ورزش زنان کشور در سال ۹۸ | آذربایجان شرقی ؛ تا همین جا کافی است؟ | پایگاه خبری ورزش زنان | افرا ورزش | رسانه ورزش زنان ایران
21

ورزش زنان کشور در سال ۹۸ | آذربایجان شرقی ؛ تا همین جا کافی است؟

  • کد خبر : 44952
  • 20 اردیبهشت 1399 - 12:03
ورزش زنان کشور در سال ۹۸ | آذربایجان شرقی ؛ تا همین جا کافی است؟

چرا باشگاه تراکتورسازی با این سطح از محبوبیت باید از کنار ورزش زنان بی تفاوت عبور کند؟ چرا باشگاه مس سونگون که در فوتسال مردان یک قدرت آسیایی است در فوتسال زنان تیمی ندارد و نام آن در ورزش زنان شنیده نشده است؟

پایگاه خبری ورزش زنان ایران : در خطه آذری زبانان ایران، آذربایجان شرقی در ورزش زنان با وجود اینکه توانسته جمعیت قابل توجهی را جذب کند اما در بخش تیم‌های حاضر در سطح عالی لیگ‌های ورزش زنان، نام این استان کمتر شنیده می‌شود. موضوعی که نیازمند کار کارشناسی و تمرکز بر خروجی برنامه‌های استعدادیابی و برنامه‌های القوه هیئت‌های ورزشی است.

آذربایجان شرقی در سال ۹۸ تعداد تقریبی ۵۷ هزار ورزشکار زن سازمان یافته را ثبت کرده است که این عدد در مقایسه با سال ۹۷ رشد ۵.۴ درصدی را نشان می‌دهد.

تبریز به عنوان مرکز و پرجمعیت‌ترین شهر استان بیشترین جمعیت دختران ورزشکار آذربایجان شرقی را دارد. پس از تبریز، شبستر و مراغه از نظر تعداد زنان ورزشکار وضعیت بهتری دارند و میانه، مرند و بناب در رده‌های بعدی جذب ورزشکاران زن در استان قرار گرفته‌اند.

پس از ورزش همگانی با حدود ۱۶۵۰۰ ورزشکار زن، والیبال در آذربایجان شرقی یک پایگاه قدرتمند دارد. ۶۲۰۰ دختر والیبالیست در این استان فعالیت می‌کنند و این ظرفیت، معدنی از استعداد را در اختیار هیئت والیبال استان آذربایجان شرقی قرار می‌دهد.

والیبال آذربایجان شرقی در گذشته ای نه چندان دور با تیم شهرداری تبریز در لیگ زنان حاضر بود اما تغییر سیاست های شهرداری تبریز در قبال تیمدار ی در ورزش قهرمانی سبب شد علاوه بر تیم های مردان، تیم والیبال زنان این باشگاه نیز دچار انحلال شود.

از والیبال که عبور کنیم، ژیمناستیک با جذب ۴۵۰۰ دختر ورزشکار در سال ۹۸ سومین رتبه را در جذب جمعیت دختران آذربایجان را داشته است البته ماهیت ژیمناستیک به گونه‌ای است که اغلب جمعیت مخاطب آن را نونهالان و خردسالان تشکیل می‌دهند. بدنسازی و شنا با جذب ۳۱۰۰ نفری در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند و سپس نوبت به تکواندو و کاراته می‌رسد.

هانیه محتشمی پور

هانیه محتشمی پور بازیکن تبریزی تیم ملی والیبال و باشگاه پیکان

آذربایجان شرقی در سال ۹۸ از ۳۵ رویداد ورزش زنان در سطح قهرمانی میزبانی کرده و ۲۱۸ تیم را به مسابقات قهرمانی کشور اعزام کرده است. همچنین آذربایجان شرقی ۳۹ تیم لیگی در ورزش زنان در سطوح مختلف و رده‌های سنی گوناگون سازماندهی کرده است.

حاصل کار دختران آذربایجان شرقی در سال ۹۸ برابر با ۴۵ مدال آسیایی، بین المللی و جهانی و ۲۸۶ مقام کشوری بوده است و اتفاق ویژه، میزبانی ۲ رویداد بین المللی ورزش زنان در سال ۹۸ بود.

در حوزه همگانی، ورزش زنان در آذربایجان شرقی مسیری رو به رشد و با شتابی چشمگیر را طی می‌کند. این رشد نزدیک به ۱۰ درصدی نسبت به سال ۹۷ با حضور ۹۱۶ هزار نفری زنان آذری در رویدادهای مختلفی به دست آمد که توسط اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی سازماندهی شد.

در میان ورزشکاران شاخص، آیتک سلامت و هانیه محتشمی پور در والیبال و ناهیده اسدی در بسکتبال و اعظم بختی و مهسا پوررحمتی در شمشیربازی از جمله چهره‌های شاخص ورزش زنان آذربایجان شرقی هستند.

ظلم آشکار باشگاه‌های بزرگ

از شهرداری تبریز گفتیم و تغییر سیاستی که تیم‌های این باشگاه را در ورزش قهرمانی دستخوش تضعیف یا انحلال کرد. اما سوال مهم در استان شمال غربی ایران این است که چرا تراکتورسازی و ماشین سازی، باشگاه‌های خوشنام استان که مالکی مشترک و با انواع و اقسام بریز و بپاش در فوتبال مردان دارند در ورزش زنان حضور پیدا نمی‌کنند؟

چرا باشگاه تراکتورسازی با این سطح از محبوبیت باید از کنار ورزش زنان بی تفاوت عبور کند؟ چرا باشگاه مس سونگون که در فوتسال مردان یک قدرت آسیایی است در فوتسال زنان تیمی ندارد و نام آن در ورزش زنان شنیده نشده است؟

بدون شک، تراکتورسازی، مس سونگون، ماشین سازی و باشگاه‌های اسم و رسم دار دیگر ورزشی آذربایجان می‌توانند نقشی کلیدی در توسعه ورزش قهرمانی زنان آذربایجان شرقی ایفا کنند.

اگر آنها و مدیرانشان خود را کنار کشیده‌اند، این ظلمی آشکار به دختران ورزش دوست آذربایجان است که رسانه ندارند، صدایشان به جایی نمی‌رسد و مجبور به سر کردن با تفکرات حاکم بر باشگاه‌هایی هستند که خود را نماینده تمام آذربایجان می تمام ایران می‌دانند. روایت جدیدی از مفهوم کلمه” تمام”.

اطلاعات خبر: *نویسنده: حامد اسماعیلی *منبع: اختصاصی *انتشار ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹- ساعت :۱۱:۳۳

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=44952

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.