19

ورزش زنان کشور در سال ۹۸ | همدان ؛ خانه مدال آوران آسیایی

  • کد خبر : 44853
  • 17 اردیبهشت 1399 - 16:04
ورزش زنان کشور در سال ۹۸ | همدان ؛ خانه مدال آوران آسیایی
زمینه مساعد رشد دختران ورزشکار همدان در قایقرانی سبب شده چهره‌های مدال آوری چون آرزو حکیمی مقدم، کیمیا زارعی و همچنین مریم کرمی و ..

افرا ورزش : استان همدان، دروازه ورود به استان‌های غربی کشور با جمعیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری در ۹ شهرستان در سالی که گذشت ۳۵۴۰۰ بانوی ورزشکار را به عنوان ورزشکار سازمان یافته و دارای کارت بیمه ورزشی ثبت کرده است.

از این تعداد ۱۲۷۰۰ نفر سهم ورزشکاران رشته‌های همگانی است و در بخش بدنسازی و پرورش اندام، ۳ هزار نفر در این آمار قرار گرفته‌اند یعنی ۴۰ درصد جمعیت دختران ورزشکار همدان در این ۲ بخش و در حیطه فعالیت‌های غیر قهرمانی فعالیت می‌کنند.

سهم ژیمناستیک به عنوان یک رشته پایه برای دختران خردسال و نونهال استان همدان، حدود ۲۸۰۰ نفر است اما در حوزه رشته‌های قهرمانی، والیبال به تنهایی ۲۶۰۰ ورزشکار در استان همدان دارد.

در میان رشته‌های توپی، پس از والیبال، بسکتبال با آمار تقریبی ۷۰۰ نفری دومین رشته مورد علاقه توپی نزد دختران همدانی است و فوتبال، فوتسال و هندبال در رده‌های بعدی ایستاده‌اند.

در رده ورزش‌های رزمی، تکواندو با آمار تقریبی ۱۳۰۰ و کاراته با ۱۲۰۰ دختر ورزشکار در استان همدان، جذاب ترین رشته‌های رزم محور برای دختران هستند. در بخش رشته‌های راکتی، بدمینتون با حدودد ۵۵۰ نفر در صدر جذاب ترین رشته‌ها است. تنیس روی میز با وجود زمینه مناسب قهرمانی، ۱۳۰ دختر ورزشکار در تمام استان دارد.

همدان در شاخص مدال‌های آسیایی و جهانی صاحب ۱۲ طلا، ۴ نقره و ۵ برنز شده است که ۱۱ مدال از مجموع ۲۱ مدال همدان در این شاخص در مسابقات جهانی بیمارات خاص و پیوند اعضا در انگلیس به دست آمده است.

لیگ ها و ملی پوشان

ورزش همدان در بخش لیگ‌ها، مجموعاً ۲۱ تیم در سطوح مختلف برتر، دسته یک، دو و سه و لیگ‌های آینده سازان و پایه و متمرکز باشگاهی دارد که ۴ تیم از این تیم‌ها در سطح برتر در رشته خود فعالیت می‌کنند.

در حوزه ورزش همگانی، همدان ۴۰۰ هزار زن مشارکت کننده در مجموع برنامه‌های همگانی این استان دارد و در روستاهای استان همدان نزدیک به ۸۰۰ زن به طور سازمان یافته و مشخص، ورزش می‌کنند. همدان همچنین ۵۷۰۰ مربی و ۱۶۰۰ داور زن دارد که ۸۰ داور زن از این استان به رویدادهای برون مرزی اعزام شده‌اند.

در بخش ملی پوشان، ۱۳۷ دختر همدانی در سال ۹۸ در فهرست دعوت شدگان به اردوی تیم ملی قرار گرفتند که از این جمع ۳۹ نفر توانستند به ترکیب نهایی تیم‌های ملی رشته خود راه پیدا کنند. سهم ورزش زنان استان همدان از اعتبارات تخصیص یافته برنامه‌های گسترش ورزش بانوان، قهرمانی، همگانی ودرآمدها ۳۰ درصد است.

۲۱۵ باشگاه در همدان

در زمینه باشگاه‌ها، دختران استان همدان می‌توانند از ۲۱۵ باشگاه در سراسر این استان استفاده کنند البته ۷۷ باشگاه از این تعداد، باشگاه‌هایی هستند که به طور تخصصی به ورزش زنان خدمات می‌دهند و سایر باشگاه‌ها، دو منظوره هستند.

بخش دیگر بررسی فعالیت‌های استان همدان با عملکرد این استان در المپیاد استعدادهای برتر اختصاص دارد جایی که همدان توانست ۱۳ مدال کسب کند و از این ۱۳ مدال، ،۴ مدال به رنگ طلا بود و در جودو، دو و میدانی و مینی گلف به دست آمد.

خروجی این حضور پررنگ برای همدان، دعوت از ۳۲ نفر از این استان به عنوان برگزیدگان اردوی مستعدین بود. نفراتی که ظرفیت خود را برای موفقیت در آینده نشان داده‌اند و باقی راه به سرمایه گذاری روی آنها بستگی دارد.

قهرمانان؛ از راحیل تا شیما

در بخش پرورش قهرمان، چهره‌های خوشنامی از ورزش زنان همدان در تیم‌های ملی حضور دارند. زمینه مساعد رشد دختران ورزشکار همدان در قایقرانی سبب شده امروز چهره‌های مدال آوری چون آرزو حکیمی مقدم، کیمیا زارعی قایقران جوان ایران در مسابقات رویینگ آسیا و همچنین مریم کرمی و مریم امیدی پارسا در زمره افتخارات همدان محسوب شوند.

همدان یک پینگ پنگ باز فوق العاده مستعد به نام شیما صفایی دارد کسی که در ۵ دور از ۶ دور تور مجزای جوانان و بزرگسالان قهرمان شد و در ۱۷ سالگی الماسی ارزشمند برای آینده تیم ملی تنیس روی میز ایران به شمار می‌رود.

در جودو مریم بربط و شیوا جهانگیری اعضای تیم ملی هستند و راحیل رمضانی سنگ نورد همدانی در سال ۹۸ در مسابقات نوجوانان آسیا در هند درخشید. مه لقا جام بزرگ گرچه در سال ۹۸ با مصدومیت مواجه بود اما از نام او به عنوان افتخار تیراندازی همدان نمی‌توان به سادگی گذر کرد. این نفرات، بخشی از دختران افتخار آفرین استان همدان هستند.

 

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=44853

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.