13

سپاهان قطب ورزش زنان ایران

  • کد خبر : 43082
  • 24 اسفند 1398 - 10:55
سپاهان قطب ورزش زنان ایران

اگر اصل ” تیم‌های بزرگ از کسب جام خوشحال می‌شوند و تیم‌های کوچک از بردن تیم‌های بزرگ” را در نظر بگیریم، سپاهان در بخش اول ماجراست. آنها همواره سودای بهتر شدن، ارتقای رتبه، قهرمانی و یا حفظ جام را دارند…

حامد اسماعیلی – آی دبلیو اسپورتس : ورزش زنان با وجود کمبودها در زمینه حامی مالی و پشتیبان در نقاط مختلف کشور، نقاط روشن و قابل اتکایی نیز دارد. آنالیز سرمایه گذاری در ورزش زنان، همه نگاه‌ها را به نصف جهان جلب می‌کند. جایی که ذوب آهن با وجود کاهش بودجه بخشی از سنگرها را حفظ کرده و نامی نو نیز به جمع حامیان پیوسته اما فولاد مبارکه سپاهان نه تنها در خانه، که در تمام سرزمین، نقش اول حمایتی از ورزش زنان را بر عهده دارد.

به عبارت دیگر اگر یک دختر ورزشکار مستعد در اصفهان باشید غیر ممکن است که فرصتی برای میدان دیدن توسط باشگاه‌های بزرگ شهر نداشته باشید. در این شرایط مسئولیت پذیری طلایی در نصف جهان، سپاهان را به قطب ورزش زنان تبدیل می‌کند.

رویکردی که از افکار باز و روشن هیئت مدیره این باشگاه و سازمان اداری قدرتمند آن در باغ فردوس می‌آید. قدم نهادن به خانه سپاهان، شما را متوجه می‌کند که به فضایی گام نهاده‌اید که اتمسفری متفاوت دارد.

در میان سرمایه گذاری وسیع در ورزش مردان، زنان در سپاهان سهم قابل توجه و امیدبخشی از توسعه ورزش قهرمانی و همگانی دارند. مجموعه فولاد مبارکه، تیم‌هایی را در زمینه ورزش همگانی سازماندهی می‌کند که در رشته‌های مختلف با هزینه باشگاه، فعال هستند اما در زمره تیم‌های لیگی این باشگاه قرار ندارند.

در حوزه قهرمانی، بخش‌های جذاب داستان از راه می‌رسد جایی که سپاهان متولی حمایت از بسیاری از قهرمانان در رشته‌های مختلف است، تیم‌های آن در سطوح برتر کشور همواره مدعی کسب جام و حضور بر روی سکو هستند و از همه مهم‌تر، برند سپاهان به آنها شخصیت و هویتی متفاوت از ورزشکارانی می بخشد که در تیم‌های کوچک حضور دارند.

اگر اصل ” تیم‌های بزرگ از کسب جام خوشحال می‌شوند و تیم‌های کوچک از بردن تیم‌های بزرگ” را در نظر بگیریم، سپاهان در بخش اول ماجراست. آنها همواره سودای بهتر شدن، ارتقای رتبه، قهرمانی و یا حفظ جام را دارند و در مقابل، پیروز شدن برابر آنها، شیرینی خاصی برای کوچک‌تر ها دارد زیرا توانسته‌اند یک تیم بزرگ را متوقف کنند.

دامنه فعالیت؛ از بسکتبال تا شمشیربازی

باشگاه فولاد مبارکه سپاهان امسال ۱۳ تیم در سطح قهرمانی ورزش زنان داشت که ۹ تیم آن در لیگ‌های بزرگسالان کشور شرکت کردند. سپاهان در لیگ دوگانه (دو و دوچرخه سواری) در خانه برای سومین بار متوالی قهرمان شد، در ووشو که لیگ آن هنوز به پایان نرسیده جدی ترین مدعی برای تکرار قهرمانی فصل گذشته است و در لیگ والیبال نشسته نیز با کسب جام، در قهرمانی هت تریک کرد.

تیم بسکتبال سپاهان، یک مورد ویژه بود. آنها با تیم جوانان خود وارد لیگ دسته دوم بزرگسالان کشور شدند و با میانگین سنی ۱۸ سال و ۳ ماه همراه با اکسون تهران، جواز حضور در دسته اول را کسب کردند. بسکتبال در باشگاه سپاهان به تدریج جایگاه قابل توجهی پیدا می‌کند. اصفهان مرکز مهمی برای بسکتبال زنان ایران به شمار می‌آید و تیم نوجوانان سپاهان نیز یکی از تیم‌های قدرتمند کشور است و امسال نایب قهرمان کشور شد.

در هندبال، باشگاه سپاهان ۴ تیم در ۴ رده سنی دارد. سپاهان در لیگ برتر چهارم شد، در رده نوجوانان بر خلاف سال گذشته که قهرمان شده بود چهارم شد و در نونهالان نیز همین رتبه را کسب کرد. تیم جوانان سپاهان نیز هنوز مسابقات خود را انجام نداده است.

در دو و میدانی، فولاد مبارکه فصل را با رتبه سوم و کسب سکو پس از دانشگاه آزاد و آسان پرداخت به پایان برد و در فوتبال، در شرایطی که فصل هنوز به پایان نرسیده اما سپاهان فصل را با رتبه چهارم به پایان خواهد برد. سپاهان تیم شمشیربازی زنان نیز دارد که سال گذشته قهرمان کشور شد اما لیگ ۹۸ هنوز برگزار نشده است.

همچنین تیم تنیس روی میز سپاهان که البته جزء تیم های رسمی این باشگاه نیست در پایان مرحله نخست لیگ، چهارم شده و بهار آینده مسابقات مرحله نهایی خود را برگزار می‌کند.

جای چه رشته‌هایی خالی است؟

سرمایه گذاری وسیع و حرفه‌ای سپاهان روی تیم‌های خود سبب می‌شود تمامی فدراسیون‌ها از حضور سپاهان استقبال کنند اما جای سپاهان در رشته‌های مدال آور خالی است. کاراته و تکواندو، رشته‌های موفق ورزش ایران در میادین بین المللی و کبدی، دارای بهترین جایگاه تیمی در ورزش زنان در بازی‌های آسیایی رشته‌هایی هستند که ورود سپاهان به آنها یاری بزرگی به این رشته‌ها خواهد بود.

با این وجود وسعت کنونی سرمایه گذاری ارزشمند سپاهان در ورزش زنان به اندازه‌ای هست که سپاهان را تاثیرگذارترین باشگاه ورزشی کشور بر ورزش زنان بدانیم. سپاهان به ورزش زنان اعتبار می بخشد و نقش ساختار مدیریتی سپاهان در این زمینه، الگو آفرین و شایسته تقدیر است.

این یادداشت در شماره اول “قهرمانان” نشریه دیجیتال ورزش زنان ایران نیز منتشر شده است

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=43082

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.