13

نظرات سرمربی تیم بسکتبال 3 نفره ایران در مورد حضور در مسابقات جهانی فیلیپین

  • کد خبر : 5767
  • 26 خرداد 1397 - 22:40
نظرات سرمربی تیم بسکتبال 3 نفره ایران در مورد حضور در مسابقات جهانی فیلیپین

نیکا بیک لیک لی سرمربی تیم ملی بسکتبال 3 نفره زنان ایران پیش از مسابقات قهرمانی جهان در فیلیپین گفت: چون بازی تدارکاتی نداشتیم دو مسابقه اول در جام جهانی به نوعی بازی تدارکاتی محسوب می‌شد و بازی به بازی استفاده از تکنیک و خودباوری بازیکنان تیم ملی بیش‌تر شد.

به گزارش IWSports ؛ تیم ملی بسکتبال 3 نفره بانوان ایران در اولین حضور خود در مسابقات قهرمانی 3 نفره زنان جهان در فیلیپین نمایش قابل قبولی داشت و گرچه در گروه دشواری قرار گرفته بود اما عملکردی قابل قبول ارائه کرد.

ایران در 4 مسابقه خود برابر روسیه و آمریکای مدعی بازنده شد ، به اوگاندا هم باخت و آندورا را شکست داد. به نقل از ایسنا، نیکا بیک لیک لی، سرمربی تیم بسکتبال 3 نفره ایران در مورد این بازی صحبت کرده است:

بازی فیزیکی با اوگاندا بی نتیجه بود

در گروه سختی حضور داشتیم در بازی اول و برابر آمریکا سعی کردیم منطقی باشیم تا فیزیکی و هیجان زده، از آن‌جایی که ترکیب آمریکا جدید و جوان بود و فیلمی از بازی‌های آن‌ها برای آنالیز وجود نداشت، تک تک بازیکنان این تیم و ویدیو بازی و مهارت انفرادی آن‌ها را دانلود و آنالیز کردم. بهترین کار بازی مرتب، منطقی و با اجرای تاکتیک و اصول بسکتبال بود که با همین اصول توانستیم هفت امتیاز بگیریم.

برای بازی برابر اوگاندا سعی کردیم که فیلم‌های زیادی از مسابقه‌های کاپ آفریقا ببینیم، این تیم در کاپ آفریقا بعد از نیجریه و مالی سوم شده بود و کاملا فیزیکی اما کم تکنیک بود. سعی کردیم با آن‌ها وارد بازی فیزیکی نشویم چون قطعا بی‌نتیجه بود، در حمله خوش فکر و مرتب بودیم ولی در دفاع اتفاقی که خواستیم نیفتاد.

2 بازی اول برای ما تدارکاتی بود

بعد از بازی با اوگاندا توانستیم آنالیز خوبی از تیم‌مان داشته باشیم. چون هیچ بازی تدارکاتی نداشتیم دو مسابقه اول برای‌مان نوعی بازی تدارکاتی محسوب شد که توانستیم خودمان را با ترکیب و تاکتیک‌های جدید آنالیز کنیم، خودمان و حریفان‌مان که روسیه و آندورا بودند را آنالیز کردیم. این آنالیزها در برطرف کردن ایرادات‌مان و شناسایی دقیق‌تر حریف خیلی کمک کرد. که در نهایت توانسیتم از روسیه‌ پر قدرت ۱۲ امتیاز بگیریم و اگر گل خوردیم بیش‌تر به دلیل تفاوت‌های فیزیکی و تجربی بود تا موارد فنی.

برابر آندورا ، حرفه ای نتیجه گرفتیم

آندورا بازی‌های زیادی در یورو کاپ داشته و یکی از بازیکنانش در جام جهانی دوره‌ی قبل در SKILL مقام اول را کسب کرده بود و توانستیم این تیم را با یک بازی تمیز، اجرای اصولی تاکتیک، دفاع پرفشار، اجرای مهارت‌های فردی بازیکن‌ها و ایجاد اعتماد به نفس در بازیکنان مقتدرانه ببریم. در این بازی مثل تیم‌های حرفه‌یی زیر ۱۰ دقیقه به امتیاز ۲۱ رسیدیم.

