16
درباره مهم‌ترین اتفاق هندبال زنان ایران در سال ۹۹

پرونده سقوط هندبال ذوب آهن (1) | شکوه سبز در دست سهل‌انگارها

  • کد خبر : 56494
  • 16 اسفند 1399 - 9:37
پرونده سقوط هندبال ذوب آهن (1) | شکوه سبز در دست سهل‌انگارها
بزرگ‌ترین اتفاق هندبال زنان ایران در سال ۹۹ سقوط ذوب آهن بود. برای نخستین بار از سال ۱۳۷۴، ذوب آهن از لیگ برتر به دسته یک سقوط کرد. اتفاقی که هنوز هم برای هندبالی‌ها باور کردنی نیست.

به گزارش “آی دبلیو اسپورتس” رسانه دختران قهرمان ایران؛ لیگ برتر هندبال بانوان با قهرمانی اشتاد سازه مشهد به پایان رسید اما مهم‌تر از قهرمانی دوباره اشتاد سازه، موضوع سقوط تیم هندبال ذوب آهن است.

ذوب آهن بخشی غیرقابل چشم پوشی در هندبال ایران است و آن‌ها در لیگ ۹۹ نه آن قدر ضعیف بودند که از روز اول گزینه سقوط باشند و نه تیمی بی بنیاد و بدون پشتوانه بودند که سقوط آن‌ها را بتوان به خلاهای مالی ربط داد.

سقوط تیم هندبال بانوان ذوب آهن حتی ناگوارتر از این است که برای مثال تیم فوتبال مردان ذوب آهن از لیگ برتر به دسته پایین‌تر برود زیرا هندبال ایران با ذوب آهن شناخته می‌شود و ربط دادن چنین فاجعه تاریخی در تیم‌های زنان باشگاه ذوب آهن به شانس و اقبال، تنها فرار از پاسخگویی است.

پیشینه ذوب آهن؛ یک عمر افتخار

سالن ملت اصفهان، خانه پرخاطره تیم هندبال باشگاه ذوب آهن است. اگر تک تک خاطرات دختران هندبالیست اصفهان قابل ثبت بود افرادی که امروز قدم در ورزشگاه ملت می‌گذارند بدون تردید احساس خاصی نسبت به آن خواهند داشت.

تیم هندبال زنان ذوب آهن از سال ۱۳۷۴ شکل گرفت. پروانه کوهیان از همان زمان بخشی از پروژه ذوب آهن بود. گزافه نیست اگر او را بخش اصلی شناسنامه هندبال ذوب آهن بدانیم. زهرا علوی نیز دیگر مربی باتجربه بود که از سال‌های دور در کادر ذوب آهن حضور داشت.

در مقطعی با جدایی موقت پروانه کوهیان، زهرا علوی سرمربی شد و سرمربی ماند تا زمانی که ذوب آهن ۲ سال تیم هندبال زنانش را تعطیل کرد. با بازگشت ذوب آهن به لیگ، کوهیان و علوی به تیم بازگشتند.

تنها تغییر اساسی و متفاوت در نیمکت ذوب آهن در همه این سال‌ها مربوط به لیگ ۹۸ است جایی که ذوب آهن با تیمی کم هزینه و حداقلی و بسیار جوان، ونوس مرادی را روی نیمکت قرار داد و سوم شد.

دوران ذوب آهن در لیگ هندبال را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد. دوران اقتدار مطلق که از سال ۷۴ آغاز شد و تا سال ۸۸ که ذوب آهن آخرین قهرمانی‌اش در لیگ را به دست آورد، ادامه داشت. در این سال‌ها ذوب آهن نام بی رقیب هندبال زنان ایران بود.

از سال ۸۹، بازی برای ذوب آهن عوض شد. بازیکنان تأثیرگذار، تیم را ترک کردند و به سبزوار و کرمان رفتند این دوران، با سرمایه گذاری باشگاه‌های دیگر روی هندبال همراه بود و نتایج ذوب آهن را تحت تأثیر قرار دارد

ذوب آهن گرچه همچنان در بین مدعیان و تیم‌هایی که برای قرار گرفتن روی سکو تلاش می‌کردند حضور داشت اما دیگر توان قهرمان شدن را نداشت. چهره ذوب آهن در این سال‌ها تیمی بود که برای سوم یا چهارمی می‌جنگید و نه رتبه‌ای پایین‌تر اما شوک سال ۹۹ در راه بود.

تایم لاین سقوط ذوب آهن

۲۹ مهر

لیگ برای ذوب آهن آغاز می‌شود در حالی که کرونا این تیم را تضعیف کرده. در تهران، ذوب آهن برابر سنگ آهن بافق ۲۴ بر ۲۲ شکست می‌خورد و این اولین شوک به گاندو ست. شوکی که جدی گرفته نمی‌شود و به سرعت فراموش می‌شود.

