13

داستان شهرداری سیرجان | حرفه‌ای های جنوب

  • کد خبر : 44008
  • 23 فروردین 1399 - 7:35
داستان شهرداری سیرجان | حرفه‌ای های جنوب

جک دورسی می‌گوید موفقیت هیچگاه تصادفی نیست بلکه حاصل برنامه‌ریزی، اشتیاق، تمرین مداوم، تمرکز و مقاومت در برابر ناملایمات است. عواملی که باشگاه شهرداری سیرجان با کارگردانی مریم جهان‌نجاتی سرلوحه خود قرار داده است. موفقیت برای آن‌ها دور از دسترس نیست.

آیت الرحمان صالحی – پایگاه خبری ورزش زنان ایران : برای اینکه در لیگ برتر فوتبال زنان به قهرمانی دست پیدا کنید، خیلی خوب بودن کافی نیست! شما باید عالی باشید زیرا هر اندازه نیز خوب باشید و در نهایت نتوانید از سد شهرداری بم بگذرید یعنی خداحافظی با قهرمانی.

با گذشت ۱۱ دوره از رقابت‌های لیگ برتر فوتبال زنان، تیم‌های زیادی آمدند و رفتند و در حال حاضر هیچ نامی از آن‌ها نیست و نکته جالب آنکه برخی از این تیم‌ها به مقام قهرمانی نیز دست یافتند و با جام به دست فراموشی سپرده شدند و تنها نامی از آنها به یادگار مانده است.

از بال‌گستر مازندران گرفته که اولین جام تاریخ فوتبال زنان، که به صورت متمرکز تحت عنوان لیگ یک برگزار شد را بالای سر برد تا شن‌سای اراک و آینده‌سازان میهن نجف آباد که به ترتیب قهرمان سومین و نهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر شدند.

با سپری شدن ادوار مختلف لیگ فوتبال زنان، کار برای نمایندگان استان کرمان به گونه‌ای دیگر رقم خورد. وقتی ۷ قهرمانی از ۱۱ دوره لیگ متعلق به یک استان باشد، یعنی حساب ویژه‌ای روی استان کرمان باز می‌شود و خواه ناخواه باید این استان را قطب فوتبال زنان ایران بنامیم.

طبیعی‌است که تیم شهرداری بم به واسطه کسب ۶ قهرمانی به عنوان برند اصلی این استان تلقی شود اما نباید صرف قهرمانی را به عنوان شاخصه اصلی ارزیابی یک باشگاه در نظر گرفت. بازیکن‌سازی و توجه به فوتبال پایه، معرفی پدیده و ایجاد شور و نشاط اجتماعی فاکتورهایی هستند که بدون شک یک باشگاه را از دیگر باشگاه‌ها متمایز می‌کند و آن را به سمت حرفه‌ای شدن سوق می‌دهد.

شاید در تمامی این سال‌ها به واسطه قهرمانی‌های متعدد شهرداری بم تمامی نگاه‌ها بر این تیم معطوف شده باشد اما کم لطفی ا‌ست که از خدمات ارزنده باشگاه کنونی شهرداری سیرجان با معمار آن، مریم جهان‌نجاتی، که از سال ۸۶ به عنوان ارتش تک نفره در خط مقدم آن حضور دارد، به سادگی گذر کنیم.

شهرداری سیرجان آینده روشنی خواهد داشت که این باشگاه را از دیگر تیم‌ها متمایز می‌کند. در ادامه به تاریخچه و عوامل موفقیت محتمل این باشگاه می‌پردازیم.

از فریکو تا شهرداری؛ جهان‌نجاتی معمار فوتبال بانوان سیرجان

تب فوتبال زنان در سیرجان از سال ۸۶ با مریم جهان‌نجاتی که در آن زمان سن کمی داشت به راه افتاد. فریکو در ابتدا حامی فوتبال زنان این شهرستان بود و تا سال ۹۳ این حمایت ادامه پیدا کرد. سیرجانی‌ها در سال ۸۶ و در اولین سال حضورشان، قهرمان لیگ دسته دوم شدند تا در همان ابتدای راه خود را به عنوان یک مدعی و تیمی قابل احترام معرفی کنند.

