22

۱۰ پرده از تکواندوی ایران در سال ۹۸

  • کد خبر : 43564
  • 03 فروردین 1399 - 13:16
۱۰ پرده از تکواندوی ایران در سال ۹۸

قدم به سال 99 نهاده ایم و با تکیه بر اصل “امید هرگز نمی میرد” همچنان با رویا زندگی می کنیم. تکواندو، این بخش جدا نشدنی زندگی ما سالی پرفراز و نشیب را سپری کرد. این ، 10 پرده از تکواندوی ایران در سال 98 است.

پایگاه خبری ورزش زنان ایران : سال ۹۸ به پایان رسید و در سالی که برگزاری مسابقات قهرمانی آسیا در لبنان می‌توانست مهم‌ترین رویداد سال باشد، ویروس شرقی همه چیز را تحت تاثیر قرار داد. حالا نگاهی داریم به ۱۰ پرده از تکواندوی ایران در سال ۹۸. به امید این که پایان دهه نود برای تکواندو زیباتر باشد.

۱۰) مدال برنز ملیکا میرحسینی در یونیورسیاد: با ۳ پیروزی برابر حریفانی از اتریش، اسپانیا و چین تایپه، ملیکا میرحسینی در ناپل، مدال برنز دانشجویان جهان را کسب کرد. ایران در این مسابقات در تیر ۹۸ در مجموع ۴ نماینده داشت: میرحسینی وکیلی، ناهید کیانی، پریسا جوادی و زهرا شیدایی.

۹) قهرمانی البرز و مازندران در مسابقات کشوری: در مرداد ۹۸ و در مسابقات قهرمانی بزرگسالان کشور در تبریز، البرز با ۵ طلا و ۳ نقره با قدرت، قهرمان شد و بالاتر از مازندران قرار گرفت. نگار قدیانی، دنیا محمدی، نگین ناصر بخت، زهرا شیدابی، تینا مدانلو، یلدا ولی نژاد، کیمیا همتی و زینب اسماعیلی طلا یی‌های این مسابقات بودند.

در مسابقات نوجوانان کشور در بابلسر مازندران با ۵ طلا ذخایر قدرتمند خود را به رخ کشید. تهران و البرز دوم و سوم شدند. هانیه حسن نژاد، پارمیدا خوشدل، مهشاد احوطی، سعیده نصیری، شاپرک نجفی، نسترن ولی زاده، مریم رضانژاد، تینا مدانلو، نازنین تنکابنی و آناهیتا توکلی نفرات قهرمان اوزان دهگانه این مسابقات بودند.

۸) مصدوم‌ها، بازگشت ها و غیبت ها: مبینا نژاد ستاره گیلانی پس از غیبتی طولانی در هفته پنجم لیگ برای تیم هیئت جنوب شرق به میدان رفت، رویا عابدی را شکست داد و دوباره رفت.

کیمیا علیزاده هم هشتم مهر در هفته اول لیگ به میادین برگشت، برابر پریسا ادراکی از تیم مرکزی ۱۵ بر ۶ پیروز شد، دوباره آسیب دید و رفت که رفت. در لیست بلند مصدومان، زهرا شیدایی و مهسا پورمیرزای با مصدومیتی جدی مواجه شدند. کوثر اساسه در مقطعی حساس دچار آسیب دیدگی شد، زهرا پوراسماعیل همین وضعیت را داشت.

هانیه بخشی نیز در جریان مسابقات انتخابی تیم ملی تکواندو و در وزن پنجم، به دلیل آسیب دیدگی نتوانست به مبارزه برابر عالمه پوشیان ادامه دهد و در نتیجه مجبور شد شکست را بپذیرد.

۷) شکست‌های عجیب: تکواندو است و هزار اتفاق. عجیب‌ترین شکست‌های سال (در مسابقات داخلی) می‌تواند متعلق به غزل سلطانی و مبینا کلی وند در مسابقات نوجوانان در بابلسر و تینا مدانلو برابر عالمه پوشیان در انتخابی ورود به اردوی تیم ملی باشد. از شکست غیرمنتظره ناهید کیانی برابر مبینا کلی وند نیز نباید عبور کرد. مبارزه اول مهر در مقدماتی ورود به اردوی ملی.

