8
تیمی متوسط در لیگ چهارده تیمی

درباره حضور نگین شیرتری در آوِش | لژیونر جدید والیبال زنان در پرتغال

  • کد خبر : 58898
  • 03 اردیبهشت 1400 - 13:53
درباره حضور نگین شیرتری در آوِش | لژیونر جدید والیبال زنان در پرتغال
نگین شیرتری پاسور تیم والیبال پیکان به تیم آوش پرتغال پیوسته است. او دومین لژیونر حال حاضر والیبال ایران پس از کاپیتان مائده برهانی محسوب می‌شود. اینجا نگاهی داریم به این که نگین شیرتری دقیقاً کجا خواهد رفت.

به گزارش “آی دبلیو اسپورتس” رسانه دختران قهرمان ایران؛ نگین شیرتری بازیکن ۲۳ ساله تیم ملی والیبال زنان و باشگاه پیکان در تجربه‌ای ویژه به پرتغال می‌رود تا با پیوستن به تیم آوِش، حضور در والیبالی اروپایی – آمریکایی را تجربه کند.

با وجود چالش‌های فراوان در سال‌های اخیر برای نگین شیرتری، او در دو فصل اخیر لیگ برتر هم در باریج اسانس کاشان و هم پیکان یکی از مهره‌های کلیدی و مهم بود.

حالا او از پیوستن به تیمی به نام آوِش در لیگ والیبال پرتغال خبر داده است. اتفاقی که از نظر فنی برای او یک فرصت ویژه به حساب می‌آید. او این موقعیت را دارد تا در فضایی کاملاً متفاوت، خودی نشان دهد.

نگین شیرتری

شیرتری اولین بازیکن زن ایرانی در والیبال زنان پرتغال است. لیگی که با توجه به زبان پرتغالی، از بازیکنان بومی یا کشورهای حوزه آمریکای جنوبی و مرکزی تشکیل شده و نگین شیرتری یک غریبه به تمام معنا در آن خواهد بود.

پرتغال کجای والیبال زنان جهان است؟

در آخرین رده‌بندی فدراسیون جهانی والیبال در آوریل ۲۰۲۱ تیم ملی والیبال زنان پرتغال در رده ۷۰ جهان قرار دارد در حالی که رتبه تیم ملی ایران ۶۳ است و در سطح بالاتری نسبت به پرتغال قرار دارد.

البته این موضوع به طور مستقیم به ناکامی تیم ملی پرتغال باز می‌گردد. گرچه این کشور ۵۰ سال است که مسابقات والیبال زنان را راه اندازی کرده اما در رده ملی، هرگز تیم قدرتمندی نبوده است.

پرتغال تا سال ۲۰۱۷ در مرحله نهایی هیچ تورنمنتی شرکت نکرده بود و پیش از آن در مسابقات انتخابی همه تورنمنت‌ها بدون استثنا حذف شده بود تا این که در سال ۲۰۱۷ در لیگ اروپا حضور یافت و هفتم شد. اما در ۲ دوره بعدی در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ باز هم به مرحله اصلی تورنمنت راه پیدا نکرد.

درباره آوش

آوش Aves شهری بسیار کوچک و صنعتی در شمال غربی پرتغال است که حدود ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد. (در حقیقت بخشی از شهر بزرگتر و 72 هزار نفری سانتو تیرسو).  باشگاه آوش در سال ۱۹۳۰ تأسیس شده و مهم‌ترین شاخص اهمیت این شهر کوچک در پرتغال است.

تیم فوتبال این باشگاه در مقطعی در سطح اول فوتبال پرتغال بود و حتی در سال ۲۰۱۸ قهرمان جام حذفی پرتغال شد. افتخاری که مردم این شهر هنوز با آن زندگی می‌کنند اما حوادث عجیبی در ادامه رخ داد.

والیبال زنان آوش پرتغال Aves Portugal Volleyball women;s team

به دلیل زیرساخت‌های غیر حرفه‌ای باشگاه کوچک آوش، آن‌ها با وجود این قهرمانی مجوز حضور در لیگ اروپا را به دست نیاوردند و در اتفاقی باورنکردنی به دلیل بدهی و مشکلات مالی طی ۲ سال به دسته سوم سقوط کردند و منحل شدند.

آوش، سپس با ساختاری جدید تیم فوتبال خود را در دسته سوم احیا کرد. در حال حاضر تیم والیبال زنان باشگاه، نقطه قوت آوش است. تیمی که چند بازیکن خارجی هم در اختیار دارد. مهرداد محمدی فوتبالیست ایرانی نیز پیش از این در مقطعی بازیکن این باشگاه بود.

آوش، تیمی متوسط در لیگ زنان پرتغال

لیگ والیبال زنان پرتغال ۱۴ تیم دارد که تیم‌ها به صورت رفت و برگشت با هم دیدار می‌کنند و هر تیم در یک فصل ۲۶ بازی برگزار می‌کند. آوش در فصل 21-۲۰۲۰ با ۴۵ امتیاز حاصل از ۱۵ پیروزی و ۱۱ شکست، در لیگ هفتم شد.

قدرت در والیبال زنان پرتغال در اختیار باشگاه‌های متمول این کشور است. پورتو، اسپورتینگ لیسبون، لیژوز و بنفیکا چهار تیم برتر فصل اخیر والیبال پرتغال بوده‌اند.

والیبال زنان آوش پرتغال Aves Portugal Volleyball women;s team

والیبال پرتغال علاوه بر لیگ اصلی خود، یک جام حذفی و یک سوپرکاپ بین قهرمان دو جام دارد و مسابقات سطح پایین‌تر از لیگ اصلی، چیزی شبیه به دسته یک ایران است که تیم‌های ثابتی در آن حضور ندارند.

آوش تیمی متشکل از پرتغالی‌ها، برزیلی‌ها و کلمبیایی‌هاست. کلودیا ریوس در سال ۲۰۱۸ بهترین دریافت‌کننده لیگ مکزیک شد و سپس به آوش انتقال یافت و فصل گذشته در این تیم بازی کرد.

آنگی ولاسکز بازیکن کلمبیایی آوش در سال ۲۰۱۸ در بازی‌های کشورهای قاره آمریکا بهترین پاسور شد. به طور کلی آوش باشگاهی است که روی استعدادهای جوان و البته کم‌هزینه برای باشگاهی که متمول نیست، تمرکز خاصی دارد.

والیبال زنان آوش پرتغال Aves Portugal Volleyball women;s team

آنا کارینا اولایا دیگر کلمبیایی این تیم در سال ۲۰۱۸ در مسابقات زیر ۱۸ سال آمریکای جنوبی بهترین دریافت کننده قدرتی شد. جمع بندی عملکرد آوش نشان می‌دهد حضور در این تیم برای نگین شیرتری یک چالش جدی به شمار خواهد رفت.

گرچه پرتغال یک قدرت در والیبال جهان نیست اما آمیختگی فلسفه والیبال این باشگاه با قاره آمریکا که در والیبال جهان حرف برای گفتن دارد گویای این است که شیرتری زندگی متفاوتی در پرتغال خواهد داشت.

احتمالاً مهم‌ترین مسئله نگین شیرتری در پرتغال، زبان پرتغالی است. همه بازیکنان این تیم حتی برزیلی‌ها و کلمبیایی‌ها هم پرتغالی حرف می‌زنند و او باید به سرعت زبان خانه تازه را بیاموزد.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=58898
  • نویسنده : حامد اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : اختصاصی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.