21

نگاهی به کاراته ایران پس از المپیک آینده نسل جدید؛ پشت دروازه‌های تیم ملی

  • کد خبر : 44363
  • 06 اردیبهشت 1399 - 14:00
نگاهی به کاراته ایران پس از المپیک آینده نسل جدید؛ پشت دروازه‌های تیم ملی

گرچه تیم‌های ملی جوانان و امید با از دست دادن دوره گذشته مسابقات قهرمانی آسیا متضرر شدند اما خوش قدم می‌تواند رهبر پروژه جوانگرایی در تیم ملی و همچنین ناظر بر ساخت و ساز در تیم‌های پایه باشد. منابع انسانی تیم ملی، ابدی نیست.

حامد اسماعیلی – پایگاه خبری ورزش زنان ایران : اتمسفر تیم ملی و مدل فکری سمانه خوش قدم می‌گوید باید منتظر آغاز تدریجی پروژه جوانگرایی در تیم ملی کاراته باشیم.اکنون سوال این است که پس از المپیک ۲۰۲۰، رویکرد تیم ملی برای بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگ ژو و مسابقات قهرمانی جهان چه خواهد بود؟ آیا خانه تکانی در تیم ملی در راه است؟
از زمان پیوستن سمانه خوش قدم به تیم ملی در پاییز ۹۸، او حال و هوای تازه ای به تیم ملی بخشیده است. حضور بازیکنان جوان در تیم ملی بزرگسالان هم به سود اعضای اصلی تیم بود و هم به نفع جوان‌ها. این رویکرد از این نظر قابل پیش بینی بود که او در المپیک جوانان آرژانتین نیز هدایت دختران کاراته کا را بر عهده داشت.

سال آینده همه چیز در مورد المپیک به پایان رسیده است و کاراته اگر در این رویداد مدال بگیرد که احتمال آن کم هم نیست به تاج سر ورزش زنان ایران تبدیل می‌شود و جایگاهی را به دست می‌آورد که تکواندو پس از المپیک ریو – به لطف برنز کیمیا علیزاده – به دست آورد.

بیایید فرض کنیم از حالا در همان نقطه قرار داریم. برنامه و اقدام بعدی چیست و قرار است برای مسابقات قهرمانی جهان، مسابقات قهرمانی آسیا و سپس بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگ ژو چین روی چه کسانی حساب باز کنیم. سارا بهمنیار جوان‌ترین عضو کنونی تیم ملی کاراته است اما جوان‌های دیگری نیز جایگزین ستاره‌های فعلی می‌شوند؟

برخی بر این باورند که المپیک توکیو ممکن است نقطه پایان برخی چهره‌ها در تیم ملی کاراته باشد. حمیده عباسعلی، رزیتا علیپور و طراوت خاکسار آن قدر از نظر فنی باکیفیت هستند که نتوان به سادگی آنها را فدای برنامه نوسازی کرد اما در فدراسیون کاراته، اگر برنامه بلندمدتی برای تیم‌های ملی تدوین شده باشد، موضوع جوان سازی غیر قابل اجتناب است.

فاطمه خنکدار، نگین آلتونی و مبینا حیدری کاراته کاهای جوان ایران در المپیک جوانان ۲۰۱۸ آرژانتین بودند که در صف اول جایگزینی در تیم ملی بزرگسالان قرار دارند. لیلا برجعلی نیز به عنوان بخشی از تیم اعزامی به مسابقات جوانان آسیا در اردیبهشت ۹۷ در صف مدعیان آینده قرار می‌گیرد.

تعدادی از کاراته کاهای جوان و مترصد فرصت حضور در تیم ملی هستند که از جمله می‌توان به آویشن باقری و محدثه آقایی و سایر چهره‌های برتر انتخابی تیم ملی پیش از مسابقات قهرمانی آسیا اشاره کرد. مهسا میرزایی، معصومه محسنیان و حدیثه طالبی هم کم سن و سال ترها هستند که بخشی از آینده را می‌سازند.

در نتیجه، تیم ملی کاراته با حضور سمانه خوش قدم وارد دوران نوسازی شده است. گرچه تیم‌های ملی جوانان و امید با از دست دادن دوره گذشته مسابقات قهرمانی آسیا متضرر شدند اما خوش قدم می‌تواند رهبر پروژه جوانگرایی در تیم ملی و همچنین ناظر بر ساخت و ساز در تیم‌های پایه باشد. منابع انسانی تیم ملی، ابدی نیست.

دورانی فرا خواهد رسید که ایران به ستاره‌های جدید نیاز پیدا می‌کند. ستاره‌هایی که امروز در لیگ برتر، کاراته وان داخلی و سوپرلیگ بی نام و نشان می‌جنگند.

اطلاعات خبر: *نویسنده: حامد اسماعیلی *منبع: اختصاصی*انتشار ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۹- ساعت: ۱۲:۳۲

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=44363

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.