7

سرمایه گذاری ویژه در ورزش بانوان قم در سال 97 ؛ حمایت از تیم های بانوان در لیگ ها

  • کد خبر : 2858
  • 21 فروردین 1397 - 12:02
سرمایه گذاری ویژه در ورزش بانوان قم در سال 97 ؛ حمایت از تیم های بانوان در لیگ ها

ورزش بانوان در استان قم با وجود تمام چالش‌های پیش رو، برای نشان دادن ظرفیت‌های خود تلاش می‌کند و سال 97 برای ورزش بانوان سال مهمی خواهد بود. زهره فلاح کارشناس مسئول بانوان اداره کل ورزش و جوانان قم در مورد برنامه توسعه ورزش بانوان در قم توضیح داده است.

به گزارش رسانه ورزش زنان ایران IWSports ورزش بانوان در قم هنوز راه‌های نرفته زیادی را در مقابل خود می‌بیند اما درخشش گاه و بیگاه چند چهره معدود از ورزش بانوان قم در این شرایط به خودی خود، امید بخش است.

کارشناس مسئول ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان قم در مورد وضعیت و برنامه‌های متولی ورزش برای توسعه ورزش بانوان توضیح داده است. نظرات زهره فلاح در مورد ورزش بانوان قم در سال 97 از نظر می‌گذرانید:

*برنامه ورزش بانوان قم در سال 97 بر چه اساسی استوار خواهد بود؟

ورزش بانوان قم در سالی که گذشت همراه با موفقیت‌های چشمگیر و ناکامی‌های قابل تاملی بود که باید چراغ راه ما در سال 97 باشد. با تمدید حضور دولت تدبیر و امید و پاره‌ای تغییرات، یکی از برنامه‌هایی که وزارت ورزش به طور ویژه پیگیر آن بود موضوع شادابی و نشاط جامعه بانوان بود که به منظور تحقق این برنامه پایگاه‌های ورزش صبحگاهی رایگان برای بانوان در سطح شهر قم راه اندازی شد.

در حال حاضر 8 پایگاه فعال ورزش صبحگاهی برای بانوان در قم به کار مشغول است که در مناطق حاشیه‌ای شهر فعالیت می‌کند. برنامه ما در سال 97 این است که تعداد این پایگاه‌ها افزایش پیدا کند و یک یا 2 پایگاه به بانوان شاغل اختصاص پیدا کند.

موضوع دیگر سنجش ناهنجاری‌های جسمانی زنان است که در مناطق حاشیه شهر یا روستایی زندگی می‌کنند. برای این منظور از طریق غربالگری، آسیب‌های جسمانی آن‌ها شناسایی و بررسی می‌شود و در مرحله بعد، این افراد یا از طریق حرکات اصلاحی مورد مداوا قرار می‌گیرند و یا در صورت نیاز به مراکز درمانی معرفی می‌شوند تا از آسیب بیشتر به آن‌ها جلوگیری شود.

*در زمینه ورزش همگانی چه برنامه‌های دیگری وجود دارد؟

یکی از برنامه‌های توسعه ورزش بانوان در قم، سوق دادن خانواده‌ها به انجام بازی‌های ساده و یا محلی است به طوری که مادران و دختران به صورت خانوادگی بتوانند در رقابتی شاداب و همگانی شرکت کنند.

در زمینه توسعه همایش‌های همگانی، کوه پیمایی، پیاده روی‌ها در روستاها، مراکز مرکزی و حاشیه‌ای شهر برنامه داریم و به دنبال ساماندهی ورزش بانوان برای گروه‌های هدف هستیم. سال گذشته رقابت‌هایی برای زنان زندانی، کودکان بد سرپرست و بی سرپرست، افراد آسیب پذیر و سالمندان سازماندهی شد و این روند در سال 97 نیز ادامه پیدا می‌کند.

در مجموع یکی از رویکردهای مهم در سال 97 به طور کلی توسعه اساسی ورزشی همگانی در بین بانوان قمی است به طوری که زنان به ورزش به عنوان یک نیاز در زندگی روزمره خود نگاه کنند.

