عاطفه احمدی : بدون تمرین نمی‌توان رویاپردازی کرد | رنج اسکی از فقدان یک دلسوز واقعی | افرا ورزش | رسانه ورزش زنان ایران
14
گپ‌وگفتی با دختر برفی ایران

عاطفه احمدی : بدون تمرین نمی‌توان رویاپردازی کرد | رنج اسکی از فقدان یک دلسوز واقعی

  • کد خبر : 56314
  • 16 اسفند 1399 - 13:51
عاطفه احمدی : بدون تمرین نمی‌توان رویاپردازی کرد | رنج اسکی از فقدان یک دلسوز واقعی
عاطفه احمدی پدیده اسکی ایران می‌گوید بدون تمرین و نبود امکانات نباید ویاپردازی کرد. چهره شایسته و جوان اسکی ایران، این رشته را نیازمند یک دلسوز واقعی بر مسند مدیریت می‌داند.

به گزارش “آی دبلیو اسپورتس” رسانه دختران قهرمان ایران؛ اسکی به عنوان ورزشی مهیج و البته شناخته شده به عنوان رشته ای لاکچری در ایران، در میان ورزش‌های زمستانی پرچم‌داری می‌کند.

اسکی در کشورهای شمال اروپا حدود ۳۰۰ سال قدمت دارد. این روزها که از حواشی سرمربی تیم ملی اسکی آلپاین عبور کرده‌ایم و مسابقات جهانی را پشت سر گذاشتیم فرصتی است تا با یکی از سرمایه‌های اسکی زنان ایران بیشتر آشنا شویم.

عاطفه احمدی به عنوان یکی از پدیده‌های اسکی ایران است که موفق ترین چهره تیم ملی اسکی آلپاین زنان ایران در مسابقات جهانی ایتالیا بود.

از عاطفه احمدی به عنوان جوان‌ترین دختر راه یافته به تیم ملی اسکی نیز یاد می‌شود و بی‌شک عملکرد بی‌بدیل‌اش در سن 20 سالگی خبر از ظهور یک ستاره جوان برای اسکی‌ ایران می‌دهد.

دختر برفی این روزهای ایران که از خانواده‌ای کاملا عجین با اسکی‌ وارد این رشته شده با اهدافی بزرگ برای رسیدن به قلل موفقیت با مشعل تلاش راه سختی را در پیش گرفته است.

ملی‌پوش تیم ملی اسکی بانوان در گفت‌وگو با آی‌ دبلیو اسپورتس، با اشاره به اینکه از 3 سالگی رو به اسکی آورده، از پدرش به عنوان اصلی‌ترین مربی خود یاد می کند.

نکته جالب در مورد عاطفه احمدی این است که او پیش از رسیدن به سن قانونیِ ورزشی به تیم ملی اسکی دعوت شد و پس از یک سال با اخذ مجوز با 16 سال سن به عضویت تیم ملی درآمد و به رقابت‌های قهرمانی جهان در سن موریتز سوییس اعزام شد.

عاطفه احمدی با بیان اینکه در این رقابت‌ها بهترین امتیاز را در بخش مارپیچ کوچک کسب کرده و به مسابقات اصلی راه‌ یافتم، بیان کرد: ورزشکاران برای ورود به آن دوره از رقابت‌ها باید در بخش ورودی باهم رقابت می‌کردند تا به مرحله بعد صعود کنند، از چهار اسکی‌باز هر تیم شخصی که بهترین امتیاز را کسب می‌کرد و یا در ورودی صاحب عنوان می‌شد به رقابت اصلی راه‌ پیدا می‌کرد. خوشبختانه من با کسب بهترین امتیاز مارپیچ راهی مسابقات اصلی شدم.

وی افزود: در همان سال به رقابت‌های آسیایی جوانان در لبنان رفتم و یک مدال نقره و یک برنز کسب کردم، همچنین در سال 2018 نخستین طلای برون مرزی بانوان را در آناتولی کاپ ترکیه بدست  آوردم.

عاطفه احمدی در سال 2019 با شرکت در رقابت‌های اسکی آلپاین قهرمانی جهان در اوره Åre  سوئد  با صعود به مانش 2 رشته مارپیچ کوچک موفق به خلق اتفاق کم سابقه‌ای در تاریخ اسکی ایران شد.

ملی پوش تیم ملی اسکی می گوید: “در سوئد سپس صاحب رتبه 46 دنیا شدم و بالاتر از تمامی رقبای آسیایی قرار گرفتم. در آن رقابت‌ها هم به عنوان پدیده و تاریخ‌ساز اسکی ایران در رشته مارپیچ کوچک برگزیده شدم.”

احمدی در سال 2020 به رقابت‌های ددمان کاپ اعزام شد و در تیم اعزامی ایران، تنها اسکی بازی بود که صاحب یک نشان طلا و دو نقره شد تا عنوان مدال آورترین اسکی‌باز ایران را به خود اختصاص دهد.

