13
نگاهی بر وضعیت استانی ورزش بانوان

ورزش زنان در سال ۹۸ | تهران ؛ تجمع ستاره ها در پایتخت

  • کد خبر : 44741
  • 13 اردیبهشت 1399 - 22:22
ورزش زنان در سال ۹۸ | تهران ؛ تجمع ستاره ها در پایتخت

جمعیت بالای دختران ورزشکار در استان تهران این امکان را فراهم آورده تا ورزشکاران تهرانی در تیم‌های ملی سربلند باشند. ورزش زنان تهران در سال ۹۸ در میادین بین المللی ۱۶ طلا، ۱۲ نقره و ۲۳ مدال برنز انفرادی به دست آورده است.

پایگاه خبری دختران قهرمان : تهران به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر کشور در توسعه ورزش ایران نقش کلیدی دارد.

این نفش کلیدی نه تنها به دلیل واقع شدن ساختاره فیزیکی فدراسیون‌ها و کمپ‌های ملی، که به دلیل تراکم جمعیتی بالا و آمار بالای ورزشکاران در استان تهران حائز اهمیتی ویژه و غیر قابل چشم پوشی است.

استعداد محیط شهر تهران برای حرکت یک دختر ورزشکار در مسیر قهرمانی استعداد مناسبی است و اتمسفر حاکم بر تهران، اتمسفری ورزشی است گرچه این شرطی کافی برای پیشرفت نیست.

استان تهران با جمعیت ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری در ۱۶ شهرستان، بزرگترین جمعیت ورزشکاران سازمان یافته کشور را در اختیار دارد گرچه سهم شهرستان‌های استان تهران قابل قیاس با پایتخت نیست.

استان تهران در سال ۹۸ آمار تقریبی ۲۱۳ هزار ورزشکار سازمان یافته زن را ثبت کرد که این رقم، حدود ۴۳ درصد کل جمعیت ورزشکاران سازمان یافته استان تهران را تشکیل می‌دهد.

بدیهی است که ورزشکاران زیر مجموعه هیئت ورزش‌های همگانی سهمی چشمگیر در این آمار داشته باشند. آنها ۷۸ هزار نفر از این جمعیت را شامل می‌شوند و میزان نسبت زنان به مردان در ورزش همگانی نزدیک به ۸ برابر است.

همچنین ۲۱۵۰۰ ورزشکار زن تهرانی نیز زیر مجموعه بدنسازی و پرورش اندام قرار دارند. این میزان استقبال از رشته‌هایی که محور قهرمانی دارند اتفاق خوشی برای ورزش تهران است که نسبت به سایر استان‌ها بیشتر درگیر زندگی ماشینی و فضاهای محدودتر برای زندگی است گرچه این رقم کافی نیست.

ژیمناستیک دیگر رشته ورزشی با جمعیت ۲۱۶۰۰ نفری است که دختران نونهال و خردسال را جذب خود می‌کند. اما در ورود به جمع رشته‌های حوزه قهرمانی، والیبال ۱۴۸۰۰ نفر مخاطب دارد، تکواندو ۱۴۷۰۰ دختر را در استان تهران جذب کرده و کاراته ۱۲ هزار نفر را در خانواده بزرگ خود جای داده است.

جمعیت بالای دختران ورزشکار در استان تهران این امکان را فراهم آورده تا ورزشکاران تهرانی در تیم‌های ملی سربلند باشند. ورزش زنان تهران در سال ۹۸ در میادین بین المللی ۱۶ طلا، ۱۲ نقره و ۲۳ مدال برنز انفرادی به دست آورده و در ۱۱ طلا، ۶ نقره و ۱۵ برنز تیمی بین المللی نیز سهیم بوده است.

استان تهران در سال ۹۸ از ۴۰ دوره مسابقات قهرمانی کشور میزبانی کرده و ۲۶۷ تیم ورزشی زنان از تهران در مسابقات قهرمانی کشور در رشته‌های مختلف روی سکو رفته‌اند. علاوه بر این ۱۰۵ دختر ورزشکار تهرانی در مسابقات قهرمانی کشور در رشته‌های انفرادی مدال گرفته‌اند.

در حوزه تیم‌های ملی، ۴۱۵ دختر ورزشکار از استان تهران در سال ۹۸ به تیم‌های ملی فراخوانده شدند که حدود نیمی از این تعداد در نهایت به عضویت تیم‌های ملی درآمدند.

این یک موفقیت بزرگ برای ورزش قهرمانی در استان تهران به حساب می‌آید. با همین پیش زمینه، تهران به تنهایی ۱۴ مدال انفرادی در سطح آسیا در ورزش زنان به دست آورده است.

نمایی از دیدار تیم‌های گاز و سپهرداد؛ دو تیم تهرانی در سوپر لیگ بسکتبال ۹۸

آنالیز جذب ورزشکار در استان تهران در رشته‌های مختلف نشان می‌دهد بسکتبال، شنا و خانواده فوتبال (فوتبال و فوتسال) ظرفیت زیادی در میان دختران استان تهران دارند. تهران بیش از ۸۰۰ بانوی سوارکار دارد و جالب اینکه دختران سوارکار در تهران از دختران هندبالیست که رشته‌ای توپی و جذاب برای دختران علاقمند به ورزش است، بیشتر هستند.

مورد دیگر در مورد دو و میدانی به عنوان مادر ورزش‌ها و پرمدال در میادین مهم بین المللی است. سهم این رشته از خانواده ۲۱۳ هزار نفری ورزش زنان تهران حدود ۷۰۰ نفر است.

تهران قطب اصلی بدمینتون ایران در بخش زنان است. ثریا آقایی قهرمان بدمینتون ایران

این، آمار معنادار برای دو و میدانی تهران و ایران، لزوم بازنگری در مورد برنامه‌های آینده هیئت دو و میدانی استان تهران را اجتناب ناپذیر می‌کند گرچه دو و میدانی تهران همانند بسیاری از رشته‌های دیگر چالش فضای تخصصی مناسب را پیش روی خود می بیند.

ورزش تهران ستاره، فراوان دارد. از حمیده عباسعلی کاراته کای المپیکی ایران تا سارا خادم الشریعه بانوی اول شطرنج ایران و شماره 13 جهان.

از شادی عبدالوند ستاره افتخار آفرین بسکتبال و مژگان رحمانی چهره برون مرزی دارت ایران گرفته تا ثمین عابد خجسته و ثریا آقایی قهرمانان بدمینتون و قهرمانان پرتعداد دیگری که مجال نام بردن از همه آنها نیست.

هیچ استانی به اندازه تهران این میزان از ستاره را در کنار هم جمع نکرده است. تهران همچنان در آینده ورزش زنان ایران نقش اصلی را ایفا خواهد کرد.

چالش اصلی در تهران همچنان موضوع فضاهای ورزشی برای برگزاری مسابقات قهرمانی در سطح استانی است. موقعیت اقتصادی و جمعیتی تهران با هیچ شهر دیگری قابل مقایسه نیست و تهران همگام با فرصت های این ویژگی، باید با چالش های آن هم کنار بیاید.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=44741

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.