*وضعیت ورزش قهرمانی را چطور می‌بینید؟ آیا در سال 97 برنامه خاصی برای توسعه قهرمانی وجود دارد؟

یکی از اهداف توسعه ورزش همگانی رسیده به قله کار یعنی ورزش قهرمانی است. ما در سال 96 در حوزه ورزش قهرمانی به طور نسبی سال خوبی را پشت سر گذاشتیم و لازمه تداوم موفقیت‌ها در سال 97 این است که زمینه‌های مناسب برای این منظور مهیا شود.

به عنوان یک هدف ویژه، در نظر داریم در سال 96 چند هیأت ورزشی استان قم را که توانایی و ظرفیت پرورش ورزشکار زن برای تیم‌های ملی را دارند به طور خاص حمایت کنیم. در حال حاضر در رشته‌های تیراندازی و هندبال در تیم ملی، ورزشکار داریم اما برای افزایش ملی پوشان زن قمی در تیم‌های ملی، چند هیأت ورزشی در سال 97 شناسایی می‌شوند و بر روی آن‌ها سرمایه گذاری ویژه انجام خواهد شد.

*به طور جزئی‌تر، این حمایت‌ها چطور انجام خواهد شد؟

این حمایت ویژه در زمینه تأمین مربی کارآمد و درجه یک برای ورزشکار یا ورزشکاران، تأمین فضا و امکانات تمرینی ایده آل و سایر موارد حمایتی است. حمایت از ملی پوشان حوزه ورزش بانوان در قم نیز در همین چارچوب صورت می‌گیرد به طوری که ورزشکار ملی ما، دغدغه هزینه رفت و آمد به اردوی تیم ملی، مکان تمرین و هزینه مربی را نداشته باشد و قرار است بودجه خاصی برای این منظور در نظر گرفته شود.

در بخش مربیان زن در استان قم، تعدادی از مربیان ما در رشته‌های مختلف ورزشی در جایگاه ملی مناسبی قرار دارند و از این نظر که می‌توانند تربیت کننده افتخار آفرینان آینده ورزش قم باشند از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

بر اساس طرحی، از این مربیان در زمینه پرداخت هزینه‌های دوره‌های دانش افزایی و ارتقای مربیگری حمایت می‌شود و هر زمان که نیاز ورزش قم استفاده از مربیان خارج استان باشد در این زمینه به هیأت‌های ورزشی کمک خواهیم کرد.

*حضور تیم‌های بانوان قم در لیگ‌های کشوری در یکی دو سال اخیر به یک دغدغه تبدیل شده است. در سال 97 برنامه‌ای در این زمینه وجود دارد؟

تیم‌های ورزشی بانوان در لیگ‌های کشوری معیاری برای سنجش موفقیت‌های ورزشی یک استان محسوب می‌شود. چالش جدی برای حمایت از تیم‌های قمی در لیگ‌ها، مشکل همیشگی ورزش ما یعنی نبود حامی مالی است.

اداره کل ورزش و جوانان قم توانسته تا حدود زیادی بار تیم‌های لیگی بانوان را به دوش بکشد اما مسلم است که توان بخش دولتی محدود است. در سال 97 به طور جدی به دنبال این موضوع هستیم که تیمی از ورزش بانوان به دلیل نبود حامی مالی، حضور در لیگ را از دست ندهد.

تا حدی که بتوانیم برای جذب حامی مالی از بخش خصوصی یا دستگاه‌ها تلاش خواهیم کرد و در غیر این صورت تلاش ما بر افزایش سهم حمایتی اداره کل ورزش و جوانان قم از تیم‌های لیگی بانوان است. رویکرد اداره کل ورزش و جوانان، افزایش سهم ورزش بانوان از داشته‌های موجود است گرچه نباید از شرایط فرهنگی و اجتماعی قم هم غافل شد که باید با رعایت آن شرایط، بستر لازم را برای رشد ورزش بانوان در قم فراهم کنیم.

*همشهری

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=2858

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.