فولاد سیرجان ایرانیان ؛ مهمان جدید لیگ برتر والیبال زنان | افرا ورزش | رسانه ورزش زنان ایران
14

فولاد سیرجان ایرانیان ؛ مهمان جدید لیگ برتر والیبال زنان

  • کد خبر : 44465
  • 07 اردیبهشت 1399 - 13:28
فولاد سیرجان ایرانیان ؛ مهمان جدید لیگ برتر والیبال زنان

فولاد سیرجان ایرانیان حالا به سطح اول والیبال زنان ایران رسیده است. تاکنون هیچ تیمی از استان کرمان در لیگ برتر والیبال حضور نداشته و این صعود نوعی تاریخ سازی برای والیبال زنان در استان کرمان به شمار می‌رود.

آیت الرحمان صالحی – پایگاه خبری ورزش زنان ایران : آسیه پام و شاگردانش موفق شدند در اولین سال حضور در لیگ دسته اول والیبال کشور به خوبی از پس ماموریت محول شده به خود بر بیایند و بدون شکست جام قهرمانی را برای استان کرمان به ارمغان بیاورند. پام که اهل رفسنجان است با استفاده از نیروی حداکثری دختران بومی پا به این رقابت‌ها گذاشت و با کسب نتایج فوق‌العاده موفق به کسب سهمیه لیگ برتر شد.

لیگ یک والیبال در ۳ گروه ۵ تیمِی برگزار شد و فولاد سیرجان ایرانیان در گروه الف با تیم‌های تختی قائمشهر، ذوب آلومینیوم اصفهان، مدرن خراسان و پیشوا ورامین همگروه بود و رفت و برگشت، همه تیم‌ها را در قائم شهر و پیشوا شکست داد و به مرحله نهایی رسید.

در مرحله نهایی نیز این اقتدار ادامه یافت. فولاد سیرجان ایرانیان توانست در این مرحله نهایی نیز در اصفهان برابر مدرن خراسان، سیاه جامگان مشهد، ذوب آلومینیوم اصفهان، سروقامتان بابل و ماهشهر پیروز شود و بی حرف و حدیث، قهرمان بی رقیب لیگ یک لقب گیرد.

نکته جالب در مورد این قهرمانی این است که تاکنون هیچ تیمی از استان کرمان در لیگ برتر والیبال حضور نداشته. این صعود نوعی تاریخ سازی برای والیبال زنان در استان کرمان به شمار می‌رود.

آسیه پام سرمربی تیم فولاد ایرانیان می‌گوید: “توانستیم ثابت کنیم که دختران والیبالیست کرمان پتانسیل بالایی برای حضور در سطح اول کشور دارند. در صعود به لیگ برتر عوامل زیادی دخیل هستند و موفقیت اتفاقی نیست اما حضور بازیکنان مستعد و متعهد در یک تیم، همدلی بازیکنان و کادر فنی، حمایت مدیران فولاد، هیات والیبال سیرجا و حمایت سخت افزاری کمک کرد که به هدف بزسیم. از اینکه پاسخ اعتماد مدیران را دادیم خوشحالم. “

در کرمان، والیبال رشته ناآشنایی نیست. کرمان استعدادهای قابل توجه ورزش این استان مجبور به حضور در سایر استان‌ها می‌شوند و شمار ورزشکاران دختر کرمانی در تیم‌های ورزشی کشور رو به افزایش است. در کرمان، سال‌ها تیمی در لیگ حضور نداشته و در نتیجه گروهی از بازیکنان شاخص والیبال را کنار گذاشتند و بخش معدودی راه دیگر شهرها را در پیش گرفتند.

آسیه پام در این باره عنوان می‌کند: “حضور یک تیم در لیگ، بستر رشد بازیکنان بومی را فراهم می‌کند اما نکته مهم نقش حضور بازیکنان غیر بومی و باتجربه در روند موفقیت یک تیم است. این باعث می‌شود که بازیکنان بومی ما تجربیات ارزشمندی را بدست بیاورند. ورود بازیکنان غیربومی امری طبیعی است اما آنها باید کیفیت به مراتب بالاتری نسبت به بومی‌ها داشنه باشند‌.”

دختران والیبالیست برای رسیدن به لیگ برتر پشتیبان فوق العاده ای داشته‌اند. گرچه اصفهان قطب ورزش زنان در ایران به حساب می‌آید اما در استان کرمان، روند حمایتی بنگاه‌های اقتصادی بزرگ از ورزش زنان فزونی پیدا کرده و شاید نوعی رقابت با اصفهان ایجاد شده است. فولاد سیرجان ایرانیان یکی از این بنگاه های اقتصادی بود که با حمایت مستقیم مجید فیض بخشیان مدیر تولید فولاد سیرجان ایرانیان پشت تیم والیبال زنان ایستاد، به تعهداتش عمل کرد و به هدف رسید.

آسیه پام همچنین ادامه می‌دهد: “مقطعی بودن حضور تیم‌های ورزشی زنان یک آسیب همیشگی برای این حوزه است و هیچ چیز در ورزش زنان تداوم ندارد. بسیاری از دختران ورزشکار ما به خاطر وابستگی قلبی در ورزش می‌مانند. پوشش رسانه‌ای در ورزش زنان ضعیف است وحتی برای لیگ یک و قهرمانی ما، فدراسیون والیبال یک عکس هم از تیم‌ها در خروجی اش قرار نداد. با این حال تلاش‌های جدید برای توسعه رسانه‌ای ورزش زنان قابل تقدیر است.”

او درباره آینده و حضور در لیگ برتر می‌گوید:” لیگ برتر شرایط خاص خودش را دارد و با لیگ یک بسیار متفاوت است. لیگ برتر ابزار قوی می‌خواهد و شرایط باید مهیا باشد زیرا بهترین‌های ایران در این لیگ حضور دارند. از سوی دیگر در بخش پایه، قصد داریم از آکادمی‌های فعال در سطح استان کمک بگیریم. از بازیکنان مستعد آنها استفاده کنیم و در مقابل به آنها کمک کنیم که رشد کنند. این برای باشگاه ما مقدور نیست که خود یک آکادمی مستقل داشته باشد اما این به سود والیبال است که یک زنجیره همکاری و خدمات دهی با آکادمی ها ایجاد کنیم.”

لیگ برتر والیبال سال آینده مهمان جدیدی خواهد داشت. مهمانی که می‌آید تا بماند و حضور فولاد سیرجان ایرانیان بر زیبایی‌های لیگ و نیز بر جنبه تمرکز زدایی والیبال از مرکز کشور می‌افزاید. اتفاقی که به گسترش فرهنگ والیبال حرفه ای در جنوب کشور کمک خواهد کرد.

اطلاعات خبر: *نویسنده: حامد اسماعیلی *منبع: اختصاصی*انتشار ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۹- ساعت: ۱۳:۲۸

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=44465

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.