درباره آناهیتا توکلی | آمار سرو بلند "کافه ستاره" ؛ مدال پشت مدال | افرا ورزش | رسانه ورزش زنان ایران
19

درباره آناهیتا توکلی | آمار سرو بلند “کافه ستاره” ؛ مدال پشت مدال

  • کد خبر : 32554
  • 28 آبان 1398 - 9:00
درباره آناهیتا توکلی | آمار سرو بلند “کافه ستاره” ؛ مدال پشت مدال

مدال طلای آناهیتا توکلی در مسابقات تکواندوی قهرمانی کشور در بابلسر بهانه گفتگو با ستاره آینده دار ماست. او پس از قهرمانی در مسابقات نوجوانان آسیا، دومین طلای خود از مسابقات قهرمانی کشور را گرفت و درخشش او در مسابقات ورود به اردوی بزرگسالان نشان داد اوج گیری او اتفاقی نبوده است.

آی دبلیو اسپورتس – حامد اسماعیلی –  تالار افتخارات (۲) : آناهیتا توکلی متولد بهمن ۸۱ ، تکواندوکار خوش قد و قامت و قهرمان نوجوانان آسیا یکی از طلایی های مسابقات نوجوانان کشور در بابلسر در وزن دهم بود. او برای قهرمانی در وزن دهم کار سختی در پیش نداشت. طلای او در وزن دهم قابل پیش بینی بود.

قهرمانی او در مسابقات بابلسر به معنای دومین طلای پیاپی او از مسابقات نوجوانان کشور است. این مدال، البته ادامه دهنده مسیر گام به گام و همواره توام با مدال اوست. در صحنه بین المللی، طلای آسیایی او در رده نوجوانان می تواند آغازگر اتفاقات بهتر پس از حضور در ۲ جام جهانی نونهالان و نوجوانان برای او باشد.

درباره آناهیتا

آناهیتا از بهار ۹۱ و در ۹ سالگی برای نخستین بار لباس تکواندو را بر تن کرد و در سال ۹۵ برای نخستین بار در مسابقات نونهالان کشور در لرستان در میادین ظاهر شد. در اولین حضور در این میدان رسمی کشوری، نایب قهرمان شد و یک سال بعد، تلاش او برای رسیدن به ترکیب تیم اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا در ویتنام ۲۰۱۷ ناکام ماند و او از اردو خط خورد.

در همان سال، آناهیتا با وجود از دست دادن مسابقات قهرمانی آسیا، برای حضور در مسابقات قهرمانی نونهالان جهان فیکس تیم ملی شد و در جهانی شرم الشیخ مصر در به اضافه ۵۹ کیلو برای ایران روی شیاپ چانگ رفت. او تا یک چهارم نهایی پیش رفت اما با شکست با اختلاف یک امتیاز برابر حریفی از ترکیه، وداعی تلخ با جهانی مصر داشت.

آناهیتا توکلی در مسابقات نونهالان جهان ۲۰۱۷ در شرم الشیخ مصر همراه با نیلوفر صفریان

عملکرد آناهیتا توکلی در رده نونهالان، یک نقره و یک برنز قهرمانی کشور و ۲ نقره مسابقات آزاد کشور و در رده سنی نوجوانان، طلای مسابقات آزاد کشور در قم ۹۷ و تهران ۹۸ و ۲ طلای مسابقات کشوری زنجان ۹۷ و بابلسر ۹۸ است.

درس های تازه در تونس و طلای اردن

او همچنین یکی از اعضای تیم ملی نوجوانان مسابقات جهانی تونس ۲۰۱۸ بود. در تونس آناهیتا در بازی دوم برابر یک حریف فرانسوی با ۹ امتیاز اختلاف بازنده و حذف شد البته او بهترین نتیجه را در بین همه حریفان بازیکن فرانسوی به دست آورده بود.

آناهیتا توکلی در مورد مسابقات جهانی تونس می گوید: حریف فرانسوی ام بقیه حریفانش را با اختلاف بالای ۱۶ امتیاز شکست داده بود. حتی بازیکن آلمانی که من در تورنمنت ترکیه در فینال شکست داده بودم به خاطر قرعه خوب با وجود اینکه با ۲۰ امتیاز اختلاف به همین فرانسوی باخته بود اما برنز گرفت. اینجا بود که تاثیر قرعه را درک کردم.

آناهیتا اسفند ۹۷ در جام ریاست فدراسیون جهانی در کیش بود با تیم ملی در رده سنی نوجوانان شرکت کرد و طلایی شد. او در انتخابی ها با اختلاف بالای ۲۰، همه بازیکنان را از سر راه برداشت تا به ترکیب تیم اعزامی به آسیایی اردن برسد و سرانجام طلای آسیا را در رده نوجوانان از آن خود کند.

