد. ترکیب 6  نفره تیم ملی تکواندو زنان در این مسابقات را فاطمه نعمتی، آیتک معمار زاده، زینب حیدری، سوسن حاجی پور، پریسا قربانی و سهیلا سیاحی با هدایت مینو مداح و مریم آذرمهر تشکیل می دادند.

فاطمه نعمتی در بازی اول و دوم حریفانی از کره جنوبی و ویتنام را با نتیجه یک بر صفر شکست داد و در دیدار نیمه نهایی برابر لیزاردو از فیلیپین با نتیجه 7 بر 2 پیروز از میدان خارج شد . نعمتی در مسابقه فینال 2 بر صفر فرانسیسکا از اندونزی را شکست داد و به مدال طلا رسید.

2010 آستانه و کسب 3 مدال

 سومین حضور بانوان ملی پوش تکواندو ایران در تکواندو قهرمانی زنان آسیا به سال 2010 در آستانه قزاقستان بر می گردد که 2 مدال برنز و یک مدال نقره نصیب ایران شد.

فاطمه نعمتی، سارا خوش جمال فکری، سمانه شش پری، سوسن حاجی پور، پریسا فرشیدی و نیره رستمی ترکیب تیم را تحت نظر مینو مداح و مریم آذر مهر تشکیل دادند.

 در پایان این مسابقات سمانه شش پری به مدال نقره و سوسن حاجی پور و پریسا فرشیدی به مدال برنز رسیدند. سمانه شش پری (دارنده مدال طلای ارتش های جهان) پس از پیروزی در برابر لی سو جی از کره جنوبی در فینال برابر لی از چین قرار گرفت و با قبول شکست به مدال نقره این دوره از مسابقات دست یافت.

2012 ویتنام با 3 برنز و یک نقره

در بیستمین دوره از مسابقات تکواندو قهرمانی زنان آسیا که در ویتنام در سال 2012 برگزار شد تیم ملی تکواندو بانوان ایران این بار با هدایت مهرو کمرانی وارد عرصه شد.

ترکیب 6 نفره ایران در این مسابقات را دینا پور یونس، سمانه شش پری، راحله آسمانی، سوسن حاجی پور، فاطمه روحانی و نفیسه مخلصی تشکیل می دادند و 3 مدال برنز شامل دینا پور یونس، فاطمه روحانی و نفیسه مخلصی و یک مدال نقره سمانه شش پری سبب شد 4 مدال با ارزش برای ایران به دست بیاید.

2014 تاشکند ؛ کاپیتان اکرم خدا بنده و تکرار ناداوری

در سال 2014 تاشکند ازبکستان میزبان بیست و یکمین دوره از مسابقات تکواندو قهرمانی زنان آسیا بود. تیم ملی تکواندو بانوان ایران با ترکیب اکرم خدابنده، فریده رشیدی، سوسن حاجی پور، شکرانه ایزدی، پریسا قربانی و پریسا فرشیدی در این دوره از مسابقات حضور یافت که سهم تیم ما در این دوره از مسابقات مدال نقره کاپیتان خدابنده، و 3  مدال برنز فریده رشیدی، سوسن حاجی پور و شکرانه ایزدی بود. هدایت تیم ما در این دوره از مسابقات بر عهده مینو مداح و پروانه تهرانی بود.

کاپیتان اکرم خدا بنده که در این سال، اولین حضور در رقابتهای بین المللی را تجربه می کرد موفق شد نقره آسیا، طلای ارتش های جهان و نقره ارزشمند بازیهای آسیایی را از آن خود کند. جالب اینجاست که کاپیتان اکرم در هر 2  فینال بازی های آسیایی و قهرمانی آسیا مغلوب دونگ هو لی چینی شد که ناداوری در هر دو بازی مانع از کسب مدال طلا شد.

2016 مانیل و 3 برنز دیگر

 اما در دوره قبل و در بیست و دومین دوره از مسابقات قهرمانی آسیا که در آوریل 2016 در شهر مانیل فیلیپین برگزار شد، تکواندوکاران تازه نفس ما که بعضا به تازگی وارد رده سنی جوانان شده بودند با ترکیب مهسا جدی، ناهید کیانی ، حنانه همتی، هانیه اخلاقی، شکرانه ایزدی و ملیکا میرحسینی در این دوره از رقابتها حضور یافتند.

حاصل کار دختران تکواندوکار ایران در شرق آسیا برنز مهسا جدی و ملیکا میرحسینی و ناهید کیانی بود تا تعداد برنزهای ایران در تاریخ این مسابقات به عدد 13 برسد.

مهسا جدی در بازی اول هامادای پرافتخار ژاپنی و دارنده مدال طلای جهان و چند مدال گرندپری را از پیش رو برداشت. و در بازی دوم حریفی از نپال را مغلوب کرد. در بازی سوم به حریف فیلیپینی باخت و به مدال برنز رسید. هدایت تیم ما در این دوره از مسابقات بر عهده مهرو کمرانی، فاطمه صفر پور و مهناز حسین زاده بود

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=2610

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.