14

ورزش زنان کشور در سال 98 | قم ؛ محتاج طرحی نو در حوزه قهرمانی

  • کد خبر : 44640
  • 11 اردیبهشت 1399 - 14:31
ورزش زنان کشور در سال 98 | قم ؛ محتاج طرحی نو در حوزه قهرمانی

ورزش قم در سال ۹۸ آمار تقریبی ۵۲ هزار ورزشکار سازمان یافته را ثبت کرده که حدود ۱۹ هزار نفر آن زنان هستند یعنی نقریبا یک سوم ورزشکاران سازمان یافته قم را زنان تشکیل می‌دهند.

حامد اسماعیلی – پایگاه خبری ورزش زنان ایران : ورزش زنان در استان قم شرایطی ویژه دارد. در قم، بافت فرهنگی و مذهبی مسیر توسعه ورزش زنان را با چالش‌هایی مواجه کرده که در سایر استان‌ها کمتر به چشم می‌آید.

علاوه بر این، در قم به واسطه اینکه این استان از نظر صنعت و درآمدزایی قوی نیست و همچنین یک استان کوچک به شمار می‌رود ورزش زنان توان برداشتن گام‌های بزرگ را ندارد با این حال تلاش‌های صورت گرفته در قم برای رهایی از چالش‌ها قابل تقدیر است.

شاخص ترین قاب ورزش زنان در قم در دهه‌ای که در دهه ۹۰ شمسی، حضور تیمی در لیگ برتر هندبال بود که در مقطعی در دیدارهای خانگی، سکوها را لبریز تماشاگر می‌کرد با این حال، چهره امروز ورزش زنان در قم، چهره‌ای مبتنی بر توسعه هر چه بیشتر ورزش همگانی است تا سرمایه گذاری بر ورزش قهرمانی.

ورزش قم در سال ۹۸ آمار تقریبی ۵۲ هزار ورزشکار سازمان یافته را ثبت کرده که حدود ۱۹ هزار نفر آن زنان هستند یعنی نقریبا یک سوم ورزشکاران سازمان یافته قم را زنان تشکیل می‌دهند.

آمار ۶۴۰۰ ورزشکار زن در ورزش همگانی نشان می‌دهد بیشتر جمعیت ورزشکاران زن در باشگاه‌های سطح شهر و دور از فضای ورزش قهرمانی، فعالیت دارند.

ژیمناستیک ۲۵۰۰ دختر خردسال، نونهال و نوجوان قمی را جذب خود کرده و سپس نوبت به تکواندو می‌رسد که در میان رشته‌های المپیکی و مدال آور، با آمار تقریبی ۱۸۰۰ نفر رشته محبوب دختران قم باشد. والیبال و کاراته هر کدام با آمار جذب تقریبی ۱۳۰۰ نفری دیگر رشته‌هایی هستند که با اقبال دختران ورزش دوست قمی مواجه می‌شوند.

الناز قاسمی هندبالیست قمی شاغل در لیگ برتر و عضو تیم ملی

ورزش زنان در قم در سال ۹۸ هیچ عضوی در تیم‌های ملی نداشته است و این نکته‌ای است که تصمیم گیرندگان ورزش در قم نباید از آن به سادگی عبور کنند گرچه ۱۸ بازیکن دختر به اردوی تیم‌های ملی فراخوانده شدند.

ورزش زنان قم در سالی که گذشت ۳۳ مدال بین المللی در بخش زنان را ثبت کرده که این مدال‌ها به همراه ۴۱ مقام تیمی و ۶۵۵ مدال کشوری به طور عمده مربوط به مسابقات رزمی و سبکی است.

قم در سال گذشته ۲۰ لیگ استانی زنان برگزار کرده و ۲۴ تیم در لیگ‌های مختلف زنان دارد که شاخص ترین تیم لیگی این استان در سال ۹۸ تیم افق در لیگ برتر والیبال بود.

افق قم در لیگ برتر والیبال زنان ۹۸ در رده ماقبل پایانی ایستاد

استان قم همچنین در سالی که گذشته ۱۲ میزبانی از مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی داشت و نزدیک به ۳۰۰ اعزام به مسابقات قهرمانی کشور را ثبت کرد.

به نظر می‌رسد ورزش زنان در قم با این حجم از فعالیت قابل توجه باید به دنبال کیفی سازی اعزام‌ها و سرمایه گذاری مشخص بر روی رشته‌هایی باشد که می‌تواند در آینده در آنها تبدیل به استانی شاخص شود.

 در رشته‌های تیمی، قم در بسکتبال حرفی برای گفتن ندارد و بسکتبال زنان در قم عملاً راکد است اما در والیبال و هندبال پایه فعالیت قمی‌ها تا حدودی قابل توجه است.همچنین ۴ بازیکن قمی در لیگ برتر هندبال شاغل اند که البته محصول دوران باشکوه هدف پویان در نیمه نخست دهه ۹۰ هستند.

 در والیبال نیز تیم افق قم با وجود مشکلات عدیده مالی در لیگ برتر زنان شرکت کرد در حالی که استخوان بندی اصلی این تیم را نفرات غیربومی تشکیل می‌دادند. تجربه افق در لیگ برتر ۲ پیروزی و قرار گرفتن در رده ماقبل آخر جدول بود.

مریم رهیده هافبک راست قمی تیم فوتبال سپاهان اصفهان

قم در فوتبال زنان هیچ فعالیتی ندارد گرچه این استان در لیگ برتر فوتبال زنان ۲ بازیکن در سطح عالی (شهناز جعفری زاده در تیم شهرداری بم و مریم رهیده در تیم سپاهان اصفهان) در اختیار دارد. در فوتسال نیز جایگاه قم جایگاهی نسبی است و قم در رده استان‌های در حال توسعه در فوتسال زنان نیز تلقی نمی‌شود.

در کبدی، نقاط روشن جدیدی در کبدی پایه در این استان به چشم می‌خورد و در کاراته و تکواندو، سطح فعلی دختران این ۲ رشته مدال آور، در اندازه نزدیک شدن به استان‌های موفق کشور نیست.

تیراندازی یکی از رشته‌های موفق در قم است که این استان هم در لیگ برتر و هم در لیگ دسته اول صاحب موقعیت شاخصی است. همچنین اسکیت یکی از رشته‌های موفق دختران استان قم در زمینه توسعه توام قهرمانی و همگانی است.

اطلاعات خبر: *نویسنده: حامد اسماعیلی *منبع: اختصاصی*انتشار ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹- ساعت ۱۲:۲۰

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=44640

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.