18
با کسب شش مدال

تیم ملی تکواندو زنان نایب قهرمان آسیا شد | نگاهی بر تجربه لبنان

  • کد خبر : 61905
  • 28 خرداد 1400 - 19:38
تیم ملی تکواندو زنان نایب قهرمان آسیا شد | نگاهی بر تجربه لبنان
تیم ملی تکواندو زنان با کسب ۶ مدال نایب قهرمان آسیا شد. این برای نخستین بار است که تیم ملی تکواندو بانوان در آسیا روی سکو قرار می‌گیرد.

به گزارش “آی دبلیو اسپورتس” آژانس ورزش زنان ایران؛ مسابقات تکواندو قهرمانی آسیا امروز در بیروت به پایان رسید و تیم ملی تکواندو زنان ایران نایب قهرمان آسیا شد.

با مدالی که ملیکا میرحسینی در آخرین روز مسابقات به رنگ نقره برای ایران کسب کرد پرونده حضور تیم ملی در لبنان بسته شد و تیم ایران در بخش زنان برای نخستین بار روی سکو رفت.

حاصل کار ایران در این مسابقات در بخش زنان ۶ مدال شامل یک مدال طلای نگار اسماعیلی، یک مدال نقره ملیکا میرحسینی و ۴ مدال برنز ناهید کیانی، زهرا پوراسماعیل، پریسا جوادی و غزل سلطانی بود. ایران در مجموع مردان و زنان، تیم سوم آسیا شد.

ایران البته در بخش زنان ۲ برنز دیگر توسط زینب اسماعیلی و فرشته خزایی نیز کسب کرد که به دلیل این که به عنوان سهمیه مسابقات جام ریاست فدراسیون جهانی در کیش در لبنان حاضر بودند مدال‌های آن‌ها در آمار تیم ملی محاسبه نشده است.

مهرو کمرانی سرمربی تیم ملی تکواندو زنان، به عنوان مربی برتر تورنمنت انتخاب شد. فاطمه صفرپور و ریحانه فولادی دیگر مربیان تیم ملی زنان در لبنان بودند.

از جمله اتفاقات مهم این دوره، تکرار طلای آسیا پس از ۱۳ سال بود. نگار اسماعیلی ۱۳ سال پس از طلای فاطمه نعمتی در سال ۲۰۰۸، دوباره تیم ملی تکواندو بانوان را صاحب نشان طلا کرد.

همچنین ناهید کیانی با کسب مدال برنز در بیروت، برای سومین دوره متوالی در مسابقات قهرمانی آسیا مدال گرفت و به پرافتخارترین تکواندوکار ایرانی مسابقات قهرمانی آسیا از نظر تعداد مدال تبدیل شد.

مسابقات ۲۰۲۱ لبنان، یک تورنمنت ویژه و متفاوت با دوره‌های پیشین مسابقات تکواندو قهرمانی آسیا تلقی می‌شود و ویروس کرونا بر مسابقات بیروت نیز سایه افکند.

چین نایب قهرمان دوره گذشته در مسابقات لبنان شرکت نکرد و تایلند نیز همین تصمیم را گرفت. عدم حضور این دو تیم به ویژه چین، فرصت را برای ایران فراهم کرد تا عملکرد بهتری داشته باشد. چین در دوره گذشته به تنهایی ۳ طلا، ۲ نقره و یک برنز کسب کرده بود.

تیم مهرو کمرانی در زمستان سال ۱۳۹۸ آماده حضور در این مسابقات بود. اگر کرونایی اتفاق نمی‌افتاد احتمال داشت تیم ملی با ترکیبی متفاوت با امروز به بیروت برود اما تعویق حدود ۱۶ ماهه این مسابقات شرایط را برای تیم ملی تغییر داد.

موفقیت نگار اسماعیلی در کسب مدال طلا، مرهون آنالیز مناسب کادر فنی از وضعیت وزن اول بود. پس از این که مهلا مومن زاده در مسابقات کسب سهمیه المپیک در اردن ناکام شد، از روحیه مناسبی برای رقابت در لبنان برخوردار نبود.

همین موضوع سبب شد مهرو کمرانی سرمربی تیم ملی به فکر تغییر در ترکیب تیم ملی بیفتد. در نتیجه او تصمیم گرفت نگار اسماعیلی را در وزن اول با این ایده که شانس بالایی برای طلا دارد به تیم ملی فرا بخواند و این برنامه از سوی کادر فنی، جواب داد و نگار، طلایی شد.

ناهید کیانی نیز در حالی در این مسابقات به مدال برنز قناعت کرد که با توجه به غیبت چینی‌ها در وزن منهای ۵۷ کیلوگرم، امید به فینالیست شدن او وجود داشت اما در نهایت، دختر المپیکی ایران نتوانست به فینال برسد.

ملیکا میرحسینی در وزن منهای ۶۷ کیلو در حالی به مدال نقره رسید که این مدال نقره برای او یک موفقیت محسوب می‌شود زیرا او در فینال به تکواندوکاری به واقع باکیفیت‌تر از خود باخت.

جولیانا الصادق، حریف میرحسینی در فینال تکواندوکاری است که در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا مدال طلا کسب کرد و در دوره گذشته مسابقات قهرمانی آسیا نایب قهرمان شده بود.

غزل سلطانی تکواندوکار سمنانی نیز که آشکارا در مسیر پیشرفت سال به سال قرار دارد با برنز وزن منهای ۵۳ کیلو یک موفقیت بزرگ کسب کرد.

در وزن غزل سلطانی، ۲ تکواندوکاری که فینالیست شدند باتجربه‌تر و میدان دیده‌تر از سلطانی بودند اما بعید نیست که غزل سلطانی در تورنمنت‌های بعدی بتواند بالاتر از نمایندگان چین تایپه و ازبکستان قرار گیرد.

جای خالی ستارگان جوان تکواندوی ایران در این مسابقات گرچه حس نشد اما یادآوری شایستگی آن‌ها در مدار انصاف است چنان که هر یک از آن‌ها اگر در لبنان بودند شانس مدال داشتند.

کوثر اساسه، زهرا شیدایی، الهه شیدایی، کیمیا همتی و تینا مدانلو بخشی از این نفرات شایسته بودند که در لبنان حاضر نبودند اما بخشی از این موفقیت هستند.

مسابقات تکواندو قهرمانی آسیا فرصتی نه فقط برای افتخار کردن به تعداد مدال و کسب سکو، که گذرگاهی برای رویدادهای آتی نظیر مسابقات قهرمانی جهان و نیز المپیک پاریس در سال ۲۰۲۴ است جایی که چهره‌های جوان تکواندوی ایران، آینده را رقم می‌زنند.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=61905
  • نویسنده : حامد اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : اختصاصی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.