14

فاطمه فتاحی ملی پوش کشتی آلیش از کشتی زنان می‌گوید

  • کد خبر : 56080
  • 09 اسفند 1399 - 14:34
فاطمه فتاحی ملی پوش کشتی آلیش از کشتی زنان می‌گوید
فاطمه فتاحی ملی پوش کشتی آلیش از کشتی زنان می‌گوید پدرم خیلی دوست داشت یکی از پسرانش کشتی‌گیر شود که نشد در عوض دخترش راهی را که او دوست داشت، طی کرد.

به گزارش “آی دبلیو اسپورتس”  رسانه دختران قهرمان ایران ؛ فاطمه فتاحی جویباری، نفر دوم مسابقات جهانی کشتی آلیش است. او چند روز پیش در مسابقات کشتی قهرمانی کشور در وزن 60 کیلو تمام حریفانش را با اقتدار شکست داد و قهرمانی سال گذشته‌اش را تکرار کرد.  او  از چگونگی ورودش به این رشته می‌گوید.

* انتخاب ورزش کشتی برای زنان ایرانی کمی عجیب است. چه شد که به این ورزش روی آوردید؟

فاطمه فتاحی : علاقه شخصی داشتم. من اهل جویبار هستم و کشتی‌گیر نبودن در شهر ما کمی عجیب است. پدرم سال‌ها کشتی لوچو کار می‌کرد و من هم علاقه‌ام از آن زمان شکل گرفت. در نهایت سال 96به‌صورت حرفه‌ای کشتی آلیش را شروع کردم. البته قبل از آن ورزش می‌کردم و کشتی کلاسیک را حرفه‌ای دنبال می‌کردم.

* خانواده نگفتند ورزش دیگری انتخاب کنید یا بخواهند مانع فعالیت‌تان در این رشته شوند؟

فاطمه فتاحی : پدرم خیلی دوست داشت یکی از پسرانش کشتی‌گیر شود که نشد! البته کشتی می‌گرفتند ولی در سطح باشگاهی فعالیت داشتند. من که شروع کردم، خانواده به‌خصوص مادرم مشوق اصلی من در این راه بود و اصلا ممانعتی در کار نبود.

* گفتید ابتدا کشتی کلاسیک کار می‌کردید چه شد که ادامه ندادید؟

فاطمه فتاحی : من کارم را با کشتی آزاد شروع کردم ولی وقتی دیدم نهایت این ورزش این است که تعداد محدودی ورزشکار در آن به اصرار ایران باید شرکت کنند و مسابقات برون‌مرزی‌اش هم به خرج ایران در جای دیگر هم برگزار می‌شود و مسابقات آسیایی و جهانی در کار نیست، فهمیدم که آینده‌ای در آن ندارم. برای همین به کشتی آلیش آمدم تا در مسابقات آسیایی و جهانی شرکت کنم.

* از مسابقات قهرمانی کشور و سطح این مسابقات بگویید.

فاطمه فتاحی : بعد از مسابقات جهانی قزاقستان قرار بود 15روز بعد در مسابقات استانی شرکت کنم تا جواز حضور در مسابقات کشوری را بگیرم ولی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا مسابقات لغو شد. حدود 18‌ماه بود هیچ مسابقه‌ای نداشتیم تا همین مسابقات کشوری که برگزار شد. البته قبل از مسابقات کشوری مسئولان دوباره در سطح استان انتخابی گذاشتند که اول در آن شرکت کردم و بعد به مسابقات کشوری آمدم که توانستم مدال طلا بگیرم.

* قبلاً انتقاد می‌شد که بسیاری از خانم‌ها از رشته‌های دیگر به کشتی آلیش می‌آیند و این رشته ورزشکار تخصصی ندارد الان هم شرایط همین است؟

فاطمه فتاحی : نه اینکه کشتی‌گیر آلیش کار نداشتیم، ولی درست می‌گویید، ورزشکارانی از رشته‌های جودو، ووشو و تکواندو به آلیش می‌آمدند و در مسابقات شرکت می‌کردند ولی نظر من این است که نمی‌توانند مثل ورزشکار تخصصی آن رشته نتیجه بگیرند. فکر می‌کنم ورزشکار اگر تخصصی رشته‌ای را دنبال کند در آن موفق خواهد بود.

* می‌گفتند که علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون قصد دارد کشتی زنان را جمع کند، در این‌باره چیزی شنیده‌اید؟

فاطمه فتاحی : اصلاً اینطور نیست، ایشان درباره کشتی کلاسیک گفتند که دلیلی ندارد مسابقات برون‌مرزی با خرج ما انجام شود، برای همین این مسابقات تعطیل می‌شود ولی برای کشتی کلاسیک گفتند مسابقات کشوری و استانی کماکان برگزار خواهد شد. آقای دبیر درباره کشتی آلیش هم این قول را دادند که همانند کشتی مردان رسیدگی شود و اعزام به مسابقات جهانی و آسیایی خواهیم داشت.

* مسئولان جویبار از شما به‌عنوان یک کشتی‌گیر حمایت می‌کنند؟

فاطمه فتاحی : تا الان اتفاق خاصی برایم نیفتاده است ولی قانون جدید که برای قهرمان ابلاغ شده است شامل حال من هم می‌شود و می‌توانم در یکی از ادارات دولتی استخدام شوم. مسئولان فدراسیون در حال نامه‌نگاری هستند، حالا باید ببینیم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=56080

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.