آناهیتا توکلی در مسابقات ورود به اردوی تیم ملی بزرگسالان در مهر ۹۸

آناهیتا توکلی در مسابقات انتخابی بزرگسالان دوم شد و به اردو راه یافت اما سن او و غزل سلطانی برای اعزام کافی نبود پس به خانه برگشت تا آماده مسابقات نوجوانان کشور شود گرچه یک آسیب برای او مشکلاتی ایجاد کرد.

آناهیتا می گوید: تلاشم را کردم که هرطور شده بتوانم به بازی برسم و خدا را شکر نتیجه هم برای تیمم گرفتم. نباید این موضوع را نادیده بگیرم که استاد ویسی چقدر در این راه پشتوانه ام بودند البته که خانواده ام از جمله زهرا شیدایی دختر عمه ام هم از لحاظ روحی به من کمک زیادی کردند تا خودم را به مسابقات کشوری برسانم.

بخشی از کافه ستاره؛ از چپ: آناهیتا توکلی، نرگس میرنوراللهی، مهلا مومن زاده، غزل سلطانی و کوثر اساسه

نظرات آناهیتا پس از کسب طلای بابلسر

آناهیتا توکلی درباره مسابقات قهرمانی کشور به آی دبلیو اسپورتس می گوید: در مسابقات نوجوانان در بابلسر من با بازیکن شاخصی بازی نکردم و دوستانی که سوابق روشنی داشتند هم بازی هایشان را واگذار کردند و به بازی با من نرسیدند. حریف فینال من هم سابقه خاصی در مسابقات مهم نداشت و مدال بابلسر از اولین مدال هایش بود اما در کل قد و فیزیک خوبی داشت و توانسته بود از بازیکنانی که می شناختم با موفقیت عبور کند.

آناهیتا در پروتکل افتتاحیه مسابقات نوجوانان کشور در بابلسر

او ادامه داد: در مجموع در این مسابقات من حریفی با سابقه درخشان نداشتم و ملی پوش این وزن هم در این مسابقات شرکت نداشت و بنا به دلایلی، در مسابقات بابلسر در وزن دهم حضور داشتم در حالی که وزن منتخب من برای رده سنی نوجوانان وزن نهم است.

قهرمان نوجوانان آسیا گفت: مشکلی با حریفانم نداشتم و تمامی بازی هایم را با اخلاف بالای ۲۰ به پایان رساندم اما چالش این مسابقات برای من آسیب دیدگی بود که گریبانگیرم شد به طوری که انگشت دست راست من هفته قبل از بازی ها مو برداشته بود و یکی از دغدغه هایم، محافظت از دستم در برابر آسیب بیشتر بود.

توکلی همچنین گفت: البته این هم خاطر نشان کنم که ۲ ملی پوش ما در مسابقات بابلسر، مسابقات خود را واگذار کرده بودند و اغلب بازیکنانی که نام و نشان نداشتند هم با تمام انگیزه در میدان حاضر می شدند چنانچه تعدادی از بازی ها را هم در ابتدای کار عقب افتادم و سپس جبران کردم.

پس از کسب طلای مسابقات نوجوانان کشور ۹۸ در بابلسر با پیروزی بر زینب قنبری از قم

او اذعان کرد که با شکست مبینا کلی وند شگفت زده شده است: “تعداد قابل توجهی از بازیکنان مستعد هم از رده سنی پایین تر به این مسابقات آمده بودند و قصد داشتند خودی نشان دهند. مبینا کلی وند که در مسابقات اردن آسیایی طلایی شد از بازیکن باانگیزه کرمانشاهی باخت و شوک سنگینی را به بازیکنان با تجربه وارد کرد. این انگیزه از سوی بازیکنان تازه وارد، به مسابقات جذابیت می بخشد.”

آناهیتا برای کارهای بزرگ، آن چه همه خوبان دارند یکجا دارد. فیزیک مناسب، اعتماد به نفس بالا، ذهن فعال و رفتار اجتماعی متناسب با یک قهرمان. شروع امیدوار کننده او می تواند به دورانی درخشان منتهی شود.

گرچه در ایران، مسیر پیشروی یک قهرمان به هزار و یک عامل خارجی وابسته است اما آناهیتا توکلی مثل سایر دختران باانگیزه تکواندوی ایران یک مسیر دارد: پیش رفتن، متوقف نشدن و امید به طلوع روزهای بهتر. او حداقل با این خط حرکت، هرگز افسوس گذشته را نخواهد خورد.

 **درباره تیتر: کافه ستاره، نام فیلمی موفق از سامان مقدم و محصول سال ۱۳۸۳ است و در اینجا به گروه ستاره های مستعد جوان تکواندوی ایران اشاره دارد.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=32554

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.