18

ورزش زنان کشور در سال ۹۸ | گلستان ؛ قطب بسکتبال و کبدی

  • کد خبر : 44905
  • 17 اردیبهشت 1399 - 20:17
ورزش زنان کشور در سال ۹۸ | گلستان ؛ قطب بسکتبال و کبدی

در گلستان نیز رشته‌های زیر مجموعه هیئت همگانی نزدیک به ۲۵ درصد جمعیت دختران ورزشکار را تشکیل می‌دهند. آمارها می‌گوید ۶۳۰۰ نفر به عنوان زیر مجموعه هیئت ورزش‌های همگانی استان گلستان و ۱۱۰۰ نفر به عنوان زیر مجموعه هیئت بدنسازی و پرورش اندام ثبت شده‌اند.

پایگاه خبری ورزش زنان ایران : استان گلستان به عنوان یکی از استان‌های کم جمعیت کشور در مقایسه با استان‌های هم طراز خود از نظر جمعیتی، استانی موفق در زمینه توسعه ورزش زنان به شمار می‌رود.

به عنوان یک قاعده کلی هر اندازه جمعیت یک پهنه جغرافیایی کمتر شود امکان حضور ورزشکاران آن پهنه در جمع ستارگان و ملی پوشان کاهش می‌یابد. با این مقدمه، در استانی که یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و تراکم جمعیتی در آن پایین است، آمارهای موفق کنونی دختران ورزشکار آن قابل توجه است.

در استان گلستان در سال ۹۸ تعداد تقریبی ۲۲۸۰۰ ورزشکار زن ثبت شده‌اند که این آمار نسبت به سال ۹۷ به میزان ۱۲ درصد رشد جمعیتی را نشان می‌دهد.

در گلستان نیز رشته‌های زیر مجموعه هیئت همگانی نزدیک به ۲۵ درصد جمعیت دختران ورزشکار را تشکیل می‌دهند. آمارها می‌گوید ۶۳۰۰ نفر به عنوان زیر مجموعه هیئت ورزش‌های همگانی استان گلستان و ۱۱۰۰ نفر به عنوان زیر مجموعه هیئت بدنسازی و پرورش اندام استان گلستان ثبت شده‌اند.

همچنین آمار دختران استان گلستان که به عنوان ورزشکار ژیمناستیک ثبت شده‌اند حدود ۱۸۰۰ نفر است البته قشر اعظم ژیمناستیک کاران را دختران خردسال و نونهال تشکیل می‌دهند و ژیمناستیک به نوعی یک کارخانه ساخت ورزشکار برای رشته‌های دیگر در سال‌های آینده به شمار می‌رود.

در میان رشته‌های حوزه قهرمانی، با وجود محبوبیت فوق العاده بسکتبال در گرگان، این والیبال است که در این خطه نیز قدرت را در دست داد و حدود ۲۵۰۰ دختر را در این استان به سمت خود جذب کرده است.

گرچه استان گلستان در بسکتبال جاذبه دارد و در بازی‌های خانگی تیم بانوان شهر گرگان در لیگ برتر تماشاگران پرشماری به سالن می آیند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد بسکتبال در گرگان بیشترین میزان از هواداران خود را نزد دختران شهر دارد اما زمانی که صحبت از استان گلستان به میان می‌آید، تفاوت‌ها آشکار می‌شود.

تکواندو، جذاب ترین رشته ورزشی نزد دختران ایران در استان گلستان حدود ۱۰۵۰ ورزشکار زن دارد و سهم آن با انجمن‌های رزمی برابر است. این در حالی است که در انجمن‌های رزمی، فرصت رشد یک ورزشکار برای موفقیت و کسب سکوهای بزرگ بین المللی، بسیار ناچیز است و در این شرایط اقبال برابر به تکواندو و انجمن‌های رزمی جالب توجه است و بدون تردید اتفاقی نیست.

کاراته، رشته پرمدال و موفق ایران در میادین جهانی در استان گلستان فقط ۷۰۰ نفر ورزشکار سازمان یافته دارد که ۳۰ درصد کمتر از تکواندو و انجمن‌های رزمی است. البته در مورد فاصله ۳۰ درصدی با تکواندو، این تعجب برانگیز نیست اما باز هم پای انجمن‌های رزمی در میان است و فاصله کم سابقه بین این ۲ هیئت ورزشی.

در مورد بسکتبال، با وجود اینکه تیم بانوان شهر گرگان در لیگ برتر جذاب ترین تصاویر از ورزش زنان گلستان در سال ۹۸ را به نمایش گذاشت اما در این استان فقط ۷۰۰ دختر بسکتبالیست وجود دارند. آماری که با تداوم فعالیت نماینده گلستان در لیگ برتر بسکتبال احتمالاً به زودی افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

در استان گلستان، گرگان به عنوان مرکز استان با حدود ۱۰ هزار ورزشکار، بیشترین جمعیت دختران جذب شده به ورزش را دارد. سپس در گنبد کاووس ۲۸۰۰ دختر ورزشکار و در علی آباد ۱۶۰۰۰ دختر ورزشکار وجود دارند و آزادشهر با ۱۲۰۰ و بندر گز با هزار دختر ورزشکار، در رتبه‌های بعدی هستند.

در سال ۹۸ رقم ۱۷۶ درصد رشد در بخش مقام‌های المپیاد استعدادهای برترنسبت به سال ۹۷ و همچنین جذب بانوان به ورزش همگانی برای ورزش زنان گلستان ثبت شده است.

تیم کبدی گلستان؛ قهرمان مسابقات جوانان کشور ۹۸

در بخش تیم‌های لیگی، تیم‌های سپک تاکرا و گلبال گلستان مقام سوم لیگ را به دست آوردند، تیم بسکتبال بانوان شهر گرگان تا فینال لیگ برتر پیش رفته، تیم فوتسال علی آباد گلستان به لیگ دسته اول راه یافته و در صدر گروه خود قرار دارد.

در حوزه همگانی، ۲۰ هزار مشارکت کننده زن در برنامه‌های پرتعداد و مختلف ورزش همگانی گلستان، وضعیت امیدوار کننده‌ای ایجاد کرده است. گلستان در کبدی، در مسابقات جوانان کشور در شیراز قهرمان شد و تیم امید جلین گلستان در لیگ کبدی حضور داشت.

به طور کلی استان گلستان در کبدی ایران نقش شاخصی دارد و در حوزه کبدی زنان تلاش برای ایفای نقش پررنگ‌تر در کبدی زنان ایران از سوی دختران کبدی کار گلستان آغاز شده است.

اطلاعات خبر: *نویسنده: حامد اسماعیلی*منبع: اختصاصی*انتشار ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹- ساعت: ۱۰:۵۹

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=44905

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.