سارا خادم الشریعه از تیم ملی شطرنج کناره گیری کرد | سکوتم از رضایت نیست | آی دبلیو اسپورتس | افرا ورزش | رسانه ورزش زنان ایران
18

سارا خادم الشریعه از تیم ملی شطرنج کناره گیری کرد | سکوتم از رضایت نیست

  • کد خبر : 40224
  • 23 دی 1398 - 14:25
سارا خادم الشریعه از تیم ملی شطرنج کناره گیری کرد | سکوتم از رضایت نیست

سارا خادم الشریعه ستاره بین المللی شطرنج ایران و بانوی شاخص ایران در رنکینگ فدراسیون جهانی شطرنج “فیده” از تیم ملی شطرنج کناره گیری کرد. او این تصمیم را از طریق صفحه شخصی خود اعلام کرده است.

حامد اسماعیلیآی دبلیو اسپورتس – در حالی که جامعه ورزش ایران تحت تاثیر پناهندگی کیمیا علیزاده بانوی مدال آور المپیکی ایران قرار دارد این بار سارا خادم الشریعه با تصمیم خود شوک دیگری را به ورزش ایران وارد کرد. این شوک، گرچه در ابعادی کوچک‌تر رخ داده اما زمان آن، تمدید کننده حال و هوای امروز ورزش ایران است.

سارا خادم الشریعه یکشنبه ۲۲ دی ۹۸ با انتشار تصویری از خود بر روی صفحه شخصی اش در اینستاگرام با درج عبارت ” از تیم ملی استعفا” اعلام کرد که دیگر نمی‌خواهد برای تیم ملی شطرنج ایران مسابقه دهد. او برای این تصمیم هیچ دلیلی بیان نکرده است.

سکوت خادم الشریعه در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی، نوعی حمایت از اندوه عمومی در پی حوادث اخیر به ویژه سانحه سقوط هواپیمای مسافربری توسط سامانه موشکی سپاه و همچنین پشتیبانی از تصمیم کیمیا علیزاده تلقی شده است گرچه خادم الشریعه در این باره حرفی نزده است.

خادم الشریعه شاخص ترین چهره شطرنج زنان ایران در تاریخ این رشته محسوب می‌شود و در آخرین رده بندی فدراسیون جهانی شطرنج فیده در رتبه سیزدهم زنان جهان قرار داشته است. اوضاع در شطرنج در هفته‌های اخیر پرمخاطره پیش رفته است.

میترا حجازی پور شطرنج باز ایران در مسابقات جهانی روسیه نیز با کشف حجاب در این مسابقات شرکت کرد تا فدراسیون شطرنج اعلام کند وی را پس از ۱۸ سال حضور در تیم ملی ایران، از تیم ملی اخراج کرده است. همچنین یک داور جهانی شطرنج نیز شرایط مشابهی ایجاد کرده است.

چرا سارا می‌رود و خیلی‌ها نمی‌روند؟

اگر تصمیم سارا خادم الشریعه را نوعی اعتراض به فضای ناآرام کشور تلقی کنیم این سوال پیش می‌آید که آیا سایرین نیز باید با اقدامی از سر همدردی یا اعتراض از تیم ملی کناره گیری کنند؟

چنین اقدامی ممکن نیست زیرا تحرکات دسته جمعی می‌تواند تبعات تاگواری برای ورزشکاران ایجاد کند. از سوی دیگر بسیاری از ورزشکاران از نظر مالی یا هر وضعیت دیگر، امکان مهاجرت را در صورت وداع با تیم ملی ندارند و تیم ملی را سکوی پرتاب خود می‌دانند.

به عبارت دیگر خداحافظی از تیم ملی زمانی معنا پیدا می‌کند که شخص دیگر نیازی به تیم ملی یا حمایت فدراسیون یا وزارت ورزش دولت متبوعش نداشته باشد و این در قبال سارا خادم الشریعه صادق است. بنا بر این این فدراسیون شطرنج ایران و وزارت ورزش هستند که به سارا نیاز دارند و نه بالعکس.

بدین ترتیب سارا خادم الشریعه در موقعیت غالب قرار می‌گیرد، اقدام می‌کند و حمایت بخش قابل توجهی از بدنه جامعه ورزش را نیز با خود دارد گرچه رسانه‌های دولتی و مقامات ورزشی این امکان را ندارند که در مورد او قضاوتی نزدیک به واقعیت داشته باشند. آنها یا باید سکوت کنند یا طرف حاکمیت را بگیرند.

سارا خادم الشریعه سکوتی نه از سر رضایت کرده تا مجبور نباشد اظهار نظرات متناقض را بشنود. سکوتی که کیمیا علیزاده پیشه نکرد، با لحنی تهاجمی تاخت و در نتیجه امروز همه عرق‌های ریخته و تلاش‌های گذشته‌اش به راحتی با واژه‌هایی غیر منصفانه از سوی برخی افراد به قضاوت گذاشته می‌شود.

آنچه واضح است این است که روی محبوبیت سارا با کناره گیر‌ی اش از تیم ملی خط هم نمی افتد.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=40224

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.