در مورد پیشرفت تیم ملی نسبت به مسابقه‌های کاپ آسیا می‌دانم در آن رقابت‌ها چقدر بازی‌ها دیده و آنالیز شده بود ولی نزدیک به یک ماه و نیم است که روزی چهار پنج ساعت فیلم بسکتبال از حریفان‌مان و تیم‌هایی که شبیه به حریفان‌مان بودند، دیدم. آنالیز این فیلم‌ها و تمرینی که طبق قاعده نقاط ضع‌مان را بررسی کردیم به ما در جام جهانی کمک کرد.

نقش مهم خودباوری بازیکنان ایران

خودباوری نزد بازیکنان ما خیلی واضح بود حتی بازی با آندورا مربی آمریکا پشت سر من نشسته بود و دائم به من می‌گفت خیلی تیم‌تان متحول شده است و بازیکنان‌تان دیگر نمی‌ترسند و با جسارت بازی می‌کنند.

به نظرم بدنسازی‌مان خوب بود و از وضعیت بدنی بازیکنان در این مسابقه‌ها راضی بودم. حداقل در این یک ماه و نیم اعضای مختلف تیم کمک کردند و تمرینات‌مان واقعا پرفشار بود به طوری که در بازی‌ها صحنه‌ای را نمی‌دیدیم که بازیکنان از خستگی بایستند.

در کاپ آسیا دو بازی داشتیم اما در جام جهانی 4 بازی و به عنوان سرمربی این آمادگی را داشتم که بدن بازیکنان را برای چهار بازی با تیم‌هایی مثل آمریکا و تیم‌ آفریقایی اوگاندا که بدن‌های خوبی دارند، آماده کنم. بخشی از تفاوت در این مورد ژنتیکی است اما قسمتی از آن قابل پوشش هست و باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

اردوها باید حفظ شود

چاره‌ی حفظ و تقویت بدنسازی این است که اردوها را از بین نبریم و بعد از این مسابقه‌ها بازیکنان در اردو باشند چون در باشگاه‌ها هر مربی به روش خودش کار می‌کند، امکان دارد مربی‌ای بدنسازی داشته باشد و یا به آن اعتقادی نداشته باشد. باید بازیکنان را بیش‌تر در اردو داشته باشیم تا از نظر بدنی افت نکنند.

مسائل تکنیکی به ویژه در بسکتبال سه به سه خیلی مهم است . در بسکتبال سه به سه بازی‌ شکل تک به تک پیدا می‌کند هر چه مهارت فردی بازیکن بیش‌تر باشد قطعا نتیجه‌ی بهتری می‌گیرند. بازیکنان تیم ملی‌مان خیلی از تکنیک‌ها را در جام جهانی دیدند و یاد گرفتند در یک ماه تمرین‌مان خیلی از تکنیک‌ها را تمرین کردیم و داده زیاد بود اما بازیکنان فرصت اجرای این داده‌ها را در بازی دوستانه و تدارکاتی نداشتند.

تفاوت ما و آن ها در استفاده از مهارت فردی

بازیکنان‌مان واقعا مهارت‌های فردی را بلدند اما کسی مثل بازیکن ایتالیا می‌تواند از مهارت فردی‌اش استفاده کند و بازیکن ما نمی‌تواند. بنابراین اگر تکنیکی را نمی‌زنیم به معنی بلد نبودنش نیست بلکه فرصت اجرایش را در بازی‌های رسمی کم داشتیم و بازی تدارکاتی نیز به نسبت نداشتیم.

این مساله باعث شده است نتوانند مهارت‌های فردی خود را به خوبی نشان دهند. البته این موضوع بازی به بازی بهتر شد و هر چه پیش می‌رفتیم بازیکنان بیش‌تر از مهارت‌های فردی‌شان استفاده می‌کردند این مهارت‌ها جدید کسب نشده بود بلکه جرات اجرایش برای بازیکنان به وجود آمد.

باید سعیده علی های بیشتری می ساختیم

 امکان استفاده بیش‌تر از بازیکنان جوان‌تر بود ولی در این همه سال باید بازیکن جوان خوب در حد سعیده علی ساخته می‌شد که این اتفاق نیفتاده است. یک وقفه زمانی بین تولید مربی داشتیم و چندین سال است مربی تولید نکردیم بنابراین هنوز بازیکنی در حد سعیده علی ساخته نشده است.

بازیکنی مثل سعیده اگر ۱۰ سال پیش فرصت حضور در جام جهانی داشت الان لژیونر بود و در یک تیم خارجی بسکتبال بازی می‌کرد که افتخارش برای ایران بود، سعیده این پتانسیل را داشت و دارد. متاسفانه به خاطر ممنوعیت حجابی که فیفا برای‌مان اعمال کرده بود به این بازیکن فرصت نشان دادن خودش داده نشد.