سال 2021 با وجود شرایط کرونایی برای او تجربه حضور دیگری در مسابقات اسکی آلپاین قهرمانی جهان در کورتینای ایتالیا را به دنبال داشت و او یکی از اعضای تیم چهار نفره ایران بود.

او در خصوص اعزام به  ایتالیا با بیان اینکه به دلیل کمبود برف و شرایط خاص کرونا تمرین‌هایش با مشکلاتی مواجه شده می گوید: “با تمرینات بسیار کم به رقابتی رفتم که از نظر فنی سطح بالایی داشت. تمام اسکی بازان مطرح دنیا در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند و پیست آن از نظر فنی بسیار سخت است. متأسفانه تیم ما برخلاف تمامی کشورها، شب مسابقه به ایتالیا اعزام شد که شرایط را بسیار برای ما دشوار کرد.”

پدیده اسکی زنان ایران با تاکید براینکه بدون تمرین نمی‌توان رویاپردازی کرد، گفت: همین که با شرایط سخت و بی‌امکاناتی توانستم به مانش دوم صعود کنم و به فینال برسم افتخار بزرگی است. این، ادامه مسیر من برای اهداف آینده است که هرگز از آن خسته نشده ام.”

احمدی می گوید: هنوز راه دور و درازی در پیش است. انگیزه‌ام را از دست نداده‌ام و با شرایط سخت و اوضاع نامساعدی که این رشته در ایران دارد، در تلاشم تا جایگاهم را در اسکی حفظ کنم. فقط در رقابت با خودم هستم و خود را دختر برفی می‌دانم . می خواخم برای شکست دادن جایگاه قبلی‌ام بجنگم.

اسکی در باور عموم متفاوت با واقعیت این رشته است. احمدی می گوید : شاید عموم مردم بر این باورند که ما در روزهای برفی رو به تمرین می‌آوریم و این رشته وابسته به برف است. اما دور از چشم همه باید 11 ماه در سال را روی پیست یا داخل سالن‌های بدنسازی تمرین کنیم.

ملی پوش اسکی ایران ادامه می دهد: اسکی یک رشته قدرتی، سرعتی، چابکی و هوازی است. برای انجام تمرینات آن باید از مهارت سایر رشته‌ها نظیر ژیمناستیک و وزنه‌برداری برای انعطاف، قدرت و مهارت رشته تیراندازی برای تقویت میدان دید در پیست برفی استفاده کرد.

قابل پیش بینی است که اسکی رشته ای پرهزینه باشد. احمدی در این باره عنوان می کند: اسکی علاوه بر مخارج سنگین، امکانات خاصی را می‌طلبد و علاوه بر وسایل با کیفیت نیازمند یک نوع برف خاص است و باید پیست تمرین همیشه یخ زده باشد که چنین فضایی در داخل ایران موجود نیست.

فشار مالی روی اسکی بازها حالا تبدیل به یک مشکل بزرگ شده و احمدی نیز می گوید:برای تمرین باید مدام به خارج از کشور اعزام شویم، و این سفرها با شرایط خاص ارز و یورو هزینه‌های بسیار بالایی برای ما درپی دارد. همین امر باعث شده تا باور اینکه اسکی‌باز ها افراد ثروتمندی هستند به وجود بیاید اما این‌گونه نیست.

احمدی همچنین تاکید می کند که اسکی بازان مشمول بیمه نیستند، حقوق و درآمد ثابتی برای خرج و مخارج زندگی و ورزش ندارند و فقط عشق به دنیای برفی آن هاست که اسکی بازان را پای کار نگه می دارد.

اسکی باز جوان در خصوص برنامه های آینده‌اش می گوید در سال آینده المپیک زمستانی 2022 را پیش‌رو دارم. هدف من صرفاً حضور در المپیک نیست و تمایل دارم در همه رویدادها بهتر از امسال ظاهر شوم و اتفاقی را رقم بزنم که تا به حال اتفاق نیفتاده است.

عضو تیم ملی اسکی بانوان در ادامه گفت: امسال به دلیل شرایط خاص بیماری کرونا هیچ اردویی برگزار نشد و همه‌ اسکی بازها به صورت شخصی تمرین کردند. این تمرینات انفرادی و دور بودن از اردو مقداری برای ما مشکل ساز بود و گاهی موجب فروکش کردن انگیزه می‌شد.


احمدی با بیان اینکه قهرمان در شرایط سخت قهرمان می‌شود عنوان کرد: هیچ فرد موفقی بدون سختی به جایگاهی نرسیده و نخواهد نرسید و این خصلت ورزش قهرمانی است. امیدوارم به اسکی همانند سایر رشته‌ها نگاه شود در این صورت در آینده می‌توان به رشد استعدادها و رسیدن به مدال جهانی هم فکر کرد.

وی ادامه داد: باید زیرساخت اسکی در ایران تقویت شود و افراد کارآمد و لایق، مسئولیت این رشته را بپذیرند تا اسکی از فقدان یک دلسوز واقعی در رنج و عذاب نباشد.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=56314
  • نویسنده : احمدرضا احمدیان
  • ارسال توسط :
  • منبع : اختصاصی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.