21

هاجر دباغی و رقم قراردادها در فوتبال زنان

  • کد خبر : 44376
  • 06 اردیبهشت 1399 - 8:52
هاجر دباغی و رقم قراردادها در فوتبال زنان

سقف قرارداد در فوتبال زنان ۱۰۰ میلیون تومان است که طبق شنیده‌ها فقط تیم صدر جدولی شهرداری بم با بازیکنان خود در همین حدود قرارداد دارد.. هاجر دباغی می گوید اگر تا قبل از افزایش تورم می‌توانستیم با یک سال بازی، یک خودروی ۲۰۶ بخریم دیگر این امکان پذیر نیست.

نسیم مسیبی – پایگاه خبری ورزش زنان ایران : در روزگاری که زمزمه‌ها درباره قراردادهای میلیاردی فوتبال مردان دهان به دهان می چرخد و بخش اعظم دنیای ورزش را فرا گرفته است، روزگاری که فوتبال ایران را با نام مردانی چون علی کریمی و علی دایی می‌شناسند، دخترانی متولد می‌شوند که ثابت می‌کنند ستارگی در فوتبال در انحصار مردان نیست.

هاجر دباغی پدیده‌ای نام آشنا در فوتبال زنان و متولد سال ۱۳۷۸ است که با سن کم توانسته چهره‌ای شاخص نه تنها در شهرش اصفهان، بلکه آبروی فوتبال زنان ایران در بازی‌های کم شمار ملی اش باشد. البته که جاده هموار است و او احتمالاً سال‌های سال برای تیم ملی به میدان خواهد رفت.

باور کردنی نیست که هنوز هم عده‌ای هستند که بپرسند: مگر دخترها هم فوتبال بازی می‌کنند؟! البته آنها نمی‌دانند هاجر ۲۰ ساله جایزه برترین گلزن تورنمنت سوچی روسیه در فروردین ۹۶ را به نام خود ثبت کرده است. چند ماه پیش که تیم ملی در تورنمنت کافا نایب قهرمان شد، او توانسته بود با ۸ گل عنوان خانم گل را کسب کند.

در آن زمان با او مصاحبه کردم و از خواسته‌هایش برای فوتبال ایران پرسیدم. آرزو داشت تیم ملی به جام جهانی برسد و خواسته‌اش حمایت بزرگان فوتبال و مسئولان از فوتبال زنان بود.البته منظورش حمایتی که سر و ته آن به برگزاری مراسم و اهدای تقدیر نامه ختم شود نبود. خواسته‌اش این بود که باشگاه‌های بزرگ و صاحب نام فوتبال مردان در عرصه زنان نیز تیم داری کنند و را راه توسعه فوتبال می‌دانست.

جالب است بدانید برخلاف تیم‌های مردان که طبق قانون ۲ درصد از قراردادشان متعلق به فدراسیون فوتبال است، اگر یک باشگاه فعال در فوتبال مردان، در بخش زنان نیز تیم داشته باشند دیگر نیاز نیست ۲ درصد قرارداد مردان را پرداخت کند. تصور کنید ۲ درصد قرارداد مردان در باشگاه‌های متمول یا پرهزینه و بزرگ ایران چه رقم سنگینی می‌شود.

آیا همین رقم، بدون نیاز به تخصیص بودجه اضافی، برای تیمداری در بخش زنان کافی نیست؟ با این وجود جای خالی باشگاه‌هایی مثل استقلال، پرسپولیس، فولاد، تراکتورسازی و سایرین در عرصه فوتبال زنان حس می‌شود و موفقیت هر کدام از این تیم‌ها بدون حضور در فوتبال زنان چنگی به دل نمی‌زند. آنها نمی‌توانند مدعی تزریق نشاط به جامعه باشند زیرا خود در خط مقدم تبعیض قرار دارند.

هاجر دباغی مهاجم سپاهان، یک بازیکن خطرناک برای تمام مدافعان لیگ فوتبال زنان به حساب می‌آید و هر تیمی که بخواهد در برابر سپاهان به زمین بیاید، ناچار است که با دقت، هوشمندی و تکنیک موفق او را کنترل کند. آمار گل‌های هاجر نشان می‌دهد آنها کاملاً برای این سطح از هراس حق دارند.

او از ۱۵ سالگی وارد فوتبال شده و در سال ۹۷-۹۸ نیز توانسته به عنوان برترین فوتبالیست زن در اصفهان شناخته شود. هرکس که افتخارات این ملی پوش جوان را می‌شنود با خود می‌گوید حتماً در اختیار داشتن او توسط یک تیم مبلغ زیادی طلب می کند. این پیش زمینه در ذهن همه ما بخاطر وجود قراردادهای میلیاردی در فوتبال مردان و اعداد و ارقامی که فوتبالیست‌های معروف ایران و جهان را با آنها می‌شناسیم.

هاجر که امسال قراردادش با سپاهان را سفید امضا کرده است می‌گوید در حال حاضر ۷۰ درصد مبلغ قراردادش را از سپاهان گرفته است. اما بد نیست بدانید سقف قرارداد در فوتبال زنان ۱۰۰ میلیون تومان است که طبق شنیده‌ها فقط تیم صدر جدولی شهرداری بم با بازیکنان خود در همین حدود قرارداد دارد.

سایر باشگاه‌ها همگی با چیزی کمتر از ۵۰ میلیون تومان قرارداد می‌بندند و این در حالیست که کمترین مبلغ رارداد برای یک بازیکن تازه وارد جوان و بدون سابقه در لیگ برتر فوتبال مردان تقریباً همین رقم است.هاجر می‌گوید با این رقم قراردادها اگر تا قبل از افزایش تورم می‌توانستیم با یک سال بازی، یک خودروی ۲۰۶ بخریم، الان بدون در نظر گرفتن تورم کنونی با دو سال بازی در لیگ برتر توانایی خرید آن را داریم به شرط اینکه هیچ هزینه دیگری نداشته باشیم. همین قدر تلخ و شاید طنزگونه!

اطلاعات خبر: *نویسنده: نسیم مسیبی *منبع: اختصاصی*انتشار ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۹- ساعت: ۱۵:۰۱

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=44376

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.