فریکو در سال ۸۹ جام قهرمانی لیگ یک را بالای سر برد تا سرانجام به هدف خود که صعود به لیگ برتر بود، برسد و در سال ۹۰ برای اولین مرتبه حضور در این لیگ را تجربه کند. ناگفته نماند که تیم شهرداری بم پیش از سیرجانی‌ها و به واسطه خرید امتیاز راهی لیگ برتر شده بود.سال ۹۰ آغاز ماجراجویی نماینده سیرجان در لیگ برتر بود که در نهایت با کسب عنوان سومی برای آن‌ها به پایان رسید.

همین سال به آغاز حکومت دیگر تیم هم استانی آن‌ها نیز شهره است که شهرداری بم توانست طی سال‌های ۹۰ تا ۹۳ به عنوان قهرمانی برسد.

ورود شهرداری؛ تدوین برنامه ۵ ساله

در سال ۹۳ هلدینگ فریکو که از حمایت تیم زنان سیرجان دلسرد شده بود، کنار کشید تا شهرداری به تیم‌داری رغبت نشان دهد و این تیم را تحت حمایت خود در آورد. در اولین سال تیم‌داری شهرداری، آن‌ها به مقام سوم رسیدند.

برنامه‌ریزی ۵ ساله برای این باشگاه یکی از بزرگترین اتفاقات فوتبال زنان در استان کرمان بود که در همین سال تدوین شد و مقرر گردید این تیم طبق برنامه و پس از گذشت ۵ سال به مقام قهرمانی لیگ دست پیدا کند. همچنین نگاه ویژه به رده‌های سنی و سرمایه‌های بومی نیز در دستور کار قرار گرفت.

شگفتی؛ پایان حکمرانی بمی‌ها

باشگاه شهرداری که برای خود چشم‌اندازی ۵ ساله برای قرار گرفتن بر بام فوتبال زنان را در نظر گرفت، خیلی زودتر از آنچه فکرش را می‌کرد، به خواسته خود چنگ انداخت و موفق شد در سال ۹۴ قهرمان ایران شود و در آن سال به حکمرانی ۴ ساله تیم هم استانی خود پایان دهد. این قهرمانی، نویدبخش ظهور تیم قدرتمند دیگری از استان کرمان در سطح اول فوتبال زنان ایران شد.

مدیرعامل ورزشی؛ برگ برنده

در اردیبهشت ۹۳ بود که مهدی جهانشاهی که سابقه عضویت در هیات رئیسه انجمن ورزشی‌نویسان استان کرمان و همچنین حضور در هیات مدیره کانون مربیان فوتبال استان کرمان را در کارنامه داشت طی حکمی از سوی شهردار سیرجان به عنوان سکان‌دار این باشگاه معرفی و منصوب شد.

جهانشاهی با تجربه که خود یک فرد ورزشی محسوب می‌شد، بدون تردید برگ برنده تیم زنان شهرداری در همه این سال‌ها بوده است و در دوره‌ای که همه باشگاه‌ها با مشکلات حضور مدیران غیر ورزشی و ناکارآمد دست و پنجه نرم می‌کنند، شهرداری سیرجان این دغدغه را نداشته است. در این بحبوحه از سیاست قابل تحسین مدیران شهرداری این شهرستان نیز نباید به سادگی عبور کرد که تا این لحظه دست به تغییر نزده‌اند تا اعتقاد خود به ثبات مدیریت را نشان دهند.

افتتاح آکادمی؛ تضمین آینده

باشگاه شهرداری سیرجان در یکی دو سال اخیر طی توافقی که با باشگاه گل‌گهر سیرجان به عنوان یکی از بنگاه‌های اقتصادی بزرگ سرمایه‌گذار در ورزش سیرجان، به امضا رسانده، اقدام به راه‌اندازی آکادمی فوتبال دختران ۶ تا ۱۰ سال با مدیریت مریم جهان‌نجاتی کرده است.

طی این توافق بازیکنان مستعد از ۶ تا ۱۰ سال در آکادمی گل‌گهر شناسایی شده و پس از ورود به سن ۱۱ سال، راهی تیم‌های پایه باشگاه شهرداری خواهند شد. اقدامی تحسین‌برانگیز که برای اولین بار در جنوب شرق ایران استارت خورده است و به نوعی تضمین کننده آینده این باشگاه در سالیان آتی خواهد بود.

