12
نگاهی به تاریخ لیگ ووشو

پرافتخارترین تیم‌های لیگ ووشو بانوان چه تیم‌هایی هستند؟

  • کد خبر : 56255
  • 10 اسفند 1399 - 20:47
پرافتخارترین تیم‌های لیگ ووشو بانوان چه تیم‌هایی هستند؟
لیگ ووشو بانوان 99 با قهرمانی سپاهان همراه بود اما به بهانه پایان این مسابقات نگاهی به ادوار گذشته لیگ داریم جایی که دانشگاه آزاد پرافتخارترین تیم‌ لیگ ووشو و سپاهان در تعقیب این تیم است.

به گزارش “آی دبلیو اسپورتس” رسانه دختران قهرمان ایران؛ لیگ ووشو بانوان 13 دوره خود را پشت سر گذاشته است و جامی که به سپاهان اهدا شد سیزدهمین قهرمان لیگ را مشخص کرد.

لیگ ووشو بانوان از سال 1387 کار خود را آغاز کرد یعنی زمانی که ووشو زنان در ایران به تدریج در حال رشد بود و آمار دختران ووشوکار به حد و اندازه قابل قبول و سطح فنی رضایت بخشی برای شروع لیگ رسیده بود.

استعدادی که دختران ووشوکار در آن زمان از خود نشان داده بودند و شانسی که برای موفقیت در میادین قاره‌ای داشتند فدراسیون ووشو را ترغیب کرد تا لیگ زنان را راه اندازی کند گرچه برگزاری لیگ در آن مقطع با توجه به نوپا بودن لیگ و چالش همیشگی جذب اسپانسر، مشکلات خود را داشت.

با این وجود نسل اول دختران ووشوکار ایران از سال 87 وارد رقابت شدند و از آن سال تاکنون، این مسابقات بدون وقفه برگزار شده و سپاهان سومین قدرت پدیدار شده در لیگ ووشو زنان ایران به شمار می‌رود.

نگاهی به قهرمانان ادوار گذشته نشان می‌دهد تیم‌های دانشگاه آزاد با 5 قهرمانی و سپاهان و گاز مازندران با 3 قهرمانی، پرافتخارترین تیم‌های حاضر در لیگ ووشو بانوان هستند.

گاز مازندران در دوران طلایی خود از راه اندازی لیگ تا سال 92 قدرت اصلی ووشوی ایران بود. آن‌ها در این بازه زمانی، 3 بار قهرمان لیگ ووشو بانوان شدند و یک بار نیز نایب قهرمان و یک بار سوم شدند.

در سال 87 قهرمانی لیگ ووشو در رقابت گاز مازندران و نفت تهران به گاز رسید اما یک سال بعد در سال 88، این بار رقابت گاز و نفت تهران برای قهرمانی، به سود نفتی ها پایان یافت. این، اولین سالی بود که الهه منصوریان توانست قهرمان لیگ شود و با نفت تهران، جام را به دست آورد.

در سال 89 گاز مازندران برای دومین بار قهرمان لیگ شد. در این سال، تیم شهدای کرمانشاه که از وجود الهه منصوریان و خدیجه آزادپور بهره مند بود رقیب تیم گاز بود. لیگ 89 مصادف با سومین و آخرین سال فعالیت نفت تهران در لیگ ووشو بانوان بود.

در سال 90 تیم فولاد ماهان سپاهان وارد لیگ ووشو شد در حالی که مربیگری آن بر عهده الهه منصوریان بود. گاز مازندران در این سال هم قهرمان شد و سومین قهرمانی در چهارمین حضور در لیگ را کسب کرد.

اولین حضور دانشگاه آزاد از سال 91 در لیگ ووشو بانوان رقم خورد. در این سال بود که فولاد ماهان اصفهان با غلبه بر گاز مازندران و دانشگاه آزاد نخستین قهرمانی یک تیم اصفهانی در لیگ ووشو را رقم زدند.

لیگ 92 اما داستان ویژه ای برای تیم قهرمان داشت. فولاد ماهان در عین ناباوری منحل شد و بازیکنان این تیم در قالب تیم هیئت ووشو سمیرم با پرداخت هزینه ها از سوی محمدرضا ساکت و الهه منصوریان توانستند در لیگ شرکت کنند و قهرمان شدند.

در این سال تیم دانشگاه آزاد به مقام نایب قهرمانی رسید و تیم گاز مازندران در آخرین حضور خود در سطح اول ووشو زنان ایران سوم شد و دیگر در لیگ شرکت نکرد.

از سال 93 دانشگاه آزاد روند قهرمانی‌های خود را آغاز کرد. البته آن‌ها از سال 91 رقابت شدیدی بر سر قهرمانی با گاز مازندران داشتند و سرانجام پس از 2 سال واگذار کردن جنگ قهرمانی، در سال 93 قهرمان شدند و تا سال 96، چهار بار متوالی جام را بالای سر بردند.

در سال 93، دانشگاه آزاد در حالی اولین جام قهرمانی را به دست آورد که نزدیک ترین رقیب این تیم، هیئت ووشو استان البرز بود.

حکومت دانشگاه آزاد بر ووشوی زنان گرچه همچنان ادامه پیدا کرد اما رقیب تازه از سال 97 با قهرمانی در لیگ و شکست دادن دانشگاه آزاد در فینالی جذاب و نفس گیر، از راه رسید: سپاهان

سپاهان با محوریت خواهران منصوریان که در اوج قرار داشتند دوران تازه سپاهان را رقم زدند. سپاهان در لیگ نیمه تمام سال 98 به طور مشترک با دانشگاه آزاد قهرمان شد و این قهرمانی را در سال 99 نیز بار دیگر با غلبه بر رقیب ریشه دارش تکرار کرد.

رقابت در این سال‌ها متفاوت با گذشته بود. دیگر زمان چشم گفتن به درخواست مربیان برای بازی در تیمشان گذشته بود و حداقل برای بخشی از ووشوکاران، رقم پیشنهادی قرارداد، تعیین کننده بود. لیگ ووشو در فصول اخیر حرفه‌ای تر و البته برای برخی، بیرحم تر بود.

در مجموع، دانشگاه آزاد با 5 قهرمانی، پرافتخارترین تیم حاضر در لیگ ووشو بانوان است و سپاهان اصفهان و گاز مازندران با 3 قهرمانی در تعقیب این تیم هستند. سپاهان با یک قهرمانی دیگر از گاز مازندرانی که دیگر وجود ندارد پیشی می گیرد و به رکورد دانشگاه آزاد حمله خواهد کرد.

نگاهی به سال های اخیر نشان می دهد دوران، دوران طلایی‌های اصفهان است و البته ثابت قدمی دانشگاه آزاد که وفادارانه در همه این سال‌ها، ووشو را رها نکرده است، شایسته ستایش است.

قهرمانان ادوار لیگ ووشو بانوان :

دانشگاه آزاد (5 قهرمانی) گاز مازندران و سپاهان اصفهان (3 قهرمانی) نفت تهران، فولاد ماهان اصفهان و هیئت سمیرم (یک قهرمانی)

نکته: در سال 98 جام قهرمانی به طور مشترک به دو تیم سپاهان و دانشگاه آزاد اعطا شد و به همین دلیل 13 دوره لیگ، 14 قهرمان دارد.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=56255
  • نویسنده : حامد اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : اختصاصی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.