21

ورزش زنان کشور در سال ۹۸ | خراسان جنوبی ؛ عزم دوازده هزار نفری

  • کد خبر : 44955
  • 19 اردیبهشت 1399 - 21:06
ورزش زنان کشور در سال ۹۸ | خراسان جنوبی ؛ عزم دوازده هزار نفری

ختران خراسان جنوبی در سال ۹۸ در لیگ یک بسکتبال، لیگ اسکواش و همچنین زیر گروه لیگ والیبال حضور داشتند. آنالیز وضعیت ورزش زنان در خراسان جنوبی نشان می‌دهد ورزش زنان در این استان در وضعیتی نوپا و علاقمند به توسعه اما مواجه با کمبودها قرار دارد.

پایگاه خبری ورزش زنان ایران : استان خراسان جنوبی، استانی مرزی در شرق ایران است که از نظر جمعیت یکی از کم جمعیت ترین استان‌های کشور است به طوری که حدود ۷۸۰ هزار نفر در این استان زندگی می‌کنند.

به همین دلیل است که رقم تقریبی ۱۲ هزار ورزشکار زن در این استان، آمار قابل قبولی به حساب می‌آید. این رقم با توجه به آمار ۳۰ هزار نفری مجموع ورزشکاران سازمان یافته، نشان می‌دهد ۴۰ درصد مجموع ورزشکاران خراسان جنوبی را زنان تشکیل می‌دهند.

در استانی که شاخص ترین چهره آن نجمه خدمتی، تیرانداز المپیکی ایران است دختران خراسان جنوبی در رشته‌های دوچرخه سواری در لیگ کوهستان حاضر هستند و فوتسال یکی از علایق جدی دختران این استان است به طوری که خراسان جنوبی با ۳ تیم از شهرهای فردوس، بیرجند و طبس در سال ۹۸ در لیگ کشوری حضور یافت و این، ممکن است آغازی بر پیشرفت فوتسال زنان در این استان در سال‌های آتی و رسیدن به لیگ‌های دسته اول و برتر باشد.

حدود ۴۴۰۰ ورزشکار زن در خراسان جنوبی، ورزشکار سازمان یافته ورزش همگانی هستند اما آمار ۲ هزار دختر والیبالیست در این استان معنادار است. خراسان جنوبی این ظرفیت را دارد که از این جمعیت برای تبدیل شدن به یک قطب مهم استفاده کند گرچه همه چیز به امکانات سخت افزاری و دانش مربیان بستگی خواهد داشت.

ژیمناستیک و بدنسازی رشته‌های بعدی پرطرفدار استان هستند که هر یک حدود ۱۲۰۰ نفر را جذب خود کرده‌اند و تکواندو و کاراته با آمار مشابه ۷۰۰ نفری در رده‌های بعدی رشته‌های مورد علاقه دختران در استان خراسان جنوبی هستند.

همچنین دختران خراسان جنوبی در سال ۹۸ در لیگ یک بسکتبال، لیگ اسکواش و همچنین زیر گروه لیگ والیبال حضور داشتند. آنالیز وضعیت ورزش زنان در خراسان جنوبی نشان می‌دهد ورزش زنان در این استان در وضعیتی نوپا و علاقمند به توسعه اما مواجه با کمبودها قرار دارد.

مشارکت بخش خصوصی در ورزش زنان در این استان سطح پایینی دارد و تفکر قهرمان پروری در میان خانواده‌ها در این استان نیازمند تقویت است گرچه پدیدار شدن چهره‌ای به نام نجمه خدمتی یک امتیاز بزرگ برای ایجاد انگیزه در میان دختران این خطه بود.

دیگر چهره شاخص خراسان جنوبی، مهسا کدخدا ملی پوش والیبال است که در لیگ ترکیه شاغل است و لژیونر والیبال ایران به حساب می‌آید. به عبارت دیگر در خراسان جنوبی، ورزش زنان بیش از کمیت بر روی کیفیت متمرکز بوده است. این، نشان می‌دهد آنها توانایی کارهای بزرگ‌تر در آینده را دارند.

*نکته : در اینفوگرافی فوق، آمار ورزشکاران همگانی و بدنسازی مجموعا ۳۲۰۰ نفر درج شده که شامل آمار اولیه ورزشکاران همگانی زن (بیش از ۲ هزار نفر) بوده است اما آمار درج شده در متن (۴۴۰۰ ورزشکار همگانی در بخش زنان) آمار نهایی است.

اطلاعات خبر: *نویسنده: حامد اسماعیلی *منبع: اختصاصی *انتشار ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹- ساعت: ۲۱:۰۶

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=44955

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.