معرفی ۱۳ بازیکن به تیم‌های ملی

اگر چه شهرداری‌چی های سیرجان پس از قهرمانی در سال ۹۴ دیگر به این مهم دست پیدا نکردند، اما کسب عناوین سومی سال ۹۶ و دومی سال ۹۷ برای باشگاهی که علاوه بر تیم بزرگسالان به پایه‌ها هم نگاه ویژه‌ای دارد، دست کمی از موفقیت نداشت.

معرفی ۱۳ بازیکن سیرجانی به تیم‌های مل یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود که در آستانه ۵ سالگی برنامه‌ریزی این باشگاه، در سال ۹۷ به وقوع پیوست. بازیکنانی نظیر هستی فروزنده، زهره عرفانی، فاطمه ستوده و مریم سروری که علاوه بر حضور در تیم‌های ملی پایه، نقش پررنگی در تیم بزرگسالان این باشگاه ایفا می‌کنند.

هستی فروزنده که شاخص‌ترین آن‌ها به حساب می‌آید توانسته در این فصل با اعتمادی که از سوی جهان‌نجاتی به او شده، نامی برای خود دست و پا کند و در لیگ بزرگسالان بدرخشد. فروزنده که شم گلزنی بالایی دارد، با ۱۴ سال سن، در بسیاری از بازی‌ها نقش ناجی را برای شهرداری سیرجان ایفا کرده است.

یکی از گلایه‌مندی های جهان‌نجاتی در چند سال اخیر عدم برگزاری لیگ‌های پایه کشور بوده است تا بتواند کشف‌های خود را در ویترین مسابقات پایه در معرض نمایش بگذارد، اما جز فستیوال‌های کشوری که تیم منتخب سیرجان به عنوان نماینده کرمان راهی آن می‌شود،

خبری از برگزاری مسابقات پایه‌ها نبوده است تا جهان‌نجاتی لیگ بزرگسالان را عرصه‌ای برای این استعدادها در نظر بگیرد. میانگین سنی پایین تیم شهرداری سیرجان آن‌ها را به جوان‌ترین تیم لیگ برتر بدل کرده است. این بزرگترین سرمایه آنها برای آینده است.

رکورد داران حضور تماشاگردر لیگ زنان

فرهنگ هواداری در تیم‌های لیگ زنان آنطور که باید و شاید جا نیفتاده و بسیاری از تیم‌ها حتی به اندازه انگشت‌های دست نیز تماشاگر ندارند اما شهرداری سیرجان، کانون هواداران خود را راه‌اندازی و به تبع آن زمینه را برای حضور حداکثری زنان سیرجانی و حتی دانش‌آموزان علاقه‌مند به بهترین شکل ممکن فراهم کرد تا در فصل گذشته در جریان دیدار خانگی مقابل سپاهان اصفهان، آن‌ها رکورد حضور تماشاگر که پیش از آن به صورت تخمینی در اختیار ملوان انزلی بود را بکشنند.

در این دیدار هزاران زن سیرجانی پا به ورزشگاه گذاشتند تا این باشگاه علاوه بر موفقیت در مستطیل سبز، بر روی سکوها نیز موفق نشان دهد. این، بهترین تعریف برای ایجاد شور و نشاط اجتماعی با ابزار ورزش بود.

موفقیت تصادفی نیست

جک دورسی می‌گوید موفقیت هیچگاه تصادفی نیست بلکه حاصل برنامه‌ریزی، اشتیاق، تمرین مداوم، تمرکز و مقاومت در برابر ناملایمات است. عواملی که باشگاه شهرداری سیرجان با کارگردانی مریم جهان‌نجاتی سرلوحه خود قرار داده است. موفقیت برای آن‌ها دور از دسترس نیست.

گرچه شهرداری سیرجان امسال با رتبه سوم به کار خود در لیگ پایان خواهد داد اما این تیم همچنان تیمی در قواره قهرمانی است. حداقل نمایش سیرجانی‌ها در دیدار خارج از خانه برابر وچان کردستان این را تایید کرد. آینده از آن سخت کوش هاست.

اطلاعات خبر: *نویسنده: آیت الرحمان صالحی *منبع: اختصاصی*انتشار ۲۳ فروردین ۱۳۹۹- ساعت ۱۴:۲۸

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=44008

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.