10

زنان الهام بخش 3 : اتل کتروود ؛ سوسن زیبای کانادا و اولین طلایی پرش ارتفاع

  • کد خبر : 5335
  • 17 خرداد 1397 - 19:38
زنان الهام بخش 3 : اتل کتروود ؛ سوسن زیبای کانادا و اولین طلایی پرش ارتفاع

پایگاه خبری ورزش زنان ایران IWSports در بخش زنان الهام بخش به بررسی زندگی و دوران ورزشی ستارگان ورزش زنان جهان و الهام بخش ترین افراد در تاریخ ورزش زنان دنیا می پردازد. اتل کتروود اولین زن طلایی پرش ارتفاع ادوار المپیک از کانادا یکی از قهرمانان نوستالژیک ورزش جهان است اما با یک زندگی شخصی پر ابهام.

به گزارش  IWSports ؛اتل هانا کتروود در 28 آوریل 1908 در داکوتای شمالی در آمریکا متولد شد اما در ساسکاتون کاناداد زندگی کرد و بالید. فیزیک بدنی خوب او در دوران نوجوانی سبب شد وی به یک ورزشکار برجسته در بیسبال ، بسکتبال و دو و میدانی تبدیل شود اما در 18 سالگی در 1926 ، او در مسابقات دو و میدانی در شهر ساسکاتون توانست با رکورد پرش ارتفاع ملی کانادا برابری کند.

کتروود به سرعت مسیر پیشرفت را طی کرد. تنها چند ماه بعد او رکورد جهان را هم شکست. همین موفقیت سبب شد اتل کتروود در تیم 6 نفره دو و میدانی زنان کانادا در المپیک 1928 آمستردام قرار گیرد. المپیکی که اولین بار شاهد حضور زنان دو و میدانی کار بود.

اتل در بازی های المپیک ، تاریخ ساز و اولین زنی شد که در پرش ارتفاع المپیک مدال طلا گرفته است. او با پرشی یک متر و 59 سانتی متری بالاتر از لین گیسولف هلندی و میلدرد ویلی از آمریکا طلای المپیک را بر گردن آویخت.

طلای المپیک ، تبدیل شدن به اولین طلایی ادوار المپیک برای دو و میدانی کانادا و ظاهر جذاب و زیبای اتل کتروود نگاه ها را به سمت او جلب کرد. “سوسن ساسکاتون” لقبی بود که در کانادا به او دادند و نیویورک تایمز او را به عنوان زیباترین دختر ورزشکار در المپیک 1928 معرفی کرد.

کتروود تنها یک پرنده ارتفاع نبود. وی صاحب عناوین مختلف ملی در پرتاب نیزه شد اما پرتاب نیزه جایی در المپیک آمستردام نداشت و 4 سال بعد در المپیک 1932 برای اولین بار وارد المپیک شد. در آن زمان ، ورزش حرفه ای معنایی نداشت و المپیک نیز هنوز به رویداد معتبری که امروز هست ، تبدیل نشده بود.

به همین دلیل بود که اتل کتروود با وجود کسب طلای المپیک در 20 سالگی ، تمایلی به شرکت دوباره در المپیک نشان نداد و شاید اگر راهش را ادامه می داد حداقل در المپیک 1932 هم در پرش ارتفاع و هم پرتاب نیزه صاحب مدال های بیشتری می شد.

پس از بازگشت به خانه بعد از کسب طلای المپیک 1928 ، او پیشنهاد بازی در یک فیلم را دریافت کرد اما آن را نپذیرفت. او به سمت تجارت رفت ، ازدواج کرد و به کالیفرنیا در آمریکا مهاجرت کرد.

در 1955 با تاسیس تالار مشاهیر ورزش کانادا در شهر کالیاری در ایالت آلبرتا ، اتل کتروود یکی از کسانی بود که نام و افتخاراتش به این تالار افزوده شد. اتل اما زندگی مبهمی داشت به طوری که پس از المپیک ، شائبه های زیادی در مورد زندگی او به وجود آمد.

ازدواج مخفی و طلاق سریع او از شخصی به نام جیمز مک لارن در شهر رنو در نوادا که به دلیل وجود هتل ها و کازینو و اماکن خوشگذرانی معروف بود شایعاتی را در مورد او پدید آورد.اتل کتروود بعدها با شخصی به نام بایرون میشل ازدواج کرد که در 1960 در 52 سالگی از او هم جدا شد.

اتل کتروود همواره از مصاحبه با رسانه ها خودداری می کرد و دوری از رسانه ، بر مشکلات او و شدت گرفتن شایعات دامن زد. تلاش او برای عضویت در تیم دو و میدانی زنان آمریکا برای المپیک 1932 در حالی که وی 4 سال قبل با پرچم کانادا در المپیک شرکت کرده بود بخش دیگری از این مشکلات بود گرچه او هرگز موفق به کسب جواز ورود دوباره به المپیک نشد.

اتل کتروود در 26 سپتامبر 1987 در سن 79 سالگی در کالیفرنیا از دنیا رفت. با یک طلای المپیک برای کانادا ، افتخار کسب اولین طلای دو و میدانی المپیک برای این کشور و اولین زنی که در ادوار المپیک در پرش ارتفاع طلا گرفته است اما در عین حال با یک زندگی پرحاشیه و فاقد ایفای نقش به عنوان یک مربی یا یک فعال ورزشی.

اتل ستاره ای بود که آمد ، درخشید اما خیلی زود خاموش شد گرچه ما از دهه 30 میلادی صحبت می کنیم. زمانی که در آن ، انگیزه های کنونی برای قهرمانی ، موفقیت های ورزشی و حضور در ادوار المپیک و مسابقات جهانی وجود نداشت.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=5335

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.