17

نگاهی به لیگ کبدی 98 : اقتدار پایتخت نشینان و پدیداری ستاره های نوجوان

  • کد خبر : 43139
  • 24 اسفند 1398 - 15:59
نگاهی به لیگ کبدی 98 : اقتدار پایتخت نشینان و پدیداری ستاره های نوجوان

تمهیدات در مورد دانش داوران و مربیان و نیز سازماندهی رسانه‌ای لیگ زنان می‌تواند کبدی زنان را وارد فضایی کند که شایسته آن هستند. فراموش نکنیم که کبدی، طلای جاکارتا را در چنگ دارد و نباید مورد بی مهری قرار گیرد. کبدی لایق شخصیتی بالاتر است.

مهتا قره داشی – آی دبلیو اسپورتس : کبدی از جمله رشته‌هایی است که با وجود کسب موفقیت به عنوان اولین دارنده طلای تیمی زنان در بازی‌های آسیایی آن طور که باید مورد توجه رسانه‌ها قرار نگرفته و این موضوع سبب شده ستارگان این رشته در پشت پرده بی‌خبری باقی بمانند و مردم شناختی نسبت به این رشته مهیج و سراسر زیبایی نداشته باشند.

بی تردید اگر بخواهید کبدی زنان را تعریف کنید نمی‌توانید به سادگی از نام خلج عبور کنید. بازیکنی که الگوی بسیاری از ورزشکاران جوان این رشته است و تصویر او، کاور صفحات مجازی برخی از دوست داران کبدی. البته که کبدی ایران ستاره، فراوان دارد.

لیگ برتر کبدی در حالی به پایان رسید که البته جای او در این دوره خالی بود. لیگی که ابتدا قرار بود با ۱۰ تیم آغاز شود اما با ۷ تیم پایان یافت. تیم کبدی فارس اولین تیمی بود که بعد از قرعه کشی مرحله نخست از حضور در لیگ برتر منصرف شد و به همه تیم‌ها یک دور استراحت را هدیه داد.

کرمان و گیلان تیم‌هایی بودند که جوانان ساختار اصلی آنها را تشکیل می‌دادند؛. این دو تیم که علاوه بر کسب تجربه و بازیکن پروری برای آینده وارد لیگ شده بودند باعث و بانی پیروزی‌هایی بااختلاف امتیاز بالا برای تیم‌های بالانشین شدند اما هر ۲ تیم در ایستگاه سوم لیگ چهار مرحله‌ای پا پس کشیدند تا خراسان رضوی تنها تیم جوان لیگ برتر باشد.

در این میان، خراسان رضوی کم سن و سال ترین بازیکن لیگ را با ۱۳ سال سن در اختیار داشت. تیم شمال شرق ایران با میانگین تقریبی ۱۵ سال جوان‌ترین تیم و شگفتی این دوره از لیگ برتر لقب گرفت گرچه در چند بازی از بازیکنی همچون افخم، مربی – بازیکن شاخص خود بهره می‌برد اما بدون اتکا به این بازیکن توانست مقابل تیم‌های مدعی تا ۱۰ امتیاز پیش بیفتد.

این تیم حتی توانست تیم قزوین که رتبه سوم این دوره را تصاحب کرده را در خانه‌اش شکست دهد. بازنده محترم نبرد با غول‌ها، نوید بخش طلوع جوانانی از شرق ایران بود که می‌توانند تا سالیان سال تیم ملی را بی‌نیاز کنند.

تهران؛ بی رقیب در اوج

تیم قهرمان دوازدهمین دوره لیگ برتر کبدی «تهران الف» از بازیکنانی همچون آزاده صیدی و سلیمه عبدالله بخش بهرمند بود. گرچه آنها، همه تیم نبودند اما وجودشان کافی بود تا تهران الف نتیجه را با اختلاف امتیاز دلخواه به سود خود به پایان رساند.

سلیمه عبدالله بخش با قدمت چندساله در بدنه تیم ملی پیش از بازی‌های آسیایی جاکارتا تیم ملی خداحافظی کرد و حالا در نقش مربی در سطح اول کبدی حاضر است. دانش و تجارب ارزنده عبدالله بخش می‌تواند او را به یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های کبدی ایران تبدیل کند.

تهران سرسخت و قزوین منسجم با خدا بنده لو

در این دوره تهران نماینده دیگری نیز داشت. تیم «تهران ب» که توانست با توجه به حضور چند ملی پوش صاحب نام، عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کند. شهرآورد دو تیم تهرانی از جذابیت‌های لیگ به شمار می‌آمد و رقابت بالای بین این دو تیم که هرکدام می‌خواستند به نحوی برتری خود را نسبت به دیگری به رخ بکشند حساسیت رویارویی آنها را دو چندان می‌کرد.

قزوین، ایلام، سیستان و بلوچستان و امید جلین گلستان نیز ۴ تیم دیگر بودند که برای سومی می‌جنگیدند و در پایان این قزوین بود که با محوریت فاطمه خدابنده لو بازیکن همه کاره و فوق العاده خود توانست گوی سبقت را از دیگر رقبای خود برباید و صاحب سکوی سوم لیگ کبدی شود.

معضل ویدئو چک

با وجود برگزاری مسابقات در چهار شهر تهران، قزوین، مشهد و ایلام انتقادات زیادی به داوری و همچنین استفاده از ویدئو چک وارد بود. در تهران و مشهد دوربین‌های استانداردی برای این منظور مورد استفاده قرار گرفت اما در ایلام و قزوین امکانات لازم برای بهره‌مندی از ویدئو چک فراهم نبود و در بیشتر صحنه‌های حساس، در مورد درستی تصمیم داوران تردید وجود داشت.

همین امر سبب اعتراضات زیادی به داوری شد و مربیان لیگ کبدی می‌گویند برخی از این اشتباهات تاثیرگذار بود. فدراسیون کبدی در پایان دوره دیگری از لیگ برتر زنان، باید به دنبال فراهم سازی ابزار لازم برای توسعه کبدی زنان باشد.

علاوه بر سخت افزارها، تمهیدات در مورد دانش داوران و مربیان و نیز سازماندهی رسانه‌ای لیگ زنان می‌تواند کبدی زنان را وارد فضایی کند که شایسته آن هستند. فراموش نکنیم که کبدی، طلای جاکارتا را در چنگ دارد و نباید مورد بی مهری قرار گیرد. کبدی لایق شخصیتی بالاتر است.

این یادداشت در شماره اول “قهرمانان” نشریه دیجیتال ورزش زنان ایران نیز منتشر شده است



لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=43139

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.