15

ورزش زنان کشور در سال ۹۸ | فارس و ظرفیت‌های خفته در ورزش زنان

  • کد خبر : 44814
  • 17 اردیبهشت 1399 - 13:23
ورزش زنان کشور در سال ۹۸ | فارس و ظرفیت‌های خفته در ورزش زنان

آمار رسمی سال ۹۸ ورزش زنان در فارس می‌گوید این استان کمی بیش از ۱۰۰ هزار ورزشکار سازمان یافته زن را ثبت کرده است. در مجموع مدال‌های کسب شده در سال ۹۸، استان فارس در سطح بین المللی و جهانی ۱۸ طلا، ۹ مدال نقره و ۱۶ مدال برنز به دست آورده است.

پایگاه خبری ورزش زنان ایران : استان فارس در ورزش زنان ایران جایگاهی تقریباً قابل توجه دارد. با وجود اینکه فارس در رشته‌های تیمی در لیگ‌های ورزشی زنان کشور صاحب موقعیت مناسبی است اما موفق ترین چهره ورزشی حال حاضر ورزش زنان استان فارس فرانک پرتوآذر است که در دوچرخه سواری کوهستان ایران بی رقیب است و در آسیا در جمع ستارگان قاره کهن است.

پرتو آذر زمستان سال ۹۸ با کسب مدال برنز مسابقات قهرمانی آسیا در تایلند دومین مدال انفرادی خود از ادوار این مسابقات را به دست آورد و به نظر می‌رسد تا دورانی طولانی پرچمدار ایران در سطح اول دوچرخه سواری کوهستان جهان باشد.

پیش از این فروغ عباسی اسکی باز ایران در المپیک زمستانی پیونگ چانگ و ساره جوانمردی تیرانداز شاخص ایران چهره برجسته ورزش زنان فارس بودند و این استان با در اختیار داشتن تک ستاره‌هایی در والیبال، فوتسال، هندبال، کاراته و تیم‌هایی در لیگ‌های فوتبال، فوتسال، والیبال، بسکتبال و هندبال در نقطه‌ای قابل احترام در ورزش زنان ایران ایستاده .

با این حال بسیاری از کارشناسان بر این باورند ورزش زنان فارس در حوزه قهرمانی ظرفیتی به مراتب بیش از آنچه امروز می‌بینیم در اختیار دارند. از جمله این تک ستاره‌ها، شیما آل سعدی کاراته کای جوان شیرازی بود که در لیگ جهانی کاراته وان دوبی مدال گرفت اما بی ثباتی او سبب شد او شانس حضور در المپیک توکیو را به دست نیاورد و این موقعیت مهم را از دست بدهد.

در رشته‌های تیمی، آخرین تیمی که از استان فارس در لیگ‌های ورزش زنان کشور روی سکو رفت تیم شهید چمران لارستان در لیگ برتر هندبال بود که پس از دورانی کوتاه اما با شکوه به تیمداری خود در هندبال پایان داد و جای خود را به تیمی به نام شهید شاملی کازورن در لیگ داد.

شیما آل سعدی کاراته کای موفق استان فارس در تیم ملی

در فوتسال، استان فارس از معدود استان‌هایی است که در لیگ برتر ۲ تیم دارد و پویندگان صنعت فجر شیراز و پارس آرا با وجود تنگناهای مالی توانسته‌اند در لیگ فوتسال باقی بمانند.

در فوتبال، تیم آذرخش زاگرس، نماینده فارس در لیگ فوتبال زنان است گرچه این تیم چه امسال و چه در سال‌های گذشته در جمع تیم‌های نیمه پایین لیگ فوتبال زنان حضور داشته است.

در بسکتبال، فارس در سال ۹۸ در لیگ برتر حضور داشت و در والیبال نیز تیم ستارگان یکی از تیم‌های لیگ برتری بود. هر ۲ تیم فاقد توان رقابت برای کسب سکو بودند. ویژگی تمامی این تیم‌ها بهره مندی از دختران بومی استان فارس است و بدین ترتیب آنها در حال سرمایه گذاری روی نیروی انسانی خود هستند اما کسب سکو در حال حاضر برای این تیم‌ها هدف در دسترسی نیست.

تیم والیبال ستارگان فارس در لیگ برتر ۹۸

آمار رسمی سال ۹۸ ورزش زنان در فارس می‌گوید این استان کمی بیش از ۱۰۰ هزار ورزشکار سازمان یافته زن را ثبت کرده است. در مجموع مدال‌های کسب شده در سال ۹۸، استان فارس در سطح بین المللی و جهانی ۱۸ طلا، ۹ مدال نقره و ۱۶ مدال برنز به دست آورده است. در چارچوب مسابقات داخلی نیز سهم این استان ۱۸۱ طلا، ۱۸۰ نقره و ۲۶۱ برنز بوده است.

استان فارس از پتانسیل بالایی در ورزش‌های رزمی برخوردار است. همچنین رشته‌های توپی بیشترین استقبال را در میان رشته‌های ورزشی دارند. در حوزه همگانی هم رشته آمادگی جسمانی به عنوان پرطرفدارترین رشته به شمار می‌رود.

سهم ورزش‌های همگانی و رشته‌های زیر مجموعه آن در ورزش زنان فارس در سال ۹۸ حدود ۲۹ هزار نفر بوده است و ۱۳۳۰۰ ورزشکار زن نیز در بدنسازی و پرورش اندام ثبت شده است.

در رشته ژیمناستیک که رشته‌ای پایه‌ای به حساب می‌آید و جمعیت اعظم آن را دختران خردسال و نونهال تشکیل می‌دهند حدود ۹۳۰۰ دختر ورزشکار وجود دارند. نکته جالب در مورد ورزش زنان فارس، محبوبیت عمیق والیبال در این استان است.

تیم فوتسال پویندگان صنعت فجر شیراز در لیگ برتر فوتسال

فارس ۱۰ هزار دختر والیبالیست دارد و این رقم بیش از ۲ برابر تعداد پسران والیبالیست این استان است. همچنین در کاراته، ۷۲۰۰ دختر کاراته کا در استان فارس در سال ۹۸ ثبت شده‌اند که این رقم ۱.۲ برابر تعداد پسران کاراته کا است.

در دو و میدانی، فارس بیش از ۲ هزار دختر دو و میدانی کار دارد که ۱۳ برابر تعداد پسران دو و میدانی کار فارس است.فارس همچنین در زمینه جذب دختران به رشته‌های تکواندو، انجمن‌های ورزشی، شنا، بسکتبال و اسکیت ظرفیت جالب توجهی از خود نشان داده است.

اطلاعات خبر: *نویسنده: حامد اسماعیلی*منبع: اختصاصی*انتشار ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹- ساعت ۰۸:۲۰

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=44814

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.