19

نازلی بیات ماکو و غلامرضا تختی در یک قاب (عکس)

  • کد خبر : 43143
  • 25 اسفند 1398 - 1:12
نازلی بیات ماکو و غلامرضا تختی در یک قاب (عکس)

در دورانی که المپیک رنگ و لعاب امروز را نداشت و در عین حال، ورزشکاران زن در ایران کم جمعیت، محدود بودند نازلی بیات ماکو مسیری را طی کرد که بعدها میراث دختران ورزشکار ایران شد. بعد از این بازی‌ها، برای ۲ دوره دخترها به المپیک اعزام نشدند تا المپیک ۱۹۷۶ مونترال از راه رسید.

آی دبلیو اسپورتس : عکسی به‌جامانده از المپیک ١٩٦٤ توکیو که سال ۱۳۴۳ به چاپ رسیده. غلامرضا تختی بزرگ پهلوان ایران در کنار نازلی بیات ماکو. نازلی بیات یکی از چهار دختری است که برای اولین بار از ایران در المپیک شرکت کردند. نازلی در آن زمان نوزده سال داشت و در پرش ارتفاع در المپیک توکیو شرکت کرد.

نازلی ۱۹ ساله در پرش ارتفاع، برای شروع در مرحله مقدماتی باید از روی مانع ۱۵۵ سانتیمتری می‌پرید که ناکام ماند. او از این نظر برای ورزش ایران یک اسطوره محسوب می شود که یکی از اولین ها در تاریخ حیات ایران است.

در دورانی که المپیک رنگ و لعاب امروز را نداشت و در عین حال، ورزشکاران زن در ایران کم جمعیت، محدود بودند نازلی بیات ماکو مسیری را طی کرد که بعدها میراث امثال سپیده توکلی شد. بعد از این بازی‌ها، برای ۲ دوره دخترها به المپیک اعزام نشدند تا المپیک ۱۹۷۶ مونترال کانادا از راه رسید.

ژولیت گفرکف در پرتاب دیسک، سیمین صفامهر در دو ۱۰۰ متر و پرش طول و جمیله سروری در ژیمناستیک دیگر المپیک اولی‌های ایران بودند که در توکیو مسابقه دادند و اکنون بار دیگر توکیو میزبان المپیکی است که دیگر دختران ایران در دو و میدانی در آن حضور ندارند.

همچنین درباره سایر دختران المپیک توکیو بد نیست بدانید جمیله سروی تا چندی پیش هم نایب رئیس فدراسیون ژیمناستیک بود و یکی از چهره‌های ماندگار تاریخ ورزش زنان ایران به شمار می‌رود.

نازلی بیات ماکو در شهریور ۹۷ و در ۷۳ سالگی در انگلیس از دنیا رفت. همین تصویر و معدود اسناد درباره زندگی او باقی مانده که اطلاعات کمی در مورد او می دهد اما همین بس که امروز نام او را زنده نگه داشته ایم.

این یادداشت در شماره اول “قهرمانان” نشریه دیجیتال ورزش زنان ایران نیز منتشر شده است

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=43143

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.