به شایسته سالاری اعتقاد دارم نه سن و سال

شایسته سالاری معیار انتخاب بازیکن‌ها برای تیم ملی بوده است. به سن نمی‌توانم توجه کنم. وقتی بازیکنی مثل سعیده علی در این سن چنین امتیازی کسب می‌کند نمی‌توانم از آن بگذرم.

علاوه بر این بازیکنان جوان زیادی هم نداشتیم که بخواهیم جایگزین کنیم و بگویم بهتر از بازیکنان انتخابی‌مان بودند. کیمیا یزدیان طهرانی اگر ۲۵ یا ۱۸ سالش بود باز هم جزو انتخاب‌های‌مان قرار داشت چون بازیکن بسیار خوب و جسوری است.

نمی توانیم در جام جهانی جوانگرایی کنیم

جام جهانی زمان جوان‌گرایی نیست، در بازی‌های سه به سه خیلی نمی‌توان جوانگرایی کرد حتی تیم‌مان از روسیه و ایتالیا جوان‌تر است. اکثر تیم‌ها بازیکنانی را انتخاب می‌کنند که از نظر سنی باتجربه‌تر هستند و این روش اکثر کشورها در بسکتبال سه نفره است. کوچکترین بازیکن روسیه ۲۷ سالش بود. ایتالیا هم فقط یک بازیکن ۲۱ ساله داشت.

آمریکا نیز که از بقیه تیم‌ها جوانتر بود به خاطر جوانگرایی زیادش در بازی نزدیک به ایتالیا که بازیکن باتجربه داشت، باخت. به هر حال وظیفه‌مان جدا از شرایط سنی ابتدا دفاع از نام ایران است. وقتی بازیکن خوب باشد نمی‌توان آن را کنار گذاشت مگر این که خیلی کار کنیم تا بازیکن جایگزین پیدا کنیم.

با اردوهایی که برای این تیم تدارک دیده می‌شود، بازیکنانی که به بازی‌های آسیایی جاکارتا اعزام می‌شوند به نقطه‌ای می‌رسند که خیلی زود می‌توانیم از آن‌ها در تیم بزرگسال استفاده کنیم. ولی در حال حاضر معتقدم بازیکنانی که برای جام جهانی انتخاب کردیم از نظر سنی و فنی در سطح خوبی بودند.

نمی دانم مربی تیم ملی می مانم یا نه

تیم آمریکا از بازی‌های تدارکاتی فرانسه به فیلیپین آمد. در جام جهانی دور بعد حضور داریم و توقعات بیش‌تر است. با این روش که اگر بازی باشد اردو هست کاملا مخالف هستم قطعا اگر قرار بر همکاریم با تیم ملی باشد باید اردوها را ادامه دهیم و مثل تیم‌های حرفه‌یی در سال چهار رویداد، تقویم تعریف شده و دو تیم ملی داشته باشیم.

تیم اصلی برای رویدادهای بین‌المللی آماده شود و تیم ب که از بازیکنان جوان‌تری تشکیل شده اردوهای بیرونی در ترکیه، صربستان و کشورهای این چنینی که نیاز به ویزا ندارد شرکت کند تا برای حضور در تیم اصلی آماده شوند.

هنوز در مورد نبودن یا بودنم حرفی نزدند، قطعا مسوولان فدراسیون بسکتبال فیلم‌ها و نتایج تیم را آنالیز می‌کنند و از بازیکنان بازخورد می‌گیرند که به نظرم بازیکنان خودشان می‌توانند بهترین نظر را در مورد کم و کیف اردوها و شرایط روحی بدهند.  اگر از من در تیم ملی کمک بخواهند حتما کنارشان هستم و اگر هم نه دورا دور به هر شکلی که لازم باشد به تیم ملی کمک می‌کنم.

لباس های تیم ملی مناسب بود

در مورد وضعیت لباس‌های بازیکنان در جام جهانی نسبت به مسابقه‌های کاپ آسیا با توجه به گفته‌هایی بازیکنان و با مقایسه لباس‌ها با مسابقه‌های قبلی وضعیت لباس‌ها بهتر بود و هرچند محل برگزاری مسابقه‌ها خیلی رطوبت داشت اما لباس‌ها درای فیت بود و عرق را جذب نمی‌کرد.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=5767

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.