24

ورزش زنان کشور در سال 98 | اصفهان ؛ همچنان قدرت اول ورزش زنان

  • کد خبر : 44630
  • 11 اردیبهشت 1399 - 12:15
ورزش زنان کشور در سال 98 | اصفهان ؛ همچنان قدرت اول ورزش زنان
جمع کل ورزشکاران سازمان یافته در سال ۱۳۹۸ برابر با ۲۹۲۳۵۴ نفر می‌باشد که ۱۴۴۱۳۸ نفر از آنها را زنان تشکیل می‌دهند یعنی نزدیک به نیمی از جمعیت ورزشکاران سازمان یافته، زن هستند و این، یک امتیاز ویژه برای ورزش زنان در اصفهان است.

نسیم مسیبی – پایگاه خبری ورزش زنان ایران : اصفهان، همواره از استان‌های سرآمد ورزش کشور بوده است. یکی از موثر ترین عوامل فعال بودن ورزش اصفهان، حضور پر رنگ زنان در رشته‌های ورزشی با پراکندگی محسوس در رده‌های سنی مختلف است.

استفاده از آمار و ارقام، این موضوع را با شفافیت بیشتری اثبات می‌کند. جمع کل ورزشکاران سازمان یافته در سال ۱۳۹۸ برابر با ۲۹۲۳۵۴ نفر می‌باشد که ۱۴۴۱۳۸ نفر از آنها را زنان تشکیل می‌دهند یعنی نزدیک به نیمی از جمعیت ورزشکاران سازمان یافته، زن هستند و این، یک امتیاز ویژه برای ورزش زنان در اصفهان است.

در این آمار، حدود ۵۷ هزار زن در حوزه قهرمانی و ۸۴ هزار نفر در ورزش همگانی فعالیت داشته‌اند. البته با توجه به اینکه بخشی از جمعیتی که ورزش می‌کنند، تحت پوشش بیمه ورزشی قرار نگرفته‌اند و در آمار رسمی نیز ثبت نشده‌اند.، جمعیت کلی زنان مشارکت کننده در ورزش و بدون بیمه به طور کلی تعداد ۲۰۵۳۰۰ نفر را به خود اختصاص داده است.

همانند سایر نقاط کشور، رشته‌های مربوط به ورزش همگانی، بیشترین جمعیت ورزشکار سازمان یافته را در استان اصفهان با بیش از ۴۵ هزار نفر ثبت کرده است و بعد از آن رشته بدنسازی و پرورش اندام در اصفهان با تعداد تقریبی ۲۰ هزار نفر در رده دوم این آمارها قرار گرفته است که نشان از تمایل بیشتر زنان استان به رشته‌های ورزشی سلامت محور دارد.

والیبال نیز با تعداد ۱۶۵۰۰ ورزشکار و همچنین تکواندو با ۸۳۰۰ نفر جمعیت سازمان یافته، به ترتیب جایگاه سوم و چهارم را در بین رشته‌های مختلف ورزشی کسب کرده‌اند.

از نظر پراکندگی جغرافیایی، بیشترین تعداد ورزشکار زن در اصفهان وجود دارد که تقریباً حدود ۸۷ هزار نفر را تشکیل می‌دهد. بعد از اصفهان، شاهین شهر با ۸۴۰۰ نفر بیشترین ورزشکار را دارد. لنجان نیز با ۶۲۰۰ نفر جایگاه سوم و کاشان با ۶ هزار نفر چهارمین شهرستان از نظر تعداد ورزشکاران سازمان یافته زن در استان اصفهان محسوب می‌شوند.

در استان اصفهان ۱۴۰۲ باشگاه ورزشی فعال وجود دارد که از این تعداد، ۱۵۱ باشگاه مختص زنان و ۱۰۴۰ باشگاه به صورت مشترک با مردان فعالیت می‌کنند.

البته که اصفهان به واسطه برنامه‌های جدی باشگاه‌های سپاهان، ذوب آهن و نامی نو قدرت اول ورزش زنان ایران در حوزه قهرمانی است و این، امتیازی بزرگ برای نصف جهان است. این ۳ باشگاه در حوزه قهرمانی آبروی ورزش زنان اصفهان را تشکیل می‌دهند. در حوزه همگانی اما جالب است بدانید شماری از باشگاه‌های مخصوص زنان در استان، توسط زنان کارآفرین و دغدغه مند در ورزش تاسیس و مدیریت می‌شود.

در حوزه ورزش قهرمانی، از شهرستان‌هایی که بیشترین ورزشکار ملی پوش را پرورش داده و در مسابقات برون مرزی مقام آور بوده‌اند، به طور طبیعی اصفهان وضعیت بهتری دارد و ۲۰۱ نفر مقام آور داشته و بعد از آن فلاورجان با ۳۰ نفر و شاهین شهر و نجف آباد با ۱۴ نفر ملی پوش مقام آور هر دو در رده سوم قرار دارند

با بررسی آمارهای مربوط به رشته‌های پرطرفدار، می‌توان به عملکرد قابل قبول عوامل اجرایی آنها از جمله هیات‌ها و کمیته‌های مربوط به آن ورزش پی برد اما از جهت دیگر، جمعیت بیشتر در رشته‌هایی مثل بدنسازی و پرورش اندام، وظیفه مسئولان حاضر در این رشته‌ها را سنگین‌تر می‌کند.

این رشته که هم در بین زنان ورزشکار و هم مربیان از محبوبیت زیادی برخوردار است، همچنان با سایه سنگین کلیشه‌های جنسیتی دست و پنجه نرم می‌کند. با توجه به حضور مردان در رشته‌های مختلف پرورش اندام از دیرباز تاکنون، حضور فعال زنان در رشته‌های بدنسازی، با چون و چرای بسیاری روبروست اما این آمار نشان می‌دهد که در هر رشته برای همه ی اقشار جامعه چه زن و چه مرد، بستر فعالیت فراهم است و این مهم به نگاه برابر مردم و مسئولان هر رشته نیاز اساسی دارد.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=44630

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.