13

ترویج بازیکن سالاری در برخی باشگاه‌ها | استخدام مربی فقط برای پر کردن نیمکت

  • کد خبر : 39582
  • 12 دی 1398 - 12:41
ترویج بازیکن سالاری در برخی باشگاه‌ها | استخدام مربی فقط برای پر کردن نیمکت

پدیده بازیکن سالاری در ورزش زنان یکی از مسائل پنهان است که در میان انبوه مشکلات ورزش بانوان فراموش می‌شود. نگاهی به لیگ‌های ورزش زنان کشور نشان می‌دهد این پدیده در رشته‌های مختلف به طور گسترده یا محدود وجود دارد.

آی دبلیو اسپورتس – پدیده بازیکن سالاری در ورزش بانوان بر خلاف ورزش مردان که به دلیل پوشش رسانه‌ای گسترده‌تر خیلی زود برملا می‌شود، پدیده‌ای پنهان و در خفا است و به همین دلیل جای بیشتری برای رشد دارد.

در تیم‌هایی که با پدیده بازیکن سالاری مواجه هستند، بازیکنان اسم و رسم دار و ملی پوش – یک یا چند بازیکن – بر تیم حکمرانی می‌کنند و نقش سرمربی در این تیم نقشی در حد دکور است به طوری که تصمیمات فنی تیم با بازیکن یا بازیکنان مشخصی است و مربی نیز برای حفظ آبروی خویش، خود را با بازیکنان حاکم در نمی‌اندازد.

یک از بازیکنان حاضر در یکی از لیگ‌ها که می‌خواهد نامش فاش نشود می‌گوید: در یک تیم، یک باند همه کارها را انجام می‌دهند. آنها تصمیم می‌گیرند چه کسی بازی کند. حتی در وقت استراحت میانه بازی نیز آنها هستند که تصمیمات فنی را به بازیکنان منتقل می‌کنند و ممکن است حرفی که مربی در آن زمان می‌زند را با تصمیم خود وتو کنند.

او می‌گوید: اگر بازیکنی با این نفرات در بیفتد و به آنها توجه نکند و قدرت آنها را نپذیرد در نتیجه یا بازی نخواهد کرد یا بیشتر اوقات روی نیمکت خواهد بود. آنها در نقل و انتقالات نیز ورود می‌کنند و اگر بازیکنی چهره شود ممکن است جایگاه او را تضعیف کنند. مربی هم به خاطر نتیجه نهایی، حاضر است شخصیت خود را زیر پا بگذارد و به حرف آنها با این بهانه که تجربه ملی دارند گوش کند.

ورزشکاری در یک رشته دیگر نیز می‌گوید که تقلای مربی در کنار خط در خلال مسابقات تیمش عملاً کاری بیهوده است زیرا او حتی امکان تعویض بازیکن دلخواهش را هم ندارد و یک نفر در تیم همه کاره است. او تصمیم می‌گیرد چطور و با چه بازیکنانی بازی را شروع کنیم و تاکتیک را چه زمانی تغییر دهیم. او توانمند است اما واقعیت این است که او مربی – بازیکن است و ما مربی دیگری غیر از او نداریم.

در مورد نقش بازیکنان در تیم‌ها و ایجاد باندهای درون تیمی زمزمه‌های زیادی به گوش رسیده است و این باندها در رشته‌های مختلف و در تیم‌های پرستاره بیشتر ظرفیت توسعه دارند. فقط کافی است باشگاه به بازیکنی که ظرفیت اختیارات را ندارد میدان دهد و در آن صورت مربی کاملاً حذف می‌شود و نقش آن برای تزیین ویترین تیم خواهد بود.

بروز این پدیده در ورزش – چه مردان و چه زنان – به معنای تضعیف جایگاه مربی، شخصیت حقوقی باشگاه و سایر بازیکنان است حتی اگر یک تیم قهرمان شود. مهر بازیکن سالاری تا آخر عمر روی پیشانی همه نفراتی که درگیر چنین پروسه‌ای بوده‌اند، خواهد ماند. این در حالی است که ورزش زنان به ساختارسازی اصولی نیاز دارد و بازیکن سالاری یک ضربه محکم به ساختار یک تیم است.

*عکس تزیینی است

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=39582

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.