13

فریده شجاعی : تیم های ملی به اسپانسر نیاز دارند / بسکتبال بانوان تجربه بین المللی ندارد

  • کد خبر : 3315
  • 01 اردیبهشت 1397 - 10:43
فریده شجاعی : تیم های ملی به اسپانسر نیاز دارند / بسکتبال بانوان تجربه بین المللی ندارد

نایب رئیس فدراسیون بسکتبال در گفتگویی ویژه در مورد بسکتبال ایران در سال 97 صحبت کرد. از لزوم استعدادیابی در استان ها تا برنامه شلوغ برای تیم های ملی که باید برای آن ها اسپانسر جذب کرد.

به گزارش پایگاه خبری ورزش بانوان ایران IWSports  ؛ فریده شجاعی در اواخر سال 96 نایب رئیسی فدراسیون بسکتبال را عهده دار شد و اکنون در اولین سال حضورش در فدراسیون بسکتبال به دنبال ایجاد جایگاهی مستحکم تر برای بسکتبال بانوان است.

در یک روز سرد فروردینی در فدراسیون بسکتبال مهمان فریده شجاعی ، چهره برجسته و ماندگار ورزش زنان ایران شدیم . اظهارات شجاعی را در گفتگو با IWSports  می خوانید:

بسکتبال بانوان ایران و فقدان تجربه بین المللی

امسال 2 تیم ایرانی در مسابقات باشگاه های غرب آسیا شرکت کردند که شروع خوبی برای سال 97 بود. گرچه این 2 تیم مقامی کسب نکردند اما تجارب ارزشمندی به دست آوردند و درک کردند که ما در برابر سایر کشورها کار آسانی در پیش نداریم.

ما در بسکتبال نیاز به کار زیادی داریم البته استعدادهای ما با ارزش هستند اما برنامه ما ، برنامه ای بین المللی و برای کسب نتیجه در اعزام های خارجی نبوده است و دیدگاه ما بین المللی نیست. بسکتبال ما به طور فردی خوب است اما در کار تیمی مشکل داریم و دلیلش هم همین است که تجربه بین المللی در بسکتبال بانوان ما وجود نداشته است و شرایط موجود ، طبیعی است.

فرصت آزمون و خطا نداریم و باید به دنبال پیشرفت سریع باشیم و این پیشرفت سریع در سایه برنامه ریزی و پشتیبانی ایده آل محقق می شود.

بسکتبال 3 نفره به اندازه یک فدراسیون ، توان می طلبد

امسال ، بسکتبال 3 نفره رویدادهای زیادی در پیش دارد و پله پله در حال پیشرفت است و ما می توانیم تجربه کسب کنیم. مسابقات کاپ آسیا در پیش است و بعد از آن مسابقات جهانی 3 نفره در پیش خواهد بود و شهریور هم تیم ما در بازی های آسیایی جاکارتا شرکت می کند. تیم 5 بسکتبال 5 نفره ایران آذرماه باید در مسابقات جوانان آسیا شرکت کند و باز هم فرصت برای برنامه ریزی اصولی روی این تیم در اختیار داریم.

سال 97 ، سال پرکاری است و برنامه زیادی داریم اما واقعیت این است که امکانات ضعیف است. بودجه فدراسیون بسکتبال کفاف آماده سازی و اعزام تیم های ملی به رویدادهای مختلف بین المللی را نمی دهد و باید حتما اسپانسر جذب کنیم. کاری که در فدراسیون بسکتبال در حال انجام است در حقیقت کار 2 فدراسیون است و بسکتبال 3 نفره امروز به تنهایی به اندازه یک فدراسیون مستقل ، توان و تدارک می طلبد درست مثل فوتبال و فوتسال که زمانی در کنار هم بودند اما فوتسال آن قدر توسعه پیدا کرد که دارای ساز و کار و سازمان لیگ مستقل شد.

همه انرژی فدراسیون صرف تیم های ملی نخواهد شد

اگر قرار باشد در بخش بانوان توفیقی به دست بیاید ، نگاه مثبت مسئولین ، تعیین کننده است. خوشبختانه در فدراسیون بسکتبال ، این تمایل از سوی دکتر طباطبایی ریاست فدراسیون بسکتبال وجود دارد و ریاست فدراسیون را برای پیشبرد اهداف توسعه بسکتبال بانوان در کنار خود می بینیم. ما هم باید از این فرصت استفاده کنیم.

