آیا مقایسه آمار خواجوی با دروازه بانان مرد منطقی است؟ | افرا ورزش | رسانه ورزش زنان ایران
19
بررسی بزرگنمایی کلین شیت دروازه بانی در لیگ زنان

آیا مقایسه آمار خواجوی با دروازه بانان مرد منطقی است؟

  • کد خبر : 39263
  • 08 دی 1398 - 11:15
آیا مقایسه آمار خواجوی با دروازه بانان مرد منطقی است؟
زهرا خواجوی با رکورد ۹۵۳ دقیقه در زمینه کلین شیت رکورددار شد اما آیا مقایسه آمار زهرا خواجوی با دروازه بانان مرد منطقی است؟

پایگاه خبری تحلیلی “دختران قهرمان” – لیگ برتر فوتبال بانوان طی روزهای گذشته از یک سو با قهرمانی نیم فصل تیم شهرداری بم با کسب حداکثر امتیاز و از سوی دیگر با رکورد زهرا خواجوی سنگربان تیم وچان کردستان با ۹۵۳ دقیقه حفاظت از دروازه بدون دریافت گل خبرساز شده است.

آنچه رسانه‌ها روی آن مانور دادند این بود که زهرا خواجوی موفق به شکستن رکورد پیام نیازمند دروازه بان سپاهان در لیگ برتر فوتبال مردان شده است و بالاتر از سنگربانان بزرگ فوتبال ایران قرار گرفته است.

این یعنی در این زمینه، خواجوی با دروازه بانان زن در ادوار لیگ برتر فوتبال زنان مقایسه نشد بلکه با جامعه بزرگ‌تری مورد قیاس قرار گرفت : دروازه بانان مَرد!

سوالی که در برخی محافل پیش آمد این بود که آیا این مقایسه از اساس و بنیان، درست است؟ قیاس زمانی منطقی به نظر می‌رسد که موضوع مقایسه دارای شرایط همسان یا نزدیک به هم باشد.

در نتیجه، قیاس مع الفارق با گذر زمان به فرآیندی فراموش پذیر تبدیل می‌شود زیرا از اساس، بی ریشه و حاصل برانگیختگی آنی اجتماعی است که خود از ناآگاهی اطلاعاتی سرچشمه می‌گیرد.

مطرح شدن زهرا خواجوی به عنوان رکورددار کلین شیت از این نظر که به توسعه برند فوتبال بانوان کمک کرد اتفاق مثبتی بود.

دخترها این فرصت را به دست آوردند تا نامشان در کنار نام‌های پرزرق و برق قرار گیرد و خواجوی، فوتبال زنان و باشگاهش وچان کردستان از این موضوع منتفع شدند.

در مورد اصل قضیه همچنان بحث وجود دارد. کسانی که با واقعیت لیگ برتر فوتبال بانوان آشنا هستند می‌دانند که نیمی از تیم‌های لیگ برتری از نظر توان تهاجمی حتی توان فشار وارد کردن روی دروازه تیم‌های قدرتمند را ندارند. آنها از پیش بازنده‌اند و حتی در ایجاد یک موقعیت جدی گل هم ناتوان هستند.

زهرا خواجوی فوتبال زنان دروازه بان

به عبارت بهتر، وچان کردستان از این نظر در کلین شیت قابل ستایش است که در بازی با شهرداری سیرجان و پالایش گاز ایلام گل نخورد. در بازی با سپاهان ناآماده و تازه جمع شده هفته دوم نیز، اوضاع می‌توانست به گونه دیگری پیش رود.

اکنون همین روند را به لیگ برتر فوتبال مردان بیاورید. پیام نیازمند در بازی با ضعیف‌ترین تیم لیگ نیز هر آن ممکن است دروازه‌اش باز شود. تیمی از قبل بازنده نیست و تیم‌ها شگفتی می‌آفرینند.

به همین دلیل است که در مورد مقایسه یک دروازه بان در لیگ برتر فوتبال زنان با یک دروازه بان در لیگ برتر مردان جای بحث وجود دارد. مدافعان مقایسه این قبیل آمارها می‌گویند در مورد آمار گل‌های فوتبال ملی با این روند نباید علی دایی و کریستیانو رونالدو را هم با هم مقایسه کرد.

دلیل آن ها این است که علی دایی بسیاری از گل‌هایش را به تیم‌های ضعیف مثل مالدیو و گوام و غیره زده است. آنها البته احتمالاً فراموش کرده‌اند بخشی از آمار گل‌های کریستیانو رونالدو نیز برابر سن مارینو و لیختن اشتاین و لوکزامبورگ است. این، شرایط برابری ایجاد می‌کند.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=39263

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.