متین نجد سمیعی: لیگ‌ هندبال بیشتر به مسابقات آموزش پرورش شبیه است | افرا ورزش | رسانه ورزش زنان ایران
14
برای تیم ملی مربی داخلی مرد بیاورند

متین نجد سمیعی: لیگ‌ هندبال بیشتر به مسابقات آموزش پرورش شبیه است

  • کد خبر : 47434
  • 23 تیر 1399 - 13:32
متین نجد سمیعی: لیگ‌ هندبال بیشتر به مسابقات آموزش پرورش شبیه است
متین نجد سمیعی مربی جوان و شاخص هندبال ایران پیشنهاد داد فدراسیون هندبال از یک مربی توانمند مرد برای تیم ملی زنان استفاده کند. او همچنین نسبت به پایین آمدن بیش از حد میانگین سنی بازیکنان در لیگ برتر هشدار داد.

به گزارش رسانه دختران قهرمان ایران “درنا“؛ متین نجد سمیعی مربی و مدرس هندبال در رابطه با مشکلات موجود در هندبال و لیگ برتر اظهار داشت؛ اسم لیگ برتر، بزرگ است اما زیر ساخت‌های آن به اندازه یک لیگ حرفه‌ای و سطح یک نیست و البته نه تنها در هندبال بلکه در سایر رشته‌های توپی و تیمی زنان در ایران، شاهد لیگ‌های فرسایشی هستیم که با داشته‌های واقعی‌مان تناسبی ندارد.

او ادامه داد: باشگاه‌های که در لیگ تیمداری می‌کنند باید آن‌قدر پشتوانه مالی قوی داشته باشند تا بازیکنان در لیگ دغدغه نداشته باشند و با استرس کمتری هندبال را پیگیری کنند در حالی که در حال حاضر اغلب بازیکنان حاضر در لیگ برتر، نگران آینده ورزشی خود هستند.

نجد سمیعی همچنین در خصوص مطرح شدن حضور مربی خارجی در تیم ملی هندبال ایران گفت: در حال حاضر استفاده از مربی خارجی برای هدایت تیم ملی گزینه مناسبی نیست چرا که هم فدراسیون از نظر اقتصادی و مالی تحت فشار قرار می‌گیرد، و از همه مهم‌تر با توجه به اینکه فاصله خیلی زیادی در معیارهای هندبال ما و کشورهای اروپایی وجود دارد که ما باید آنها را برطرف کنیم و بعد به فکر گزینه خارجی باشیم.

او با تاکید بر این که هندبال ایران از نظر فنی آمادگی پذیرش مربیان خارجی را ندارد گفت: در گذشته مربیان و مدرسان خارجی همچون ایلونا هپکوا و سانیا پانیچ به ایران آمدند و دیدیم که معیارهای هندبال ایران با هندبال اروپا خیلی متفاوت است. وقتی یک بازی لیگ برتری را در سال گذشته بین دو تیم درجه یک بانوان با هم تماشا می‌کردیم خانم ایلوانا از حرکات پایه‌ای بازیکنان ایراد گرفتند. به همین دلیل است که هنوز زمان لازم فراهم نشده تا از گزینه خارجی برای تیم ملی زنان استفاده کنیم. ابتدا باید از طریق آموزش مربیان، به اصلاح پایه بپردازیم سپس به فکر گزینه خارجی باشیم.

بازیکن سابق تیم ملی هندبال بانوان پیشنهاد داد فدراسیون هندبال حضور یک مربی مرد در تیم ملی زنان را دنبال کند درست مشابه کاری که فدراسیون والیبال و فوتبال انجام دادند. او گفت: سپردن هدایت تیم بزرگسالان به یک مربی مرد توانمند داخلی کمک بزرگی برای تیم ملی خواهد بود به طوری که مربیان زن ما در تیم ملی در کنار مربی مرد تجربه و دانش کسب کنند.

متین نجد سمیعی در رابطه با تشکیل تیم ملی امید و تیم‌های پایه تصریح کرد: این تیم‌ها در گذشته هم تشکیل شده‌اند اما تشکیل دادن کافی نیست. اقدام اصلی، سرمایه گذاری لازم و استعدادیابی قبل از تشکیل تیم‌های پایه است. ما نیاز به پشتوانه سازی برای هندبال داریم. زمانی که توانایی ایجاد رقابت بین هندبالیست‌های پایه را داشته باشیم تلاش مربیان به چشم خواهد آمد و رشدی که انتظار داریم اتفاق می افتد.

سمیعی در مورد شرایط اقتصادی هندبال گفت؛ متأسفانه شرایط اقتصاد کشور برای ورزش بسیار نگران کننده است. ما خیلی زود شاهد کناره گیری ملی پوشان و بازیکنان از دنیای حرفه‌ای هستیم و بازیکنان زمانی هندبال را کنار می‌گذارند که موقع درخشش و دیده شدن آنها فرا رسیده و این تصمیم، با مسائل اقتصادی نسبت مستقیم دارد.

وی به وضعیت کیفی لیگ برتر هندبال بانوان در سال‌های اخیر و فصل ۹۸ پرداخت و بیان کرد: با روند برگزاری لیگ به این شکل موافق نیستم و بهتر است اول شرایط ایده آل را فراهم و بعد لیگ حرفه‌ای را دنبال کنیم. سطح رقابت‌های لیگ در سال گذشته بیشتر به مسابقات آموزش و پرورش و پایه شبیه بود، چرا که تیم‌ها از تعداد کمی از بازیکنان با تجربه و ملی بهره می‌بردند و اکثر بازیکنان کم سن و بی تجربه هستند.

نجد سمیعی با تاکید بر این که ورود تعداد زیادی بازیکن جوان و نوجوان به لیگ برتر الزاماً خبر خوبی نیست گفت: امیدوارم مسئولان چاره‌ای برای این موضوع در نظر بگیرند. ما نمی‌توانیم لیگ برتر را که بالاترین سطح حرفه‌ای ورزش هر کشور است را به سمت میانگین سنی پایین ببریم. خطر آسیب دیدگی‌های جسمی، روانی، اشباع شدن، کاهش سطح شخصیتی و اجتماعی لیگ برتر، تهی شدن لیگ از منابع تجربی و خداحافظی‌های زودهنگام از جمله آفت‌های جوانی بیش از حد لیگ برتر است.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=47434
  • نویسنده : صمد خزایی
  • ارسال توسط :
  • منبع : اختصاصی درنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.