ورزش زنان کشور در سال ۹۸ | خراسان رضوی ؛ اثربخش در حال و آینده | افرا ورزش | رسانه ورزش زنان ایران
12

ورزش زنان کشور در سال ۹۸ | خراسان رضوی ؛ اثربخش در حال و آینده

  • کد خبر : 44849
  • 17 اردیبهشت 1399 - 15:53
ورزش زنان کشور در سال ۹۸ | خراسان رضوی ؛ اثربخش در حال و  آینده

در بخش پراکندگی جغرافیایی، پس از مشهد که به تنهایی ۵۹ هزار ورزشکار زن سازمان یافته را جذب کرده نیشابور با ۶۲۰۰ ورزشکار زن، دومین پایگاه بزرگ ورزش زنان استان خراسان رضوی به حساب می‌آید.

پایگاه خبری ورزش زنان ایران : ورزش زنان در خراسان رضوی جایگاه ویژه ای دارد. این ادعا بر پایه آمار ۸۴ هزار نفری ورزشکاران زن سازمان یافته مطرح می‌شود. در خراسان رضوی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در ۲۸ شهرستان زندگی می‌کنند و این تراکم جمعیتی، اهمیت توسعه ورزش زنان در این استان را افزایش می‌دهد.

در استانی که ۱۶۴ دهستان وجود دارد ۳۱۰۰ ورزشکار زن روستایی ثبت شده‌اند و نسبت کل ورزشکاران سازمان یافته زن این استان نسبت به تمام ورزشکاران حدود ۴۱ درصد است که آماری قابل قبول ارزیابی می‌شود.

در استان خراسان رضوی، ۳۸۳ باشگاه به طور اختصاصی در ورزش زنان فعالیت می‌کنند و ۱۱۹۵ باشگاه نیز به طور مشترک به مردان و زنان خدمات ورزشی ارائه می‌دهند.

در حوزه همگانی نیز در حدود ۹۶۳ هزار زن در رویدادهای مختلف همگانی در سال ۹۸ در خراسان رضوی فعالیت داشته‌اند و این آمار نسبت به جمعیت مشارکت کننده مردان به شکل چشمگیر و محسوسی بیشتر است و نشان می‌دهد برنامه‌های توسعه همگانی در خراسان رضوی با قوت در ورزش زنان برنامه ریزی شده است.

ورزش همگانی با جمعیت ۱۸۸۰۰ ورزشکار زن بیشترین آمار جذب ورزشکار را در استان خراسان رضوی دارد.. دومین هیئت ورزشی پرمخاطب در بین دختران ورزشکار خراسان رضوی، بدنسازی و پرورش اندام با ۸ هزار نفر جمعیت است.

ژیمناستیک با جذب ۷ هزار نفری در جایگاه سوم است و با عبور از ورزشکارانی که کمتر به دنبال قهرمانی هستند، به والیبال می رسیم که ۶ هزار دختر علاقمند را در خود جای داده است. تکواندو با ۵ هزار و کاراته با ۳۸۰۰ دختر ورزشکار سازمان یافته رشته‌های جذاب بعدی برای دختران ورزش دوست استان خراسان رضوی هستند.

نمایی از دیدار آویژه صنعت پارسای مشهد و خانه بسکتبال هرمزگان در لیگ برتر بسکتبال

در بخش پراکندگی جغرافیایی، پس از مشهد که به تنهایی ۵۹ هزار ورزشکار زن سازمان یافته را جذب کرده نیشابور با ۶۲۰۰ ورزشکار زن، دومین پایگاه بزرگ ورزش زنان استان خراسان رضوی به حساب می‌آید. سبزوار با ۲۸۰۰ و تربت جام با ۲۷۰۰ نفر در رتبه‌های بعدی شهرهای دارای بیشترین جمعیت زنان ورزشکار در خراسان رضوی قرار گرفته‌اند.

ستاره ها و قهرمان ها

در حوزه ورزش قهرمانی، استان خراسان رضوی در برخی لیگ‌ها تیم‌های برجسته ای دارد. شاخص ترین تیم لیگی ورزش این استان، تیم هیئت فوتبال خراسان رضوی در لیگ برتر فوتسال است که در لیگ ناتمام ۹۸ با هدایت فاطمه شریف به جمع ۴ تیم پایانی مسابقات رسید و اگر این رقابت‌ها پس از پایان بحران کرونا ادامه یابد برای فینالیست شدن می جنگد.

در بسکتبال، آویژه صنعت پارسا در سال ۹۸ در سوپر لیگ بسکتبال شرکت داشت و در لیگ کبدی، نماینده خراسان رضوی یکی از جوان‌ترین و پرامیدترین تیم‌های لیگ به شمار می‌رفت.

تیم فوتسال هیئت خراسان رضوی در لیگ برتر ۹۸

در هندبال، تیم اشتادسازه مشهد توانست در لیگ ۹۸ قهرمان لیگ برتر هندبال شود گرچه اشتاد سازه تیمی غیربومی بود و نمی‌توان موفقیت آن را به توان نیروی انسانی خراسان رضوی در هندبال زنان تعمیم داد.

خراسان رضوی در تنیس روی میز، مهشید اشتری نفر اول رنکینگ ملی را در خود می بیند و در دیگر رشته فعال راکتی خود یعنی بدمینتون، حضور مستمر تیم آکادمی پونا مشهد در لیگ برتر به تدریج مشهد را در زمره یکی از قطب‌های بدمینتون زنان ایران قرار می‌دهد.

تیم بدمینتون آکادمی پونا مشهد

خراسان رضوی در دو و میدانی نیز جایگاه ویژه ای دارد به طوری که در لیگ ۹۸ حضور داشت و قهرمانان شاخصی چون تکتم دستاربندان، سمیرا خداترس و حدیثه رئوف و مربی موفقی چون حمیده جوان را در خود می بیند با این وجود، جای خراسان رضوی در سطح اول برخی از رشته‌های مهم، پرمخاطب یا پرمدال در ورزش زنان خالی است.

در حالی که ۱۶ تیم در لیگ تکواندو حضور داشتند خبری از نماینده خراسان رضوی نبود و این استان تکواندوکار شاخصی نیز ندارد. در کاراته نیز اوضاع بهتر نیست و خراسان رضوی در این ۲ رشته ارزشمند در بعد قهرمانی در ورزش زنان ایران، دچار ضعف است.

اتفاق تلخ ورزش زنان خراسان رضوی در سال ۹۸ نیز ایست قلبی راضیه شیرمحمدی مدال آور پارالمپیک لندن بود که برای پارالمپیک توکیو در تیراندازی با کمان کسب سهمیه کرده بود.

اطلاعات خبر: *نویسنده: حامد اسماعیلی *منبع: اختصاصی *انتشار ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹- ساعت: ۲۳:۲۵

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=44849

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.