۶) کشمکش یک انتقال : ملیکا میرحسینی علاوه بر مدالش در ناپل و استانبول و مبارزات بعضا پرتنش در لیگ کوثر، همزمان با آغاز لیگ خبرساز شد.در کشمکش بین فتح صدر و کن، او در متن ماجرای دریافت رضایت نامه بود. در نتیجه پیغام و پسغام‌ها، کن کوتاه آمد تا او از هفته پنجم در لیگ آفتابی شود. از قضا در اولین مسابقه اش هم برابر تیم سابق به میدان رفت.

۵) مشت پای چشم کوثر: در انتخابی گرند اسلم، یک مشت پای چشم کوثر اساسه که در آن مسابقات کاملاً هم آماده بود، سبب شد اجازه ادامه مسابقات – به دلیل محافظت از سلامتی او – به کوثر داده نشود. تصویر مشت پای چشم کوثر اساسه به یکی از شات های ماندنی تکواندو ۹۸ تبدیل شد. کوثر، صورت زخمی ۹۸ بود. او سال پرمخاطره ای را سپری کرد.

۴) پایان دوران شکست ناپذیری کن: از آخرین باری که کن در یک مسابقه رسمی لیگ بازنده شده احتمالاً مدت بسیار زیادی می‌گذشت. با این حال فتح صدر البرز روز جمعه ۸ آذر ۹۸ و در هفته پنجم لیگ رکورد شکست ناپذیری را از کن گرفت. گرچه لیگ نیمه تمام مانده و تکلیف قهرمان آن مشخص نیست اما کن وعده داده آن شکست را در خط پایان لیگ معوقه ۹۸ جبران می‌کند.

۳) قهرمانی آینده سازها در رده‌های پایه: در سال ۹۸ تکواندوی ایران در رده سنی نونهالان قهرمان آسیا و جهان شد و در نوجوانان قهرمانی قاره را کسب کرد. در مسابقات نونهالان آسیا در اردن دختران ایران با ۵ طلا و ۲ برنز قهرمان آسیا شدند.

مونا عبدی، مهدیس علیزاده، ساناز عباس پور ، مبینا نعمت زاده و پونه جعفر صالحی طلا گرفتند و بیتا توپچیان و فاطمه رحمانی صاحب برنز شدند. اعظم درستی مربی ایران، بهترین مربی تورنمنت و پونه جعفر صالحی فنی‌ترین بازیکن شد.

در اردن و در مسابقات رده نوجوانان نیز، ایران با ۵ طلا و ۲ نقره قهرمان شد. مبینا کلی‌وند، غزل سلطانی، آناهیتا توکلی، نگار اسماعیلی و یلدا ولی نژاد طلا و تینا مدانلو و نسترن ولی زاده نقره به دست آوردند.

همچنین در مسابقات نونهالان جهان در ازبکستان، ایران با ۶ مدال طلا و یک نقره قهرمان شد. ساناز عباس پور، پونه جعفر صالحی، پرنیا سلمانی، مبینا نعمت زاده، مبینا بخشی نژاد، زهرا زرین نعل طلایی‌ها و ستایش قهرمانی، نقره‌ای ایران در این مسابقات بود. اعظم درستی به عنوان بهترین مربی جهان و ساناز عباس پور به عنوان فنی‌ترین بازیکنان مسابقات تاشکند انتخاب شد.

۲) نقره مهلا مومن زاده در منچستر: در اردیبهشت ۹۸ مهلا مومن زاده مهم‌ترین افتخار تکواندوی زنان ایران در سالی که گذشته را به دست آورد. او در مسابقات قهرمانی جهان در منچستر شگفتی ساز شد و نقره وزن ۴۶- کیلوگرم را از آن خود کرد.

ناهید کیانی در یک هشتم، پریسا جوادی در یک چهارم با شکست برابر جید جونز، یلدا ولی نژاد و اکرم خدابنده در یک شانزدهم و کیمیا همتی در یک هشتم (با وجود پیروزی بر لورن ویلیامز و پس از شکست برابر فریدا عزیزوآ) حذف شدند. مهرو کمرانی پس از شکست اکرم خدابنده برابر کانسل دنیز قزاق در اولین گام در منچستر گفته بود که بازی برابر کانسل دنیز بهترین نمایش او بوده است.

۱) خداحافظ کیمیا: کیمیا علیزاده رفت و پناهنده شد. در یک نشست خبری در آلمان درباره خروجش صحبت کرد، یک بیانیه بلند بالا در صفحه شخصی اش منتشر کرد و از تکواندوی ایران – احتمالاً برای همیشه – محو شد.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=43564

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.