در برنامه های آتی فدراسیون بسکتبال ، تنها اعزام های برون مرزی مد نظر نیست. اگر بخواهیم همه انرژی را معطوف به تیم های اعزامی کنیم و بسکتبال داخلی را رها کنیم به مشکلات جدیدی برخواهیم خورد. این ، کاری است که باید به موازات هم باید پیش ببریم.

برنامه استعدادیابی در استان ها

پشتوانه سازی از اصول هر رشته ورزشی است. استعدادهای بسکتبالی قطعا در همه جای کشور وجود دارد و کاری که ما باید انجام دهیم یکی شناسایی آن ها و دیگری پرورش این استعدادها است. به زودی در نشستی مشترک با نواب رئیس هیئت های بسکتبال استان ها در تمام زمینه ها برنامه ها و تعاملاتی ترتیب می دهیم و استان ها را درگیر خواهیم کرد. برای استان هایی که در این ساز و کار فعال باشند نیز پاداش هایی در نظر گرفته می شود.

طرح بلند قامتان و توجه به شاخص های فیزیکی و شخصیتی

ما طرحی تحت عنوان بلند قامتان در سراسر استان ها در دستور اجرا داریم و در این طرح به دنبال شناسایی استعدادها خواهیم بود. در حقیقت ما به استعدادهایی نیاز داریم که هم فیزیک مناسب داشته باشند و هم توانایی بسکتبال بازی کردن در آن ها باشد. این استعدادیابی از طریق برگزاری فستیوال ها و مسابقات مهارتی بسکتبال صورت می گیرد و علاوه بر شاخص های رروانی و شخصیتی بازیکنان نیز در این طرح مورد ارزیابی قرار می گیرد.

مسابقات کشوری و بازنگری در همگروهی تیم های ناهمگن

در زمینه برگزاری لیگ های پایه ، این طرح را داریم که روال مسابقاتی ما با بخش مردان تقریبا یکسان شود. در برگزاری لیگ ها بازنگری صورت می گیرد و از همه مهم تر ، همگن بودن تیم هایی است که در مسابقات قهرمانی کشور با هم در یک گروه قرار می گیرند. در گذشته ، تیم های ناهمگن در برخی مناطق با هم در یک گروه بودند و مسابقه تیم های آن گروه با تیم سرآمد، جنبه یک طرفه داشت و در بازنگری جدید کمیته مسابقات ، این مشکل به طور توام هم در بخش مردان و هم در بخش زنان رفع می شود.

در حوزه برگزاری مسابقات پایه ، قرار است مسابقات رده نونهالان و مینی بسکتبال توسط آموزش و پرروش برگزار شود و این ، کار آموزش و پرورش است و استعدادیاب های فدراسیون بسکتبال بر کار نظارت دارند. در این زمینه با آموزش و پرورش تعامل می کنیم و اگر این کار مشارکتی به نحو احسن انجام شود کمک بزرگی به بسکتبال پایه کشور خواهد کرد. مسابقات رده های سنی بالاتر هم در بسکتبال 3 نفره و هم 5 نفره نیز توسط فدراسیون بسکتبال برگزار خواهد شد.

استفاده از کارشناس های استعدادیابی

همه ما به بازیکنان بلند قد، نگاه بسکتبالی داریم. من در دانشگاه وقتی یک دختر بلند قد را می بینم در حالی که شاید دیگر در سن شروع آموزش قرار نداشته باشد ، از او می پرسم بسکتبال بازی نمی کنی؟ و اگر پاسخ منفی بدهد می گویم حیف این قد و قواره نیست که بسکتبالیست نشدی؟ ناخودآگاه به سمت ویژگی های فیزیکی دختران جوان که برای بسکتبال مناسب است جذب می شویم. ما متخصص و کارشناس جذب استعدادهای فیزیکی در بسکتبال زیاد داریم و از وجود آن ها استفاده می کنیم.

ارزش مدال ورزشکار زن و مرد یکسان است

ارزش مدال برای یک خانم یا یک آقا برابر است پس اگر برای ورزش مردان هزینه می شود برای ورزش بانوان هم به همان اندازه هزینه شود زیرا خروجی که ما به دنبال آن هستیم یکسان است. علاوه بر این ، ورزش در حوزه بانوان نقش بسیار مهمی در حوزه فرهنگی و اجتماعی زنان دارد و روان یک دختر ورزشکار را برای آینده او تقویت می کند. من دختر ورزشکار دارم و زمانی که او را با هم سن و سالانش مقایسه می کنم می بینم که از نظر روانی و فکری چقدر متفاوت و قوی است. ما به این شادابی و قدرت روحی نیاز داریم.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=3315

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.