اول آبان
ذوب آهن در بازی با تیم قدرتمند شهید شاملی ۱۷ بر ۳۳ بازنده می‌شود. این شکست قابل پیش بینی بود اما روزگار ناخوش ذوب آهن را با این اختلاف ۱۶ گله نشان داد. باز هم جدی گرفته نمی‌شود.

۳ آبان
ذوب آهن با پیروزی ۲۳ بر ۱۹ بر تاسیسات نفسی به راحتی می‌کشد. تاسیسات گرفتار بحران است و ذوب آهن جنگ تجربه را از تهران می‌برد. گاندو تلاش می‌کند ژست تیمی که در حال بازگشت است به خود بگیرد.

۱۰ آذر
شش هفته پس از شکست برابر بافق، ذوب آهن نشان می‌دهد می‌تواند چهره‌ای متفاوت داشته باشد. سنگ آهن بافق را در یک بازی انتقامی ۲۸ بر ۲۵ شکست می‌دهد.

۱۲ آذر
توان فنی ذوب آهن در حد شهید شاملی کازرون نیست. آن‌ها دوباره به شهید شاملی می‌بازند و اختلاف، این بار ۱۱ گل است. کسی از این شکست شگفت زده نمی‌شود.

۱۴ آذر
شوک سوم از راه می‌رسد. ذوب آهن که در بازی رفت تاسیسات را در تهران شکست داده بود، این بار در مشهد با ۴ گل اختلاف نتیجه را به حریف واگذار می‌کند. راه تاسیسات برای صعود در حال گشایش است و ذوب آهن در ۶ بازی چهار بار شکست خورده است.

۱۸ و ۲۰ دی
سه هفته پس از بازگشت از مشهد، ذوب آهن به تهران می‌آید تا بازی‌های مرحله دوم را آغاز کند.

ذوب آهن در آغاز مرحله دوم طی ۲ بازی برابر شهید شاملی کازرون بار اول با ۱۱ گل و بار دوم با ۱۶ گل اختلاف برابر این تیم شکست می‌خورد.

۲۲ دی
بازی با اشتاد سازه قدرتمند چندان ناگوار نیست. شکست با اختلاف ۲ گل نتیجه‌ای است که انتقادی را در پی ندارد. این باور تقویت می‌شود که ذوب آهن قرار نیست همیشه تیمی باشد که آسان می‌بازد.

۲۴ دی
یک پیروزی قابل پیش بینی برای ذوب آهن با برد ۲۷ بر ۲۳ برابر پرسپولیس بهبهان، ضعیف‌ترین تیم لیگ ۹۹. این پیروزی روحیه بخش است.

۱۹ بهمن
ذوب آهن به شیراز رفته است. نگرانی خاصی در کار نیست. به شیراز می‌رویم، چند بازی داریم و برمی گردیم. گاندو بی خیال و آسوده، در بازی اول برابر اشتاد سازه تیم پرخطر بازی ۲۲ دی نیست و ۲۰ بر ۲۷ شکست می‌خورد.

۲۱ بهمن
یک پیروزی تکراری برابر پرسپولیس بهبهان این بار با امتیاز ۳۰ بر ۲۶ مشکل بزرگ ذوب آهن، آسان گل خوردن است. مشکلی نیست. کربنات را می‌بریم و تمام!

۲۳ بهمن
ذوب آهن در مسابقه بقا در لیگ برابر کربنات سدیم فیروزآباد قرار می‌گیرد. روی کاغذ ذوب آهن قوی‌تر از حریف است. بعید است مشکل خاصی رخ دهد اما رخ می‌دهد.

کربنات روز خوبی را سپری می‌کند و ذوب آهن در بدترین فرم است. بازی در ثانیه‌های پایانی به سود کربنات است که ذوب آهن بازی را مساوی می‌کند. کربنات پیش از پایان وقت بازی گل برد را می زند. ۲۵ بر ۲۶ خداحافظ ذوب آهن.

در رابطه با پرونده سقوط ذوب آهن بخوانید:

پرونده سقوط هندبال ذوب آهن (۲) | همه مقصران ناکامی گاندوها

پرونده سقوط هندبال ذوب آهن (۳) و سکوت | سهیلا هیئت: توضیحی برای سقوط نداریم

سمیه شهریاری : سقوط ذوب آهن باورنکردنی است | هندبال به خانه تکانی نیاز دارد

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=56494
  • نویسنده : حامد اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : اختصاصی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.